کاهش ضایعات بلوک های سیمانی

امروزه نگرانی‌ های زیست‌ محیطی بسیاری مرتبط با دفع مواد ضایعاتی مختلف به سطح نگران‌ کننده ‌ای افزایش یافته و بسته به صنایع محلی، سالیانه انواع مختلفی از زباله در مقادیر بسیار بالا تولید می شود. به‌ همین دلیل نیز در سال‌ های اخیر تلاش‌ های مطالعاتی گسترده ‌ای جهت بازیافت ضایعات برای استفاده مجدد از تولید محصولات بتنی نیز انجام‌ شده است. زمانی‌ که صحبت استفاده از مصالح در ساخت‌ و ساز به میان می ‌آید، در واقع مهم ترین بخش آن را بودجه شما تشکیل می ‌دهد. همچنین بر اساس آمار های اخیر نیز، هزینه مصالح در حال افزایش بوده و از این‌ رو، جلوگیری از هدر رفت این مصالح می ‌تواند به نگهداری از سرمایه شما کمک شایانی بخشد.

در انواع ساخت‌ و ساز از مصالح گوناگونی استفاده می ‌شود که از جمله مهم ترین و پر کاربرد ترین آن ها می‌ توان به انواع بلوک سیمانی اشاره نمود. بلوک های سیمانی مصالح از پیش‌ ساخته ای هستند که مواد اصلی آن ها را شن و ماسه، آب و سیمان پرتلند تشکیل داده و در ابعاد و وزن‌ های استاندارد تولید و برای ساخت‌ و ساز عرضه می ‌شوند.

این بلوک‌ ها نیز مانند هر مصالح دیگری در ساختمان‌ سازی، دارای ضایعات و دور ریز های متعددی می ‌باشد. برای به حداقل رساندن ضایعات بلوک سیمانی و سودآور کردن ساختمان‌ سازی خود، بهتر است که ابتدا به شیوه‌ های ساخت‌ و ساز خود دقت کرده و قسمت‌ هایی از ساخت‌ و ساز را که می ‌توانید متریال را تا حد امکان کمتر دور بریزید، پیدا کنید.

ما در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در رابطه با راهکار های کاهش ضایعات در بلوک‌ های سیمانی را بررسی کنیم و اگر شما می ‌خواهید که ضایعات را در ساخت‌ و ساز خود به حداقل برسانید، می ‌توانید به این نکات توجه نمایید.

راهکار های مهم در کاهش ضایعات بلوک های سیمانی

از جمله نکات مهم در کاهش ضایعات بلوک های سیمانی در انواع ساخت‌ و ساز ها می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اشتباهات ساخت‌ و ساز خود را به حداقل برسانید

یک ساخت‌ و ساز اصولی و استاندارد، باید از مهندسین عمران و معمار بسیار متخصص و همچنین بنایان بسیار ماهر و حرفه‌ ای تشکیل شده باشد. زیرا این مهندسان و سازندگان می‌ دانند که برای ساخت سازه مورد نظر، چه مقدار مصالح و چه مقدار تجهیزات مورد نیاز بوده و در هنگام استفاده از آن ها، علاوه‌ بر دقت در کیفیت و مقاوم سازی سازه، در هزینه ها نیز بسیار صرفه‌ جویی می ‌کنند. بنابراین اگر در ساخت‌ و ساز خود متوجه شدید که سازندگان به‌ طور مداوم در حال اندازه‌ گیری‌ ها و یا برش‌ های اشتباه بوده و از مصالح بیش‌ از میزان استاندارد استفاده می‌ کنند، باید سریعاً مشکل را برطرف کرده و از هدر رفت مصالح جلوگیری نمایید. به دلیل افزایش روز افزون قیمت مصالح ساختمانی به‌ ویژه انواع بلوک های سیمانی، بهتر است که از هدر رفت آن ها جلوگیری کرده و ضایعاتشان را به حداقل برسانید.

  • به مقدار اندازه بلوک‌ های سیمانی را سفارش دهید

مؤسسات معتبر ساخت‌ و ساز به تمامی سازندگان پیشنهاد می ‌کنند که در هنگام برنامه‌ ریزی کار ساخت‌ و ساز و همچنین نقشه کشی و تعیین مقدار مصالح آن، از باتجربه‌ ترین و آگاه‌ ترین افراد در این حرفه کمک خواسته و از نظرات آن ها بهره‌ مند شوند. این عمل به سازندگان کمک می ‌کند که به مقدار مناسب نه خیلی زیاد و نه خیلی کم، بلوک سیمانی، الوار و سایر مصالح را سفارش داده و در ساخت‌ و ساز استفاده نمایند. با این کار شما می ‌توانید به اندازه نیاز بلوک‌ های سیمانی را به کار برده و از هدر رفت و تولید ضایعات آن جلوگیری نمایید.


اینجا بخوانید: نحوه محاسبه تعداد بلوک

  • ابعاد مناسب از بلوک‌ های سیمانی را سفارش دهید

یکی دیگر از نکات مهم در کاهش ضایعات بلوک های سیمانی، سفارش ابعاد مورد نیاز این مصالح است. به‌ عنوان مثال اگر در ساخت یک دیوار، به بلوک‌ های سیمانی در ابعاد متوسط نیاز دارید، بهتر است که این بلوک‌ ها را در ابعاد بزرگ سفارش نداده و در ساخت‌ و ساز استفاده ننمایید. سفارش درست ابعاد و همچنین وزن بلوک‌ های سیمانی در ساخت‌ و ساز، سبب می ‌شود که بنابر نقشه ساختمان، مصالح را به اندازه‌ کافی استفاده کرده و از تولید ضایعات بیشتر در بلوک های سیمانی جلوگیری کنید.

  • بلوک‌ های سیمانی را به‌ درستی انبار کنید

جهت کاهش تولید ضایعات در بلوک های سیمانی، چه در هنگام تولید آن ها و چه در هنگام استفاده در ساخت‌ و ساز، بهتر است که آن ها را به ‌درستی ذخیره و انبار نمایید. جهت عدم هدر رفت سرمایه خود در ذخیره بلوک‌ های سیمانی در کارگاه‌ های تولیدی، بهتر است که این مصالح را طبق استاندارد های موجود نگهداری کرده و طوری آن ها را روی‌ هم بچینید که هیچ گونه آسیب و صدمه ‌ای به بدنه آن ها وارد نشود. همچنین برای ذخیره این مصالح در فضای ساخت‌ و ساز، آن ها را در محلی قرار دهید که از زیان‌ های ناشی از سرقت به‌ دور بوده و از برخورد با سایر مصالح نیز در امان باشند.

  • بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات

شما می‌ توانید جهت جلوگیری از افزایش تولید ضایعات در بلوک های سیمانی، ضایعات بزرگ تر دیوار چینی را جهت استفاده به‌ عنوان قطعات پرکننده ذخیره نمایید. سازندگان می ‌توانند از تکه‌ های بتنی تمیز و قدیمی به‌ عنوان مصالح کمکی در ساخت دیوار ها استفاده کرده و از نگهدارنده‌ هایی به‌ عنوان استفاده مجدد از بلوک های سیمانی بهره‌ مند شوند.

  • از روش‌ های جدید ساختمان‌ سازی بهره ‌مند شوید

یکی از راه‌ های نوین در ساختمان سازه ‌ای جهت کاهش ضایعات مصالح، استفاده از سیستم‌ های قالب فلزی با دوام جهت ساخت بتن به‌ جای قالب‌ های چوبی می‌ باشد. این قالب‌ های فلزی قابل جدا کردن بوده و می ‌توان به‌ طور مکرر از آن ها استفاده نمود.

  • بلوک ‌های سیمانی را با حداقل بسته‌ بندی سفارش دهید

در زمان انتقال بلوک‌ های سیمانی از کارگاه بلوک‌ زنی به محل ساخت‌ و ساز، این بلوک ها باید کاملاً سالم و بدون هیچ گونه صدمه ‌ای به محل مورد نظر منتقل شوند. بنابراین اهمیت بسته‌ بندی بلوک های سیمانی برای انتقال مطمئن، بسیار حائز اهمیت است. همچنین هرچه متریال به‌ کار رفته در بسته‌ بندی این مصالح کمتر باشد، ضایعات بلوک سیمانی نیز کاهش می ‌یابد.

  • از یک تولید کننده مطمئن بلوک‌ های سیمانی را خریداری نمایید

زمانی‌ که از یک تولید کننده مطمئن خریداری می ‌نمایید، خیال شما از بابت کیفیت متریال به‌ کار رفته در ساخت بلوک‌ های سیمانی، چگونگی انبار کردن آن ها و نحوه صحیح بسته‌ بندی و انتقال آن ها به محل ساخت‌ و ساز راحت خواهد بود. همچنین این مراکز معتبر، بلوک‌ های سیمانی را بر روی پالت های برگشت پذیر به شما تحویل داده و پس‌ از اتمام پروژه از شما تحویل می‌ گیرند. با این عمل می ‌توانید به‌ راحتی مقدار قابل‌ توجهی از ضایعات در بلوک‌ های سیمانی را کاهش دهید.

با توجه به مطالب ارائه‌ شده، افزایش ضایعات بلوک های سیمانی و یا هر نوع مصالح دیگری برای محیط‌ زیست بسیار نامناسب بوده و با رعایت نکات ارائه‌ شده، می ‌توان ضایعات ساختمانی خود را به حداقل رسانده و به محیط‌ زیست اطراف خود نیز کمک نمایید.

در پایان

مجتمع تولیدی بلوک راد تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک‌ های سیمانی سبک و سنگین بوده و همچنین بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات سیمانی به‌ علاوه کول چاه را به مشتریان خود عرضه می ‌کند.

این مجموعه از باکیفیت ترین متریال ها در ساخت محصولات خود استفاده کرده و آن ها را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار مشتریان می ‌گذارد. شما می ‌توانید با سفارش انواع بلوک سیمانی از این مجموعه، علاوه‌ بر صرفه‌ جویی در سرمایه خود، از کیفیت بالای این مصالح بهره مند شده و آن ها را با بهترین بسته‌ بندی در محل ساخت‌ و ساز خود با حداقل ترین ضایعات دریافت نمایید. مشتریان عزیز می ‌توانند جهت اطلاع بیشتر در رابطه با نحوه سفارش بلوک های سیمانی، با مجموعه بلوک راد تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *