رابطه کیفیت بلوک و دستگاه بلوک زن

بلوک سیمانی یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی است که از آن برای دیوار چینی و ساخت‌ و ساز استفاده‌ شده و از متریال هایی چون شن، ماسه، آب و همچنین سیمان پرتلند تشکیل شده‌ است. بلوک‌ های سیمانی دارای انواع متفاوتی بوده و در ابعاد و وزن‌ های گوناگونی تولید و به بازار عرضه می ‌شوند.

انواع بلوک‌ سیمانی در مجموعه‌  هایی به نام کارگاه‌ های بلوک‌ زنی توسط دستگاه‌ ها و تجهیزات خاصی تولید شده و به فروش می‌ رسند. به دستگاه‌ هایی که جهت تولید بلوک‌ های سیمانی در این کارگاه ها استفاده می ‌شوند، دستگاه بلوک‌ زن گفته می شود. در ادامه این مطلب با بررسی رابطه کیفیت بلوک و دستگاه بلوک زن همراه ما باشید.

دستگاه بلوک زن چیست؟

دستگاه بلوک‌ زنی به تجهیزات و ماشین ‌آلاتی گفته می ‌شود که توسط آن انواع بلوک های سیمانی مانند بلوک‌ های سقفی و دیواری تولید شده و این دستگاه‌ ها از بخش‌ هایی چون پمپ و موتور، ویبره دستگاه، گیربکس حرکت و موتور، سنباده و قالب بدنه تشکیل‌ شده‌ اند.

دستگاه‌ های بلوک‌ زنی دارای انواع متفاوتی بوده و چگونگی مهارت کار با این دستگاه‌ ها، کیفیت بدنه آن ها و همچنین چگونگی نگهداری از این دستگاه‌ ها بر کیفیت محصولات تولیدی بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

نحوه عملکرد دستگاه بلوک‌ زن

دستگاه‌ های بلوک زن برای تولید بلوک‌ های سیمانی براساس ارتعاش و فشرده سازی عمل می ‌کنند. این دستگاه‌ ها دارای یک قیف هستند که سیمان تازه برای تولید بلوک‌ ها در آن ها ریخته شده و در دستگاه ذخیره می‌ شوند. سپس تکنسین دستگاه را تنظیم کرده تا قالب‌ ها با مقادیر مناسب سیمان پر شوند. جهت سهولت در پر کردن قالب‌ ها، سینی و قالب به‌ صورت هم‌ زمان به حالت ویبره درآمده و با لرزش قالب‌ ها به‌ طور یکنواخت پر می ‌شوند. پس‌ از طی این مراحل، قطعات تشکیل شده به اندازه‌ کافی فشرده شده و هوای بین آن ها از میان دانه‌ های شن و ماسه خارج می ‌شوند. در نهایت نیز برای فشرده سازی بیشتر مجدداً قالب‌ ها لرزانده می ‌شوند. هر چقدر عملکرد این دستگاه در فرآیند تولید بلوک های سیمانی دقیق‌ تر انجام شود، بلوک ها نیز با کیفیت بهتری تولید شده و دارای بافتی فشرده ‌تر و سطح یک‌ نواخت ‌تر می ‌باشند.

انواع دستگاه بلوک زن

دستگاه‌ های بلوک‌ زنی به‌ طور کلی به ۳ دسته دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک، دستگاه‌ های بلوک زن تمام اتوماتیک و دستگاه بلوک زن دستی تخم‌ گذار تقسیم‌ بندی می‌ شوند.

  • دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک

مکانیسم عملکرد این دستگاه به‌ صورت نیمه اتوماتیک بوده و می‌ تواند با کنترل اپراتور بلوک‌ های سیمانی را تولید نماید. بلوک های سیمانی که توسط این دستگاه تولید می ‌شوند، دارای ابعاد و وزن‌ های بسیار دقیقی می‌ باشند. همچنین در دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک، پرس و فشرده‌ سازی مواد به‌ صورت هیدرولیک انجام‌ شده و این سینی ‌ها هستند که در این دستگاه‌ ها به حرکت در آمده و فرآیند تولید را بسیار آسان‌ تر کرده و ظرفیت تولید را نیز افزایش می‌ دهند. در این دستگاه علاوه‌ بر تولید بلوک‌ های بتنی با تغییر قالب، می ‌توان انواع سنگ فرش‌ ها، محصولات بتنی و غیره را تولید نمود.

  • دستگاه بلوک‌ زن اتوماتیک

بدنه این دستگاه‌ ها از فولاد سنگین و با سیلندر اصلی تولید شده و دارای فناوری تراکم لرزشی با ساختار قاب مقاوم و طراحی بهبود یافته هستند. دستگاه‌ های اتوماتیک بلوک زن، ساختار دانه ‌ای نزدیک به بلوک‌ ها را ارائه داده است و بلوک‌ ها را بسیار مقاوم در برابر لرزش و آسیب تولید می ‌کنند. همچنین عملکرد این دستگاه‌ ها کاملاً به‌ صورت اتومات بوده و تمامی فرآیند ساخت بلوک های بتنی را به‌ صورت خودکار و بدون دخالت اپراتور انجام می ‌دهند.

  • دستگاه بلوک زن دستی تخم‌ گذار

روند کاری این دستگاه‌ ها به‌ صورت قدیمی است و تولید به این صورت است که این دستگاه پس‌ از ساخت یک ردیف بلوک سیمانی، شروع به تولید ردیف بعدی خواهد کرد. بلوک‌ هایی که توسط این دستگاه تولید می ‌شوند دارای ابعاد متفاوتی بوده و همچنین دارای کیفیت، تراکم زیاد و استحکام بالایی هستند. براساس سفارش مشتریان شکل و ابعاد این بلوک ها قابل تغییر  بوده و کار با این دستگاه نیازی به پالت نداشته و می ‌توانید آن را به هر کجا که می ‌خواهید منتقل نماید.

تأثیر دستگاه بلوک‌ زن بر کیفیت بلوک سیمانی

به‌ طور حتم کیفیت و سلامت دستگاه بلوک‌ زن بر کیفیت بلوک سیمانی تولید شده توسط این دستگاه بسیار تأثیر گذار است.

به‌ عنوان مثال یک دستگاه تولید کننده بلوک سیمانی، باید مجهز به میز ویبره، قالب‌ های استاندارد با محفظه‌ های مختلف جهت اندازه‌ ها و انواع بلوک های بتنی، تراکم کننده‌ های صفحه ‌ای و غیره باشد تا بتواند بهترین محصولات را تولید نماید.

از جمله ویژگی های یک دستگاه بلوک زن برای تولید بلوک های سیمانی استاندارد عبارت است از:

  • فشار استاندارد

دستگاه بلوک سازی باید بتواند بتن و یا سیمان را با فشار بسیار بالا پرس کرده و بلوک‌ های تو خالی و سیمانی بسیار خوش فرم و خوش‌ ساخت را تولید نماید. اگر فشار وارد شده توسط دستگاه در حد استاندارد نباشد، بلوک هایی که تولید می ‌شوند دارای استحکام و مقاومت مناسبی نبوده و در اثر کوچک‌ ترین آسیب‌ ها دچار شکنندگی و خرد شدگی شده و شکل اولیه خود را از دست خواهند داد. بنابراین فشاری که توسط دستگاه بلوک زن بر روی بلوک‌ های سیمانی در هنگام تولید وارد می‌ شود، در کیفیت نهایی این بلوک ها و تراکم آن ها تأثیر بسیار مستقیم خواهد داشت.

  • قالب‌ های مناسب

به‌ طور کلی دستگاه بلوک زن محصولی سازگار با محیط‌ زیست بوده و توسط آن می‌ توان انواع محصولات بتنی با قالب‌ های متفاوت را تولید نمود. بنابراین این دستگاه‌ ها باید دارای تجهیزات و قالب‌ های بسیار استاندارد بوده تا بتوانند بلوک هایی با ابعاد مشخص و استاندارد و در حجم انبوه تولید نمایند.

  • انجام سرویس‌ های دوره ‌ای

همان طور که ممکن است بدانید هر دستگاه تولیدی که به‌ تازگی خریداری می کنید، در مدتی به‌ صورت عالی عمل کرده و محصولاتی بسیار با کیفیت تولید خواهد کرد. اما هر دستگاهی پس‌ از گذشت زمان، نیاز به انجام سرویس‌ های دوره ‌ای دارد تا بتواند مانند اول محصولات خود را با بالا ترین سطح کیفیت تولید نماید. دستگاه‌ های بلوک زنی نیز از این مسئله مستثنی نبوده و باید با سرویس‌ های دوره‌ ای تمام ایرادات آن را از بین برد تا هیچ گونه مشکل و خللی در تولید بلوک های سیمانی به وجود نیاید.

  • سیستم لرزاننده

با استفاده از سیستم‌ های لرزاننده در فرکانس بالا، می ‌توانید بلوک های سیمانی با تراکم بیشتری را تولید کنید. جهت این کار می ‌توانید سیستم‌ های موتور قوی را به‌ دستگاه بلوک‌ زنی نصب کرده و به این عملکرد کمک نمایید. دستگاه‌ های بلوک زنی اتوماتیک دارای فناوری جدیدی بوده و لرزش قابل‌ توجهی را نیز دارا می‌ باشند و بلوک‌ هایی که توسط این دستگاه تولید می ‌شوند، بسیار فشرده‌ تر و متراکم‌ تر و در نتیجه باکیفیت‌ تر هستند.

مزایای استفاده از انواع دستگاه بلوک زنی

از جمله مزایای استفاده از دستگاه های بلوک زنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این دستگاه‌ ها به‌ خصوص دستگاه‌ های بلوک زن اتوماتیک، می ‌توانند در کمتر از ۳۰ ثانیه بلوک‌ های بسیار با کیفیت و در ابعاد استاندارد تولید نمایند
  • با استفاده از این دستگاه‌ ها، مشتریان می ‌توانند به‌ راحتی ابعاد، وزن و شکل بلوک‌ ها را مطابق با نیاز پروژه خود در تعداد زیاد سفارش دهند
  • سرعت تولید بلوک‌ های سیمانی در این دستگاه‌ ها نسبت‌ به روش‌ های قدیمی بسیار بالا بوده و می‌ توان در مدت زمان بسیار کوتاهی، انبوه بسیار زیادی از این بلوک ‌ها را تولید نمود
  • تمامی بلوک‌ های تولید شده توسط دستگاه‌ های بلوک زنی دارای شکلی یکنواخت بوده و دارای سطحی صاف، متراکم و همچنین مقاوم و مستحکم هستند
  • یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه‌ های بلوک زنی، صرف هزینه کمتر جهت تولید مصالح پیش ساخته است

اینجا بخوانید: هر آنچه لازم است از دستگاه بلوک زن بدانید

مزایای استفاده از انواع بلوک سیمانی

از جمله مزایای استفاده از بلوک سیمانی عبارت است از:

  • استفاده از این بلوک ها بسیار مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر از سایر مصالح ساختمانی است
  • از این بلوک ها می ‌توان به‌ عنوان عایق بسیار مناسبی در برابر گرما، سرما و همچنین صدا استفاده نمود
  • بلوک‌ های سیمانی دارای استحکام بالایی بوده و از طول عمر و دوام بسیار مناسبی بر خوردار هستند
  • این بلوک ها بر خلاف چوب در برابر موریانه‌ ها در دما های بالا بسیار مقاوم می ‌باشند
  • بلوک های بتنی به‌ عنوان بلوک های همه کاره نیز شناخته‌ شده و از آن ها در بخش‌ های مختلف ساخت‌ و ساز ها استفاده می ‌شود

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده در مورد رابطه کیفیت بلوک و دستگاه بلوک زن، بهتر است برای تولید محصولات سیمانی با کیفیت، از دستگاه‌ های بلوک‌ زنی مناسب استفاده کنید و محصولاتی با استاندارد های بالا، مقاوم و با استحکام مناسب تولید نمایید.

در پایان

مجتمع تولیدی بلوک راد تولید کننده و ارائه‌ دهنده انواع بلوک سیمانی سبک و سنگین و کول چاه بوده به بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی را نیز تولید می ‌نماید. شما می ‌توانید انواع بلوک‌ های سیمانی را مطابق با نیاز پروژه ساخت‌ و ساز خود، به این مجموعه سفارش داده و در زمانی بسیار کوتاه محصولاتی با کیفیت بسیار بالا در مقابل هزینه مناسب دریافت نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چگونگی سفارش، می ‌توانید با شرکت بلوک راد تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *