ضوابط و محدودیت‌ های بلوک‌ های سقفی

یکی از انواع پرکاربرد بلوک‌ بتنی یا بلوک سیمانی، بلوک‌ های سقفی هستند. در واقع می ‌توان گفت که بلوک های سقفی، قطعاتی هستند که در بین تیرچه ها در سقف قرار گرفته و توانایی تحمل بار آن ها نسبت‌ به بلوک های سیمانی معمولی که در دیوار چینی به کار برده می شوند بسیار کمتر است. از این نوع بلوک ها تنها به‌ عنوان قاب‌ بندی استفاده‌ شده و نقشی در تحمل باری ساختمان در سقف را نخواهند داشت.

سقف‌ هایی که توسط بلوک های سقفی سیمانی ساخته می ‌شوند با نام سقف تیرچه بلوک شناخته‌ شده و جزء متداول  ‌ترین سقف‌ ها در ساختمان‌ سازی می‌ باشند. استفاده از بلوک های سقفی دارای مزایا و محدودیت‌ هایی است که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

محدودیت‌ های استفاده از بلوک های سقفی سیمانی

از ضوابط و محدودیت‌ های بلوک‌ های سقفی تبعیت از قانون استاندارد ملی به شماره ثبت ۲-۲۹۰۹ می باشد. در این قانون ویژگی انواع بلوک ها و چگونگی چک کردن آن ها آورده شده است. از دیگر ضوابط و محدودیت های آن عبارتند از:

  • متریال

مواد اولیه و متریالی که در ساخت بلوک های سقفی سیمانی به کار برده می ‌شود، باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تمامی استاندارد های لازم در ترکیب مواد آن به کار رفته باشد. همچنین موادی که برای ساخت بلوک های سقفی به کار برده می ‌شوند، نباید به‌ هیچ‌ عنوان اثرات و مشکلات شیمیایی را بر روی بلوک بر جای گذارند.

  • شکل ظاهری

تمامی بلوک های سقفی که در کارگاه‌ های بلوک‌ زنی ساخته می ‌شوند، باید دارای شکل و ابعاد استانداردی بوده و همچنین ضخامت جداره آن ها نباید از ۱۵ میلی‌ متر کمتر و یا بیشتر باشد. همچنین طول بلوک های سقفی سیمانی نیز بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌ متر است و بلوکی که کمتر و بیشتر از این اندازه باشد، غیر استاندارد شناخته می ‌شود.

  • چگالی

علاوه‌ بر ابعاد و شکل ظاهری استاندارد، وزن بلوک های سقفی نیز مشخص بوده و به‌ طور کلی چگالی و وزن آن ها ۲۰ کیلوگرم تعیین‌ شده است. وزن بلوک های سیمانی بر اساس میزان جا به‌ جایی آن ها بر روی سقف تعیین‌ شده و به‌ همین دلیل از استاندارد های مشخصی پیروی می ‌کند.

از دیگر محدودیت‌ های استفاده از بلوک های سقفی سیمانی در ساختمان‌ سازی نیز می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بلوک های سقفی که در ایران و در کارگاه‌ های بلوک‌ زنی ساخته می ‌شوند دارای طول ۴۰ سانتی‌ متر بود و به‌ همین دلیل فاصله‌ دو تیرچه در ساخت سقف ۵۰ سانتی‌ متر است. اما استاندارد جهانی بین دو تیر، ۷۰ سانتی متر می ‌باشد.
  • سقف‌ هایی که توسط بلوک های سقفی سیمانی ساخته می‌ شوند، تنها قادر به تحمل بار های بسیار کم و به‌ صورت یکنواخت بوده و در صورت وارد آمدن بار های مکانیکی و شدید، این سقف ها مناسب نخواهند بود.
  • وجود دهانه بین ۵ تا ۶ متر استاندارد ترین دهانه برای اجرای سقف‌ های تیرچه بلوک است.
  • همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که سقف‌ های تیرچه بلوک معمولی می ‌توانند بار هایی تا حداکثر ۸۰۰ کیلو گرم بر متر مربع را پوشش دهند، اما اگر بار وارد شده بیش‌ از این میزان باشد، حتماً باید از دو تیرچه در سقف به کار برده شود.

مزایای سقف تیرچه بلوک

از جمله مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت سقف‌ هایی که توسط تیر و بلوک‌ های سقفی سیمانی ساخته می شوند، بسیار مقرون‌ به‌ صرفه بوده و ساخت آن ها سریع‌ تر و آسان‌ تر از سایر روش‌ ها است.
  • از دیگر مزایای سقف تیرچه بلوک می ‌توان به بهبود عملکرد صوتی و همچنین مقاومت در برابر آتش اشاره نمود.
  • این سقف‌ ها برای سازه‌ هایی که وجود کاهش صدا، مقاومت در برابر آتش و همچنین عایق حرارتی از مزایای کلیدی آن محسوب می ‌شود، گزینه‌ بسیار مناسبی است.
  • همچنین این سقف‌ ها می ‌توانند از لرزش‌ هایی مانند زمین‌ لرزه تا حد امکان جلوگیری کرده و در برابر فشار های جانبی دوام آورند.
  • ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک و استفاده از بلوک‌ های سقفی سیمانی، سبب می‌شود که از تجهیزاتی چون آرماتور و فولاد به اندازه کمتری استفاده‌ شود و به‌ همین دلیل ساخت این سقف‌ ها بسیار مقرون‌ به‌ صرفه و مناسب است.

چگونگی اجرای سقف‌ های تیرچه بلوک

مراحل اجرای سقف‌ های تیرچه بلوک به ترتیب زیر می باشد:

  • در مرحله اول برای ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک، ابتدا تیرچه ها را در کنار یکدیگر قرار می ‌دهیم. حد فاصل بین تیرچه ها باید استاندارد بوده و با فاصله مناسبی از یکدیگر قرار بگیرند.
  • در مرحله بعدی نیز توسط شمع‌ ها تکیه‌گاه‌ های بسیار موقتی را به وجود می ‌آوریم. شمع‌ ها به‌ طور کلی دارای ۲ نوع شمع‌ های فلزی و چوبی هستند، که شمع‌ های فلزی گران‌ قیمت‌ تر از شمع‌ های چوبی بوده و هر دوی آن ها دارای ارتفاع‌ های متفاوتی می ‌باشند. این شمع‌ ها برای نگهداری بتن در سقف‌ های تیرچه بلوک و جهت خشک شدن آن ها استفاده‌ شده و پس‌ از خشک شدن کامل رویه سقف‌ های تیرچه بلوک، شمع‌ ها برداشته می ‌شوند.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر سقف تیرچه بلوک شما دارای سقف کاذب است، بهتر است که از میلگرد های شاخه ‌ای برای نصب سقف کاذب قبل‌ از بتن‌ ریزی استفاده نمایید.

  • بعد از طی این مراحل، سپس نوبت به کار گذاری میلگرد ها می ‌رسد. اولین میلگرد ها، میلگرد کلاف است که بهتر است جهت حفظ تعادل سقف از میلگرد های کلافی عرضی استفاده نمایید.
  • پس‌ از نصب میلگرد های کلافی، میلگرد های منفی را نصب کرده و سپس شروع به کار گزاری میلگرد های توزیع بار نمایید.
  • در هنگام کار گذاری میلگرد های توزیع بار، میلگرد های افت حرارت نیز نصب شده و جهت جلوگیری از ترک خوردگی و شکستگی سقف در طی مدت‌ ها استفاده م ی‌شوند.

با توجه به مطالب ارائه‌ شده، ضوابط و محدودیت‌ های بلوک‌ های سقفی در ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک وجود دارند که با اطلاع از این محدودیت‌ ها، می ‌توانید در ساخت سازه خود از بلوک‌ های سقفی استفاده نمایید.


اینجا بخوانید: هر آنچه لازم است از بلوک سقفی سیمانی بدانید

در پایان

مجتمع تولیدی بلوک راد ، تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک‌ های سیمانی و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی همچون بلوک‌ های سقفی بتنی و کول چاه بوده و در ساخت محصولات خود از بهترین متریال ها استفاده کرده و آن ها را با مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می ‌کند. شما می ‌توانید جهت اطلاع از قیمت انواع بلوک‌ های سقفی سیمانی و همچنین چگونگی سفارش آن ها در تیراژ بالا، با شرکت بلوک راد تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *