سیمانکاری دیوار بلوکی

دیوار های چیده شده با بلوک، یکی از مناسب‌ ترین و اقتصادی‌ ترین دیوار های به‌ کار رفته در ساخت‌ و ساز های امروزی هستند و همچنین دارای دوام و ماندگاری طولانی‌ مدت می‌ باشند. زیرا انواع بلوک‌ سیمانی از مواد اولیه‌ ای چون سیمان پرتلند، شن، آب، ماسه و سایر افزودنی‌ های مقاومتی تشکیل شده اند و در برابر بسیاری از صدمات و آسیب‌ های محیطی مقاوم می‌ باشند. بنابراین ساخت دیوار های ساختمانی با این نوع از مصالح، می‌ تواند نقش بسیار مهمی را در مقاوم‌ سازی و استحکام سازه کلی ساختمان ایجاد نماید. دیوار های چیده شده با بلوک سیمانی، با توجه به ویژگی‌ های مقاومتی خود، از ظاهر و نمای چندان زیبایی برخوردار نیستند و به‌ همین جهت نیز از روش‌ های متفاوت برای زیباسازی و یا افزایش مقاومت به آن استفاده می‌ شود. سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک، یکی از روش‌ های رایج و متداول زیباسازی و مقاوم‌ سازی دیوار های بلوکی می‌ باشد و نسبت‌ به سایر روش‌ های زیباسازی، از هزینه بسیار مقرون‌ به‌ صرفه تری برخوردار است. 

سیمان چیست؟ 

سیمان ملاتی بسیار چسبنده است که از آن در تمامی ساخت‌ و ساز ها استفاده‌ شده و سبب چسبانده شدن مصالح و قطعات ساخت‌ و ساز به یکدیگر می‌ شود. به‌ طور کلی سیمان از ترکیب موادی چون سیلیس، اکسید های معدنی، رس و آهک و سایر افزودنی‌ ها تشکیل شده و ماده‌ای بسیار چسبنده می‌ باشد. ملات سیمان بر اساس نوع ترکیبات خود و غیره دارای انواع متفاوتی است که از جمله آن می‌ توان به سیمان رنگی، سیمان پرتلند، سیمان پوزولان و سیمان سفید اشاره نمود. همچنین این ماده دارای کاربرد های بسیار فراوانی در انواع ساخت‌ و ساز می‌ باشد که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک اشاره نمود. 


اینجا بخوانید: دیوار چینی با بلوک سیمانی

مراحل سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک 

از جمله مراحل سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود: 

تهیه ابزار مورد نیاز 

اولین مرحله جهت سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک، تهیه ابزار مورد نیاز می‌ باشد که این ابزار ها شامل بیل، سرند چشم بلبلی، فرغون، دستکش و عینک شیشه‌ ای، غربال، استانبولی، ریسمان کار، شمش‌ های آهنی و چوبی، کمچه و ماله، شاقول و همچنین ابزار سیمانکاری همچون انواع تخت ماله، ملاقه سیمانکاری و ملات پاش دستی اشاره نمود. 

صاف کردن دیوار 

پس‌ از جمع‌آوری ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک، باید تمامی سطح دیوار را کاملاً صاف نموده و تمام برجستگی ها را با استفاده از فرچه های بخصوص از بین ببرید. آماده‌سازی سطح دیوار و ایجاد سطحی صاف سبب می‌ شود که سرعت انجام سیمانکاری بسیار افزایش یافته و از لحاظ هزینه نیز بسیار مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر شود. 

کروم کشی 

در این مرحله استادکار با استفاده از ابزار ریسمان و شاقول، ضخامت مورد نیاز جهت سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک را تعیین نموده و از هر گونه ایراد همانند فرورفتگی و یا برآمدگی سیمان بر روی دیوار جلوگیری می‌ نماید. در کروم کشی، استادکار ابتدا ریسمان را از لبه‌ی دیوار به سمت پایین آویزان کرده و فاصله‌ی موجود میان نخ و دیوار را به متراژ ۲ متر در سطح پر کرده و این کار را تا انتهای دیوار انجام می‌ دهد. پس‌ از انجام هر کروم نیز فاصله میان ۲ کروم را ریسمان کشی می‌ کند. 

تهیه ملات سیمان 

پس‌ از کروم بندی دیوار و خشک شدن آن‌ ها، نوبت به اجرای سیمان بر روی دیوار بلوکی رسیده و باید ملات سیمان تهیه شود. در تهیه ملات سیمان از آب، سیمان، پودر سنگ و یا ماسه نرم استفاده‌ شده و نسبت ماسه به سیمان ۳ برابر و نسبت سیمان و آب با یکدیگر برابر می‌ باشد. همچنین سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک به ۲ روش دستی و ماشینی انجام شده و بسته به متراژ دیوار انتخاب می‌ شوند. 

آستر کشی 

در این مرحله از یک لایه بسیار نازک سیمان جهت ایجاد پوششی بر روی دیوار استفاده‌ شده و تمامی شکاف‌ ها، درز ها و فرورفتگی‌ ها از بین‌ رفته و سطح کاملاً صاف و یکنواخت به وجود می‌ آید. 

سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک

اجرای لایه آخر سیمان 

در این مرحله لایه اصلی سیمان یا لایه دوم سیمانکاری انجام می‌ شود. اجرای لایه نهایی سیمان با توجه به کروم بندی موجود در سطح دیوار و به‌ طور یکنواخت و یکدست انجام‌ شده و پس‌ از آن نیز از لیسه کشی برای ایجاد سطحی صاف استفاده می‌ کنند. 

نکات مهم در سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک 

نکات بسیار مهم در هنگام سیمانکاری دیوار بلوکی شامل موارد زیر می شود:

  • سیمان‌ های پاکتی به‌ علت وجود بسته‌ بندی‌ های اصولی، بسیار مناسب برای سیمانکاری دیوار های بلوکی هستند. زیرا سیمان به‌ کار رفته در سیمانکاری دیوار های بلوکی باید کاملاً تازه بوده و سیمان‌ های پاکتی از این ویژگی برخوردار هستند. 
  • وجود هر گونه گرد و خاک، رنگ و یا چربی در ماسه به‌ کار رفته در ملات سیمان، می‌ تواند سبب ترک خوردگی و کاهش مقاومت سیمان بر روی دیوار شده و از این‌ رو بهتر است از ماسه‌ های عاری از هرگونه مواد اضافه استفاده شود. 
  • در سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک سیمانی، بهتر است تمامی مراحل به طور کاملاً اصولی رعایت شده و توسط استادکاران حرفه‌ای در این زمینه انجام شوند. زیرا استادکاران این حرفه، با انجام اصولی آستر کشی، کروم بندی و همچنین لیسه کشی کاملاً آشنایی داشته و در انجام تمامی مراحل سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک بسیار حرفه‌ای می‌ باشند.
  • ماسه موجود در سیمان نیز باید به‌ صورت ریزدانه و با دانه‌ بندی بسیار استاندارد باشد. زیرا وجود ماسه های دانه درشت در ملات سیمان، می‌ تواند از چسبندگی سیمان به دیوار کاسته و سبب کاهش مقاومت سیمان شود. 

هزینه سیمانکاری دیوار چیده شده با بلوک 

هزینه سیمانکاری دیوار بلوکی بر اساس فاکتور های گوناگونی متفاوت بوده و از جمله این فاکتور ها می‌ توان به نوع سیمان مصرفی، کیفیت ملات سیمان، حجم کار، تخصص استادکار و غیره اشاره نمود.

در پایان

شرکت بلوک راد تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک سیمانی در کیفیت بسیار بالا است و از دیگر محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به انواع کول سیمانی چاه و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات سیمانی اشاره نمود. شما می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش انواع محصولات سیمانی، با شماره همراه 09123850017 این مجموعه تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *