استاندارد های بلوک سیمانی

بلوک سیمانی با نام بلوک بتنی و یا واحد بنایی بتنی نیز شناخته شده‌ و این بلوک‌ ها با مخلوطی از سنگدانه، سیمان پرتلند و آب ساخته می‌ شوند. اندازه استاندارد بلوک‌ های سیمانی، ۲۰/۲۰/۴۰ سانتی‌ متر است و برخی از شرکت‌ های تولید بلوک سیمانی در صورت درخواست مشتریان، سایز های دیگری را نیز تولید می‌ کنند. رایج‌ ترین سنگدانه هایی که برای ساخت بلوک‌ های سیمانی استفاده می‌ شوند، مخلوطی از شن و ماسه بوده و به‌ عنوان یک مخلوط نسبتاً خشک، منجر به تولید بلوک سیمانی سخت و با دوام می‌ شوند.

اگر قصد دارید که برای پروژه ساخت‌ و ساز خود، بلوک‌ های سیمانی را تهیه کنید، بهتر است که آن‌ ها را از شرکت‌ های معتبر خریداری نمایید. زیرا این شرکت‌ ها، بلوک‌ های سیمانی در استاندارد های تعیین‌ شده را تولید و عرضه کرده و به‌ همین دلیل محصولات آن ها دارای استحکام، مقاومت و دوام بسیار بالایی در ساختمان‌ سازی هستند. تمامی بلوک‌ های بتنی تولید شده در کارگاه‌ های بلوک زنی، از قوانین و استاندارد های خاصی در داخل کشور بهره‌ مند بوده در نتیجه بر اساس این استاندارد ها دارای ویژگی‌ های ظاهری مشخصی می‌ باشند که در ادامه به بررسی استاندارد های موجود در انواع بلوک‌ های بتنی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

استاندارد های بلوک‌ های بتنی

بلوک‌ های بتنی بر اساس استاندارد های زیر تولید می شوند:

استاندارد های موجود در بلوک سیمانی سنگین

همانطور که ممکن است بدانید بلوک‌ های سیمانی سنگین نیز مانند سایر بلوک‌ ها از سیمان پرتلند، شن و ماسه و آب تشکیل می شوند ولی نسبت‌ به بلوک‌ های سیمانی سبک، دارای وزن بیشتری هستند. به‌ همین دلیل از بین بلوک‌ ها می‌ توان در انواع دیوار چینی های ساختمانی استفاده کرده و سبب افزایش مقاومت دیوار نسبت‌ به عوامل محیطی شد.

  • به‌ طور کلی می‌ توان گفت که وزن استاندارد در بلوک‌ های سیمانی سنگین، معادل با ۱۳ کیلوگرم می‌ باشد.
  • تمامی بلوک‌ های سیمانی سنگین دارای ظاهر مستطیل‌ شکل بود و دارای ابعاد استانداردی هستند. این بلوک‌ ها دارای ارتفاع ۲۰ سانتی‌ متر بوده و عرض آن‌ ها نیز ۲۰ سانتی‌ متر و دارای طول ۴۰ سانتی‌ متر می‌ باشند.
  • علاوه‌ بر وزن و ابعاد و همچنین شکل ظاهری، مقاومت بلوک‌ های سیمانی سنگین نیز دارای استاندارد های خاصی می‌ باشد. مقاومت این بلوک‌ ها براساس کیفیت مواد اولیه‌ ای که در آن‌ ها به‌ کار رفته است، باید به‌ گونه‌ ای باشد که در هنگام استفاده در ساخت دیوار ها و سایر قسمت‌ های ساختمانی، بتوانند در برابر عوامل و آسیب‌ های محیطی همچون زلزله از استحکام کافی برخوردار باشند. همچنین تمامی بلوک‌ های سیمانی سنگین باید بتوانند فشار هایی در حد ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم را در هر سانتی‌ متر مربع خود تحمل کرده و دچار ترک خوردگی، شکستگی و یا افتادگی نشوند.

استاندارد بلوک سیمانی سبک

بلوک‌ های بتنی سبک نیز همانند بلوک‌ های سیمانی سنگین، از مواد اولیه سیمان پرتلند، آب و شن و ماسه تشکیل شده ولی دارای وزن بسیار کمتری نسبت‌ به بلوک‌ های سنگین هستند. از این بلوک ها در ساخت دیوار چینی استفاده نشده و عمدتاً برای ساخت سقف‌ ها به کار برده می‌ شوند. بلوک های سبک با نام بلوک‌ های غیر باربر نیز شناخته‌ شده و در تیغه‌ های سقف‌ ها به دلیل عدم تحمل بار و فشار ساختمانی استفاده می‌ شوند.

  • چگالی بلوک‌ های سیمانی سبک ۱۷۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و این بلوک های غیر باربر می‌ توانند بار هایی تا ۳۵ کیلو گرم در هر سانتی‌ متر مکعب را بر خود تحمل نمایند.
  • وزن بلوک‌ های سیمانی سبک نیز بین ۱۰ تا ۱۳ کیلوگرم است و همانطور که گفته شد دارای چگالی بسیار کمتری نسبت‌ به بلوک‌ های سنگین هستند.
  • ابعاد استاندارد در بلوک های سبک نیز همانند بلوک های سنگین بوده و دارای ابعاد ظاهری ۴۰ ۲۰ ۲۰ می‌ باشند.

استاندارد بلوک‌ های سیمانی بر اساس مقاومت فشاری

تمامی بلوک های سیمانی بر اساس مقاومت فشاری دارای رده‌ بندی‌ های متفاوتی بوده و از جمله این رده‌ بندی‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بلوک های سیمانی که در رده یک قرار می‌ گیرند، می‌ توانند دارای چگالی ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشند.
  • بلوک‌ های سیمانی که در رده دوم قرار می‌ گیرند، می توانند دارای چگالی ۷۰۰ تا ۱ هزار کیلوگرم بر متر مکعب باشند.
  • بلوک‌ های سیمانی که در رده سوم قرار می‌ گیرند، می توانند دارای چگالی ۱ هزار تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشند.
  • بلوک‌ های سیمانی که در رده چهارم قرار می‌ گیرند، می توانند دارای چگالی ۱۷۰۰ تا ۲ هزار کیلوگرم بر متر مکعب باشند.

استاندارد بلوک‌ های سیمانی بر اساس مواد تشکیل دهنده

بلوک های بتنی دارای انواع مختلفی چون بلوک‌ های سیمانی سبک، بلوک‌ های سیمانی نیمه سبک و بلوک‌ های سیمانی سنگین هستند که بر اساس وزن و چگالی با یکدیگر متفاوت می‌ باشند. متریالی که در ساخت تمامی این بلوک ها به کار می ‌رود، آب، شن و ماسه و سیمان پرتلند بوده اما سنگدانه ها و مواد معدنی که در آن‌ ها استفاده می‌ شوند، متفاوت است. به‌ عنوان مثال در بلوک‌ های سیمانی سبک از ریزدانه‌ های سبک استفاده‌ شده اما در بلوک‌ های سیمانی سنگین سنگدانه‌ های درشت تری به کار برده می‌ شود. بنابراین رعایت استاندارد این مواد اولیه در ساخت بلوک‌ های سیمانی، سبب می‌ شود که بلوک‌ ها در وزن ها و مقاومت های استاندارد تولید شوند.

  • سنگدانه سبک

برای تولید بلوک‌ های سیمانی سبک استاندارد، باید از سنگدانه‌ های سبکی که از پوکه‌ های معدنی حاصل می‌ شوند استفاده نمود.

  • سیمان

سیمانی که در ساخت بلوک‌ های بتونی نیز استفاده می‌ شود، باید بر اساس استاندارد های خاصی بوده که از این استاندارد ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در صورت استفاده از سیمان پرتلند آهکی برای ساخت بلوک‌ های سیمانی، باید از سیمان پرتلند دارای استاندارد بند ۲_۵ استفاده نمود.
  • در صورت استفاده از سیمان پرتلند پوزولانی جهت ساخت بلوک های سیمانی، باید از سیمان پرتلند دارای استاندارد بند ۳_۲ استفاده نمود.
  • در صورت استفاده از سیمان پرتلند معمولی برای ساخت بلوک‌ های سیمانی، باید از سیمانی برابر با استاندارد ۲_۲ استفاده نمود.
  • در صورت استفاده از سیمان پرتلند سرباره‌ ای برای ساخت بلوک‌ های سیمانی، باید از سیمان پرتلند برابر با استاندارد بند ۴_۲ استفاده نمود.
  • آب

جهت استفاده از آب در ساخت بلوک‌ های سیمانی در کارگاه‌ های بلوک‌ زنی، اپراتور ها باید از استاندارد بند ۶_۲ در آن بهره‌ مند باشند.

  • سایر مواد افزودنی

در ساخت بلوک‌ های سیمانی علاوه‌ بر سیمان پرتلند، شن و ماسه و آب، از سایر مواد افزودنی نیز مانند پودر سنگ و آهک های ساختمانی استفاده‌ شده و برای به کار بردن آن‌ ها نیز باید از استاندارد های خاصی پیروی شود.

استاندارد بلوک‌ های سیمانی بر اساس ویژگی ظاهری

بلوک های سیمانی که در کارگاه‌ های بلوک‌ زنی تولید می‌ شوند، باید پس‌ از تولید به‌ طور کامل در شرایط مناسبی خشک‌ شده و مصالحی مقاوم و مستحکم را تشکیل دهند.

 این بلوک ها نباید دارای هیچ گونه شکستگی و ترک خوردگی بر روی سطح خود بوده و باید دارای سطوحی بسیار یکنواخت و صاف باشند. همچنین زمانی‌ که این بلوک ها در کنار یکدیگر قرار می‌ گیرند، باید به شکل مکعب هایی بسیار یک اندازه و صاف بوده و فاقد هر گونه برآمدگی، فرو رفتگی، ناخالصی و هر گونه نقص بر روی ظاهر خود باشند.

خرید بلوک‌ های سیمانی استاندارد

جهت خرید بلوک های سیمانی استاندارد، بهتر است که آن‌ ها را از مراکز و شرکت‌ های معتبر و شناخته‌ شده خریداری نمایید. زیرا این شرکت‌ ها تمامی تولیدات خود را بر اساس استاندارد ها و کیفیت‌ های تعریف‌ شده تولید کرده و از مواد اولیه بسیار مرغوبی در ساخت آن‌ ها استفاده می‌ کنند. تمامی بلوک‌ های تولید شده در این مراکز، از استاندارد های موجود پیروی کرده و دارای مقاومت، کیفیت، استحکام و پایداری بسیار بالایی هستند.

قیمت بلوک های سیمانی استاندارد

بلوک های سیمانی استاندارد بر اساس نوع بلوک، شرکت سازنده، میزان سفارش، نوع مواد اولیه به‌ کار رفته در آن‌ ها و غیره دارای قیمت متفاوتی بوده و نمی ‌توان هزینه مشخصی را برای خرید آن‌ ها در نظر گرفت. مشتریان عزیز می‌ توانند جهت اطلاع از قیمت بلوک های سیمانی استاندارد، با شرکت بلوک راد تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایند.


اینجا بخوانید: بررسی مشکلات استفاده از بلوک غیر استاندارد

در پایان

مجتمع بلوک راد تولید کننده و عرضه کننده انواع بلوک‌ های سیمانی سبک و سنگین است و علاوه‌ بر بلوک‌ های سیمانی، در زمینه تولید ۱۲ نوع محصولات بتنی و همچنین کول چاه دارای فعالیت می‌ باشد. مشتریان عزیزی که قصد سفارش انواع بلوک‌ های سیمانی را دارند، می‌ توانند با این مجموعه تماس گرفته و از کارشناسان ما اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *