بلوک سیمانی سنگین

بلوک سیمانی سنگین یکی از انواع بلوک سیمانی پراستفاده در مصالح ساختمانی و صنعت ساختمان ‌سازی است. به دلیل وزن سنگین ‌تر این بلوک نسبت ‌به انواع بلوک سیمانی برای فضاهایی که وزن اهمیت چندانی ندارد استفاده می ‌شود.

اغلب برای دیوارکشی های باغ و حیاط، زیرزمین، انباری و به ‌طورکلی هر جایی ‌که مستقیماً با زمین در تماس باشد از آن استفاده می ‌شود. ضخامت، وزن و ابعاد این نوع بلوک سیمانی بسیار بیشتر از سایر انواع بلوک است و در نتیجه مقاومت آن نیز به‌ مراتب بالاتر است.

بلوک های سیمانی یک گزینه عالی برای دیوارهای جداکننده هستند، زیرا نصب سریع و آسانی دارند. همچنین گنجاندن آرماتورهای فولادی در آن به استحکام سازه می افزاید.

برای مشاهده قیمت ها کلیک کنید

دیوارهای باربر خارجی و داخلی، دیوارهای پارتیشن، دیوارهای پانلی و دیوارهای مرزی از کاربردهای رایج بلوک های سیمانی توخالی هستند.

بلوک های بتنی جامد برای ساخت دودکش و شومینه مناسب هستند، اما برای دیوارهای بدون بار و دیوارهای باغ نیز به خوبی کار می کنند. از بلوک های بتنی در انواع پروژه های محوطه سازی کوچکتر نیز استفاده می شود. به عنوان مثال، بسیاری از ایده‌ های پاسیو فضای باز، شامل نشستن در فضای باز و بسیاری موارد دیگر.

ساختار بلوک سیمانی سنگین

بلوک سیمانی سنگین مخلوطی از سیمان پرتلند، ماسه و آب است. سیمان پرتلند از انواع مقاوم سیمان است که ماده  اتصال ‌دهنده به شکل پودر ریز آسیاب شده و خاکستری ‌رنگ است که از سوزاندن و آسیاب کردن سنگ آهک و خاک رس ساخته می‌ شود. زمانی‌ که با آب و ماسه مخلوط می‌ شود عناصر آن اعم از سیلیکات کلسیم و سایر اجزای آن با آب، هیدراته و ترکیب ‌شده و ساختاری سفت، سخت و مقاوم ایجاد می‌ کند. رایج ‌ترین سنگدانه برای ایجاد بلوک سیمانی سنگین مخلوطی از شن و ماسه است.

بلوک ‌های سیمانی را اغلب به شکل توخالی و با ایجاد فضای خالی می ‌سازند که همین امر سبب می ‌شود وزن سازه مقداری کاسته شود تا جابجایی و چینش آن آسان ‌تر شود و دومین دلیل این است که فضاهای خالی در بلوک‌ ها مقداری عایق طبیعی ایجاد می ‌کند و اجازه می‌ دهد که دوغاب در داخل ردیف ‌های بنایی ریخته شود.

استاندارد بلوک سیمانی سنگین

طبق استاندارد مصالح ساختمانی ایران اندازه استاندارد بلوک‌ های سیمانی ساختمانی باید 20×20×40 سانتی ‌متر باشد. چگالی این واحد بلوک بتنی در حدود ۲۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و وزنی در حدود ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم دارد. شکل ظاهری آن مستطیل‌ شکل است و جایگزین مناسبی برای آجر و سفال هستند.

انواع بلوک سنگین سیمانی

بلوک ‌های سنگین سیمانی که نسبت‌ به مصالح دیگر همچون آجر و سنگ برتری دارند در اندازه و شکل‌ های مورد نیاز و استاندارد ساخته می ‌شوند. این بلوک ‌ها را به دو شکل توپر و توخالی می ‌سازند.

 اندازه رایج بین بلوک ‌های سیمانی  (10×20×30)×20×40 سانتی ‌متر است. این سازه از ترکیب سیمان، ماسه و آب تشکیل می ‌شود. نسبت سیمان به ماسه در این نوع بلوک ۱ به ۶ است. ماسه استفاده ‌شده حدود 60 درصد ماسه ریز و حدود ۴۰ درصد از ماسه درشت تشکیل می‌ شود. همانگونه که اشاره شد بلوک ‌های بتنی بسته به ساختار شکل اندازه و فرآیند ساخت به ‌طور عمده به ۲ نوع طبقه ‌بندی می‌ شوند. بلوک ‌های سیمانی جامد یا توپر و بلوک ‌های سیمانی توخالی.

  • بلوک سیمانی توپر

بلوک‌ های سیمانی توپر یا جامد دارای وزن سنگین هستند، در نتیجه مقاومت و سختی بالاتری دارند و از سنگدانه‌ های متراکم ساخته می‌ شوند. آن ها بسیار مستحکم هستند و پایداری خوبی برای سازه ‌ها ایجاد می ‌کنند. اغلب برای کارهای بزرگ بنایی مانند دیوارهای باربر بزرگ این بلوک ارجحیت دارد. سایز و اندازه آن ها در مقایسه با آجر و سفال بزرگ ‌تر است. بنابراین زمان کمتری برای ساخت بنا صرف خواهد شد.

  • بلوک سیمانی توخالی

بلوک‌ های توخالی دارای مساحتی خالی بیش‌از ۲۵ درصد از کل سطح یک واحد بلوک هستند. قسمت ‌های توخالی ممکن است بر اساس نیاز ما به چندین جزء و بین ۲ تا ۳ قسمت تقسیم شوند.

کاربرد بلوک سیمانی سنگین

بلوک ‌های توخالی سنگین بنابر شکل ظاهری و ساختارشان که به ۲ دسته باز و بسته تقسیم می ‌شوند، برای مصارف مختلف به کار می ‌روند. از نوع بسته برای دیوارچینی، جداسازی فضاها، دیوار حیاط، باغ، ویلا، تیغه چینی و دیوار ساختمان با ارتفاع کم استفاده می ‌شود.

درحالی‌ که از بلوک‌ های سیمانی باز در ساخت استخر دیواره داخلی چاه دیوارهایی که نیاز است در داخل آن از میل ‌گرد استفاده شود و دیوارهایی که نیاز به مقاوم ‌سازی و استحکام بیشتر دارند به کار برده می‌ شوند.

استحکام بلوک سیمانی سنگین

استحکام این نوع از مصالح ساختمانی مهم ‌ترین ویژگی آن است. مقاومت بالای این محصول در برابر انواع عوامل همچون فشار، حرارت، باد آن را به گزینه ‌ای ایده ‌آل برای اکثر ساخت ‌وسازها تبدیل نموده ‌است. استحکام و مقاومت فشاری بلوک سیمانی سنگین که جزء بلوک‌ های باربر است تا ۱۴۰ کیلوگرم بر سانتی ‌مترمربع می باشد. همچنین این بلوک ها نسبت بلوک‌ های غیر باربر از استحکام بالاتری برخورداراست. البته باید توجه داشت که استحکام کلی سازه ‌ای که از بلوک سیمانی تشکیل‌ شده است به ملات نگهدارنده بلوک ‌ها در کنار هم نیز بستگی دارد. ملات‌ های میزان آهک ترکیب ‌شده در آن زیاد است اغلب ضعیف ‌تر هستند، استحکام و مقاومت ملات ترکیب ‌شده با سیمان بسیار بالاتر است.

مزایای بلوک سیمانی سنگین

مزایای اصلی استفاده از بلوک های سیمانی سنگین توخالی عبارتند از:

  • استحکام و دوام

بلوک های توخالی قوی هستند و می توانند آزمون زمان را تحمل کنند. با توجه به پایداری سیمان مشخص است که بتن در طول زمان قوی ‌تر می ‌شود و در اثر رطوبت، آفات یا کپک ضعیف ‌تر نمی‌ شود.

  • مقاومت در برابر آتش

از آن جایی که یک سازه چوبی به سرعت تسلیم شعله های آتش می شود، یک ساختمان بلوک بتنی می تواند در برابر شعله ها مقاومت کند و توانایی گسترش سریع آتش را محدود کند.

  • تولید محلی

بلوک های ساختمانی به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل مواد سنگین، تقریباً همیشه به صورت محلی تولید شده و به فروش می رسند. بنابراین تهیه و خرید بلوک های سیمانی آسان است و کافی است یک تولید کننده و کارگاه ساخت بتن را در نزدیکی محل پروژه خود بیابید.

  • خواص عایق

بلوک های سیمانی به دلیل خاصیت عایق بودن شناخته شده اند. بلوک های سیمانی در جلوگیری از ورود دمای بیرون به خانه برتری دارند که اغلب منجر به کاهش هزینه های انرژی می شود. این خواص عایق بسته به سازنده متفاوت است و به چگالی بلوک بستگی دارد. در صورت تمایل می توان بلوک های بتنی توخالی را در حین ساخت با عایق پر کرد.

  • رنگ های سفارشی

امروزه بلوک های ساختمانی بتنی را می توان به صورت سفارشی و در رنگ های دلخواه سفارش داد تا به بهترین نحو نیازهای پروژه شما را برآورده کند. می توانید شکل و پرداخت را مشخص کنید.

  • مقرون به صرفه و پایدار

اغلب اوقات، انتخاب های سازگار با محیط زیست با قیمت بالایی همراه هستند. با این حال، بلوک های سیمانی همچنان مقرون به صرفه هستند و به طور فزاینده ای به عنوان یک انتخاب سازگار با محیط زیست پذیرفته می شوند.

مواد اولیه مورد استفاده برای تولید بلوک های سیمانی پایدار و قابل بازیافت هستند. تولید آن ها انرژی کمتری نسبت به تولید مصالح ساختمانی مشابه مصرف می کند و انتشار CO2 مرتبط با تولید بلوک های سیمانی در مقایسه با مصالح ساختمانی مشابه نسبتاً کم در نظر گرفته می شود.

معایب بلوک های سیمانی سنگین

هزینه ساخت یک خانه مسکونی از این نوع بلوک به طور قابل توجهی بالاتر است. ممکن است برخی از بلوک ها برای رسیدن به شکل ایده آل نیاز به برش داشته باشند. خانه های بلوک سیمانی معمولاً از بیرون جذاب نیستند. با گذشت زمان، بلوک های سیمانی ممکن است در معرض نشت آب قرار گیرند. برخی از اولویت های منطقه ای ممکن است با این مواد سازگار نباشد. استفاده از آن ها در طول حمل و نقل و نیز در هنگام ساخت ضایعات زیادی را تولید میکند که همگی این موارد جزء معایب این مصالح ساختمانی است.

با این حال مزایای این بلوک ها بسیار بیشتر و قابل توجه تر از معایب آن هاست.

قیمت بلوک سیمانی سنگین

از بین تمام انواع  محصولات بلوک، نوع سنگین آن از قیمت پایین تری برخوردار است. استفاده از ماسه در ساختار آن سبب قیمت مقرون به صرفه این سازه نسبت به نوع بلوک سبک شده است. البته ابعاد و فرایند تولید آن نیز در قیمت گذاری بلوک ها مؤثر است.

خرید بلوک سیمانی سنگین

خرید بلوک سیمانی سنگین علاوه بر قیمت نیاز به اطلاعات جامع و کامل در مورد نوع مورد نیاز شما دارد که بسته به پروژه شما ممکن است متفاوت باشد.

برای خرید انواع بلوک سیمانی سبک و سنگین تنها کافیست با مشاورین و کارشناسان بلوک راد تماس بگیرید تا علاوه بر قیمت دقیق از مشاوره آن ها بهره مند شوید.

سوالات متداول

بلوک سیمانی سنگین یکی از پرکاربردترین انواع بلوک سیمانی است که از ترکیب سیمان پرتلند، ماسه و آب تشکیل شده است.

طبق استاندارد مصالح ساختمانی وزن بلوک سیمانی سنگین بین 4 تا 8  کیلوگرم برای ابعاد مختلف آن باید باشد.

قیمت بلوک ها بر اساس نرخ متریال و نوسانات آن متغیر است، با این حال در بلوک راد با کمترین قیمت عرضه می شود.

به دلیل وزن بالا و استحکام خوب در دیوارچینی حیاط و باغ، ساخت استخر و داخل چاه کاربرد دارد.

ابعاد، وزن و چگالی استاندارد، مواد مرغوب، قیمت به صرفه، تحویل سریع و سیمان زنی با دستگاه از جمله مزایای بلوک های سنگین سیمانی است.

2 دیدگاه

    • سلام و وقت بخیر
      جهت سفارش و خرید انواع بلوک سیمانی سنگین با کارشناسان بلوک راد با شماره تماس 09123850017 تماس حاص نمایید. کارشناسان ما پاشخگو و راهنمای شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *