ویژگی های بلوک سقفی سیمانی

بلوک های سیمانی یکی از پر کاربرد ترین مصالح به کار رفته در انواع ساخت‌ و ساز و ساختمان‌ های مسکونی و تجاری هستند. بلوک های سیمانی دارای انواع متفاوتی چون بلوک های سبک، سنگین، لیکا، بتن گازی، گچی، سقفی سیمانی و غیره بوده و در اندازه و ابعاد مختلفی تولید و عرضه می ‌شوند. در ادامه با بررسی مهم ترین خصوصیات و ویژگی های بلوک سقفی سیمانی همراه ما باشید.

بلوک سقفی سیمانی چیست؟

بلوک سقفی سیمانی یکی از پرکاربدترین انواع بلوک‌ های سیمانی هستند و از مواد اولیه ‌ای چون سیمان و ماسه تشکیل شده‌ اند. شکل ظاهری بلوک‌ های سقفی سیمانی به‌ صورت تو خالی است و از این بلوک‌ ها جهت اجرای تیغه های داخلی و همچنین نازک‌ کاری های سقف استفاده می ‌شود. به‌ طور کلی می ‌توان گفت که از بلوک های سقفی سیمانی تنها برای قالب بندی سقف استفاده‌ شده زیرا که این بلوک‌ ها به‌ هیچ‌ عنوان نمی ‌توانند بار اضافی و فشار را تحمل کنند. بنابراین این بلوک ها جزء المان‌ های غیر سازه ‌ای در ساخت‌ و ساز ها به شمار می ‌روند.

بلوک های سقفی دارای اشکال ظاهری متفاوتی هستند و با قطر بسیار نازکی ساخته می ‌شوند. این بلوک ها جزء مدرن‌ ترین مصالح در ساخت‌ و ساز به شمار می‌ روند و هر چه وزن این بلوک‌ ها کمتر باشد، نیروی مرده وارد شده به سقف نیز کمتر بوده و به‌ همین دلیل نیز می ‌توانند در برابر عوامل محیطی مانند زلزله مقاومت بیشتری را از خود نشان دهند.

خصوصیات و ویژگی‌ های بلوک‌ های سقفی سیمانی

از مهم ترین ویژگی‌ های بلوک های سقفی سیمانی عبارت ‌اند از:

  • بلوک‌ های سقفی قابلیت ضربه‌ پذیری بسیار بالایی دارند
  • این بلوک‌ ها تا حدی سبب عدم نفوذ رطوبت و آب می شوند
  • نصب و اجرای بلوک سقفی سیمانی بسیار آسان است
  • با استفاده از بلوک‌ های سقفی سیمانی در ساخت‌ و ساز خود می ‌توانید در مصرف آب و همچنین هزینه‌ های جا به‌ جایی صرفه‌ جویی نمایید
  • این بلوک‌ ها عایق بسیار مناسبی در برابر صدا و حرارت هستند
  • بلوک های سقفی بسیار مقاوم بوده و سبب کاهش بار مرده سقف خواهند شد
  • به دلیل استاندارد های این بلوک‌ ها، کارگران می ‌توانند به‌ راحتی از آن ها برای قاب‌ بندی ساختمان‌ ها استفاده کنند

ویژگی‌ های ظاهری بلوک سقفی سیمانی

تمامی بلوک های سقفی سیمانی دارای ابعاد متفاوتی بوده اما به‌ طور کلی می ‌توان گفت که عرض این بلوک ها به‌ طور استاندارد ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌ متر و ابعاد استاندارد آن ها ۲۰ *۵۵* ۲۵ است. این بلوک ها در برابر ضربات و فشار های وارد شده در هنگام جا به‌ جایی و اجرا بسیار مقاوم بوده و وزن آن ها به‌ طور تقریبی بین ۸ تا ۲۰ کیلو گرم است. همچنین از دیگر ویژگی‌ های ظاهری بلوک‌ های سقفی سیمانی نیز می ‌توان به نشان و آرم شرکت تولیدی بر روی این بلوک ها اشاره کرد.

انواع بلوک سقفی سیمانی

بلوک های سقفی سیمانی دارای دو نوع بلوک سقفی سبک و بلوک سقفی سنگین هستند که از بلوک‌ های سیمانی سقفی سبک در قاب‌ بندی سقف‌ ها استفاده‌ شده و از نوع بلوک سیمانی سقفی سنگین نیز جهت دیوار چینی، ساخت پارکینگ‌ ها و غیره استفاده می ‌شود.

چگونگی تولید بلوک سقفی سیمانی

همان طور که گفته شد در ساخت تمامی بلوک‌ های سقفی سیمانی از مواد اولیه ‌ای چون ماسه، سیمان، لیکا، پوکه معدنی و پرلیت استفاده می ‌شود. عمل‌ آوری این بلوک‌ ها در کارگاه‌ های بلوک‌ زنی توسط بخار و آب و همچنین توسط وسایل گرمایشی بزرگ انجام می ‌شود. در هنگام تولید این بلوک‌ ها، تکنسین‌ ها باید دقت لازم را به خرج داده و آن ها را بدون شکستگی و ترک‌ خوردگی و به‌ صورت کاملاً صاف در قالب ریخته و تولید نمایند. زیرا وجود هر گونه شکستگی و ترک‌ خوردگی در شکل ظاهری این بلوک‌ ها، سبب می ‌شود که در هنگام اجرای آن ها در قاب‌ بندی سقف، ملات به‌ خوبی به آن ها نچسبیده و سبب کاهش مقاومت سازه شود.

بنابراین ساخت این نوع از بلوک‌ ها نیاز به‌ دقت و حساسیت بسیار بالایی داشته و باید تمامی استاندارد های تعبیه‌ شده در تولید آن ها به کار برده شود.

مزایای استفاده از بلوک سقفی سیمانی

از جمله مزایای استفاده از بلوک های سقفی سیمانی می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تمامی بلوک‌ های سقفی که از جنس سیمان ساخته می ‌شوند، در برابر ورود حشرات و آفات بسیار مقاوم هستند
  • بلوک‌ های سقفی سیمانی بسیار سازگار با محیط‌ زیست بوده و پس‌ از استفاده قابل بازیافت می ‌باشند
  • این بلوک‌ ها عایق بسیار مناسبی در برابر صدا و حرارت بوده و همچنین در برابر آتش‌سوزی نیز بسیار مقاوم هستند
  • استفاده از بلوک‌ های سیمانی در ساخت سقف ساختمان‌ ها، سبب افزایش مقاومت ساختمان‌ ها در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله، باد ها و طوفان‌ های شدید خواهد شد
  • بلوک های سقفی سیمانی دارای قیمت بسیار مناسبی بوده و استفاده از آن ها در سقف ساختمان ‌ها، سبب جلوگیری از اتلاف انرژی خواهد شد
  • این بلوک‌ ها دارای ابعاد و کیفیت بسیار استانداردی بوده و مناسب برای ساخت انواع سقف‌ ها هستند

معایب استفاده از بلوک سقفی سیمانی

از جمله معایب استفاده از بلوک های سقفی سیمانی می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وزن این بلوک ها بسیار زیاد بوده و از آن ها تنها برای قاب‌ بندی سقف‌ ها استفاده می ‌شود
  • این بلوک ‌ها در برابر نفوذ نم و رطوبت دارای مقاومت بسیار پایینی هستند
  • در هنگام حمل‌ و نقل، جا به‌ جایی و استفاده از بلوک های سقفی سیمانی در ساخت ساختمان‌ ها، دارای ضایعات بسیار زیادی هستند
  • از این نوع بلوک های سیمانی به دلیل کاهش مقاومت و استحکام سازه در ارتفاع بیشتر از سه متر استفاده نمی ‌شود

عوامل مؤثر در قیمت بلوک سقفی سیمانی

عوامل و فاکتور های بسیار زیادی در قیمت بلوک‌ های سقفی سیمانی تأثیر گذار هستند که از جمله این فاکتور ها می ‌توان به قیمت پوکه معدنی به‌ کار رفته در این بلوک‌ ها، قیمت مواد سیمان، هزینه‌ جا به‌ جایی ‌ها و حمل‌ و نقل بلوک های سقفی از کارگاه به محل ساخت‌ و ساز و غیره اشاره کرد. همچنین به دلیل نوسانات و تغییر قیمت‌ های روزانه ارز و دلار، قیمت و خرید پوکه معدنی و سیمان نیز برای تولید بلوک های سقفی متفاوت بوده و به‌ همین دلیل نمی‌ توان قیمت مشخصی را برای این بلوک‌ ها تعیین نمود.

با توجه به تنوع در تولید محصولات سیمانی که در مجموعه بلوک راد با کیفیت بسیار بالا تولید و عرضه می شود، شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله انواع بلوک سیمانی و کاربرد آن ها را مطالعه نمایید.

در پایان

مجتمع تولیدی بلوک راد، تولید کننده و ارائه‌ دهنده انواع بلوک‌ سیمانی سبک ، بلوک سیمانی سنگین ، بلوک‌ های سقفی سیمانی و انواع کول چاه بوده و دارای ۱۲ نوع محصولات متفاوت سیمانی می ‌باشد. تمامی محصولات تولید شده در این شرکت از کیفیت، مرغوبیت و استاندارد های بسیار بالایی برخوردار بوده و با قیمت بسیار مناسبی به مشتریان خود عرضه می‌کند. شما می‌توانید جهت اطلاع از لیست قیمت انواع بلوک سیمانی و همچنین چگونگی سفارش آن ها در تیراژ های بالا، با این شرکت تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *