دستگاه بلوک زن

بلوک سیمانی از جمله مهمترین مصالحی است که برای ساخت ساختمان‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان گذشته برای ساخت بلوک‌ ها، مواد اولیه را به‌ صورت دستی داخل قالب‌ ها ریخته و سپس با کمک دست آن ها را فشرده و از قالب جدا می‌کردند. در این روش به دلیل نبود دستگاه‌ های موازنه و همینطور میکسر، مواد اولیه بلوک با کیفیت قابل‌ قبولی با یکدیگر مخلوط نشده و ساخت بلوک‌ها به این روش دارای معایب بسیار زیادی بود که از جمله یکی از این معایب می‌توان به ترک خوردگی این بلوک ها اشاره کرد.

همچنین در این روش شکل قالب‌ ها بسیار ساده بوده و تولید بلوک به شکل‌ های مختلف امکان‌ پذیر نبود. اما با پیشرفت علم و پیدایش ماشین‌آلات صنعتی، تحول عظیمی در پروژه‌ های عمرانی به وجود آمد که از یکی از این تحولات می‌توان به پیدایش دستگاه بلوک زن اشاره کرد.

دستگاه بلوک زن چیست؟ 

به فرآیند تولید و ساخت انواع بلوک سیمانی، بلوک‌ زنی گفته‌ شده و به دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلاتی که برای این منظور به کار برده می‌شوند، دستگاه بلوک‌ زنی نامیده می‌شود. شما می‌ توانید با استفاده از دستگاه بلوک‌ زنی، انواع بلوک‌ های دیواری و سقفی را تولید و عرضه نمایید.

اجزای دستگاه بلوک زنی

این دستگاه شامل ۳ بخش اصلی سمباده، بدن و قالب است و به‌ طور کلی شامل اجزای زیر می‌ شود:

  • ویبره دستگاه

در دستگاه‌ های بلوک زنی از ویبره جهت لرزاندن قالب استفاده کرده و این لرزیدن سبب متراکم شدن مصالح و از بین رفتن حفره‌ ها می‌ شود.

  • سمباده و قالب

در تمامی دستگاه‌ های بلوک زنی از سمباده برای تراش بلوک‌ ها استفاده‌ شده و همچنین مصالح ترکیب شده در قالب این دستگاه‌ ها قرار گرفته و این قالب در هر دستگاه متفاوت است.

  • دستگاه شاسی

شاسی دستگاه به‌ معنای بدنه آن بوده و این بدنه از ورق دور قالب، نبشی آهن، چرخ و تیرک و همچنین ورق دور سمبه تشکیل شده‌ است.

  • پمپ و موتور

یکی دیگر از اجزای اصلی دستگاه‌ های بلوک زن، پمپ و موتور است. از این موتور ها جهت حرکت دستگاه استفاده‌ شده و به‌ طور کلی دستگاه‌ های بلوک زن از ۲ نوع تک موتوره چکشی و ۲ موتوره چکشی تشکیل شده‌اند.

  • گیربکس موتور

آن دسته از دستگاه‌ هایی که قابلیت حرکت دارند، برای جابجایی نیاز به گیربکس خواهند داشت.

نحوه عملکرد دستگاه بلوک زن

نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا برای شروع کار ترکیبی از سیمان، ماسه، پوکه و یا مواد دیگری که توسط کارشناس تشخیص داده می‌شود در داخل سینی دستگاه ریخته شده و مواد به قسمت قالب دستگاه هدایت می‌ شوند. سپس با استفاده از ویبره، جاهای خالی با مصالح متراکم و کاملاً پر شده و سپس نوبت به پرس می‌ رسد. پس‌ از پرس، سمباده زنی شروع شده و بلوک‌ ها تراش داده می‌ شوند و در آخر کار، بلوک ها از قالب خارج شده و بر روی زمین قرار داده می‌شوند تا خشک شوند.

به‌ طور کلی دستگاه‌ های بلوک زن به ۲ دسته ثابت و متحرک تقسیم‌ بندی می‌شوند. دستگاه بلوک زن ثابت به دستگاه‌ هایی گفته می‌شود که قابلیت جابه‌جایی با چرخ را ندارند. دستگاه‌ های بلوک زن متحرک دارای چرخ‌ هایی برای جابجایی هستند و در بعضی از این دستگاه‌ ها جابجایی توسط موتور صورت می‌گیرد.

انواع دستگاه بلوک زن 

انواع و مدل‌ های مختلفی از این دستگاه در بازار موجود است که هر کدام از آن ها دارای مزایا، معایب و ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد خود می‌ باشند. از جمله این دستگاه‌ ها می‌ توان به دستگاه بلوک زن دستی یا تخم‌گذار، دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک و دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک اشاره کرد.

مقایسه دستگاه بلوک زن دستی و اتوماتیک را اینجا بخوانید.

  • دستگاه بلوک زن دستی یا تخم‌ گذار

یکی از ساده‌ ترین دستگاه‌ های تولید کننده بلوک سیمانی، دستگاه بلوک‌ زنی دستی است. سرعت تولید این دستگاه‌ ها با توجه به تعداد قالب‌ های مختلف آن متفاوت بوده و قالب‌ های آن به‌ صورت دوتایی، سه‌تایی و نیز چهارتایی موجود می‌باشند. ضخامت استاندارد بلوک‌ های ساخته‌ شده توسط این دستگاه ۲ میل بوده و تعداد بلوک‌ هایی که در این دستگاه تولید می‌شوند بین ۲۰۰ الی ۷۰۰ عدد در ۸ ساعت هستند که شما می‌توانید با استفاده از اپراتور های حرفه‌ای و تعویض و به‌ سرعت بلوک‌ها، ظرفیت تولید آن را افزایش دهید.

در تولید بلوک‌ های سیمانی توسط دستگاه بلوک زن دستی باید به میزان استاندارد ضخامت بلوک‌ ها توجه نمود. زیرا کم شدن ضخامت بلوک‌ها سبب متلاشی شدن آن‌ها و زیاد شدن ضخامت سبب مصرف بیشتر مصالح می‌شود که این برای تولیدکننده به‌ هیچ‌ عنوان مقرون‌ به‌ صرفه نخواهد بود. همچنین دستگاه‌ های بلوک‌ زنی به دلیل ساده بودن طراحی خود، دارای طول عمر بیشتر و قیمتی ارزان‌ تر نسبت‌ به سایر دستگاه‌ ها بوده که از مزایای این دستگاه محسوب شده و بسیار مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است. از معایب این دستگاه نیز می‌توان به انجام کار فیزیکی با آن و سرعت عمل پایین تولید محصول اشاره کرد.

  • دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک

از دستگاه نیمه اتوماتیک برای تولید بلوک های دیواری و سقفی با اشکال متفاوت استفاده‌ شده و ساخت بلوک در این دستگاه نسبت‌ به دستگاه بلوک زنی دستی بسیار دقیق‌ تر و با سرعت بیشتری انجام می‌ شود. بلوک‌ های تولید شده در این دستگاه دارای کفی صاف و یکنواخت بوده و ویبره قالب در دستگاه نیمه اتوماتیک به‌ صورت برقی و پرس آن هیدرولیکی می‌ باشد. در دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک می‌توان از قالب‌ های چهارتایی، پنج‌تایی و شیش تایی استفاده نموده و با توجه به تعداد قالب‌ها در ۱ شیفت کاری می‌توان بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بلوک تولید کرد.

  • دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک

همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، در این دستگاه تمامی فرآیند ساخت بلوک توسط خود دستگاه صورت‌ گرفته و افراد هیچگونه دخالتی در مراحل تولید بلوک نخواهند داشت. این دستگاه می‌تواند به‌ صورت اتوماتیک مصالحی چون سنگ‌ فرش، آجر، سنگ مرمر و همچنین بلوک سیمانی را در اندازه‌ های مختلف کوچک، متوسط و بزرگ تولید نماید. این دستگاه دارای بالاترین تکنولوژی در ساخت بلوک نسبت‌ به دستگاه‌ های دیگر بوده و همچنین بلوک‌ های تولید شده توسط نوار های دستگاه به فضای عمل‌ آوری شده هدایت می‌شوند.

به‌ طور کلی دستگاه‌ های بلوک زنی اتوماتیک به ۲ مدل معمولی و ۱۲ قالبه تقسیم‌ بندی شده که در مدل‌ های معمولی این دستگاه امکان نصب قالب‌ های شش تایی، هشت و یازده تایی وجود داشته و در ۱ شیفت کاری با توجه به تعداد قالب، بین ۳۵۰۰ تا ۸۰۰۰ بلوک تولید می‌شود. از ویژگی‌ های مهم دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک می‌توان به کنترل آسان آن، عدم نیاز به انجام کار فیزیکی، سرعت بالا در تولید بلوک و قابلیت تعویض قالب اشاره کرد. این دستگاه در طول فرآیند کاری خود تنهان فقط نیاز به ۱ اپراتور جهت بررسی مشکلات احتمالی خواهد داشت.

نکات مهم در نگهداری و سرویس انواع دستگاه بلوک زنی 

از جمله نکات مهم در نگهداری و سرویس این دستگاه که به طول عمر دستگاه می‌افزاید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سمبه و ریل دستگاه را به‌طور مداوم روغن‌ کاری کنید.
  • در زمان خالی بودن قالب، از زدن ویبره‌ی آن خودداری نمایید.
  • روغن هیدرولیک و واسکازین را به‌ صورت دوره‌ای تعویض نمایید.
  • به سمبه دستگاه فشار بیش‌ از حد را وارد نکنید.
  • دستگاه بلوک زن را در سطحی صاف و یکنواخت قرار دهید.
  • پس‌ از پایان عملیات ساخت بلوک، قالب‌ ها را به‌ طور حتم تمیز نمایید.

نکات مهم در مراحل تولید بلوک سیمانی 

جهت جلوگیری از باران و باد و همچنین تابش نور خورشید، بلوک‌ ها باید در مکان سرپوشیده تولید شوند.

اگر دما بیش‌ از ۲۵ درجه سانتی‌گراد است، درجه حرارت دستگاه باید با روش‌ های استاندارد کاهش یابد.

جهت استفاده از دستگاه بلوک زن متحرک، زیر بلوک‌ ها باید تمیز و بدون آلودگی و همچنین صاف باشد.

اگر دما کمتر از ۵ درجه سلسیوس است، باید تولید بلوک‌ های سیمانی در محوطه باز را متوقف نمایید.

قیمت دستگاه بلوک زنی 

از جمله فاکتور هایی که در قیمت این دستگاه تأثیرگذار می‌باشند، جنس قطعات دستگاه، و همچنین نوع دستگاه بلوک‌ زنی است. به‌ عنوان مثال دستگاه بلوک زنی اتوماتیک دارای قیمت بیشتری نسبت‌ به دیگر دستگاه‌ های بلوک زنی است. از جمله موارد دیگر می‌توان به خدمات پس‌از فروش دستگاه و همچنین گارانتی آن اشاره کرد و با توجه به نیاز های مشتری و نوسانات روزانه ارز، به‌ طور دقیق نمی‌توان قیمت مشخصی برای دستگاه‌ های بلوک‌زنی معین نمود.

مجموعه بلوک راد، دارای بیش‌ از یک دهه تجربه در زمینه تولید انواع بلوک سیمانی و همچنین تولید کول چاه در ابعاد مختلف است و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات مختلف سیمانی و بتنی را در اندازه‌ ها و تیپ‌ های متفاوت تولید می‌نماید. در این مجموعه از به روزترین و مجهزترین دستگاه‌ های بلوک‌ زنی جهت تولید بلوک سیمانی سنگین و بلوک سیمانی سبک و بلوک سقفی سیمانی استفاده شده و کیفیت در تولید محصولات همراه با قیمتی بسیار مناسب و همچنین تحویل به‌ موقع آنها به مشتری جزء اهداف مهم این شرکت هستند. شما می‌ توانید جهت سفارش بلوک سیمانی با شرکت بلوک راد تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *