نخاله های ساختمانی به‌ عنوان مصالح ساختمانی نسبتاً تمیز و ناهمگنی تعریف‌ شده و از فعالیت‌ های مختلف در ساختمان سازی تولید می‌ شوند. از جمله این فعالیت‌ ها می‌ توان به ساخت‌ و ساز ساختمان‌ های گوناگون، فرآیند نوسازی و همچنین تخریب اشاره کرد. نخاله های ساختمانی خطرات بسیار زیادی را برای محیط‌ زیست اطراف خود ایجاد کرده و این امر، صنایع ساختمان‌ سازی را جهت ایجاد روش مناسبی برای حفاظت از محیط‌ زیست تحت فشار قرار داده است. کیفیت و کمیت نخاله های ساختمانی تولید شده بر اساس نوع پروژه و نوع مصالح مختلف بوده و در هر ساختمان سازی متفاوت است.

نخاله های ساختمانی چیست؟

نخاله های ساختمانی در واقع زباله‌ هایی هستند که بر اثر ساخت‌ و ساز و یا تخریب سازه‌ های گوناگون به‌ وجود آمده و یک‌ سوم کل زباله‌ های تولید شده را تشکیل می‌ دهند. نخاله های ساختمانی شامل موادی چون فلزات، پلاستیک، بتن، شیشه، آجر، چوب و غیره هستند و تمامی این مواد می‌ توانند در اثر تخریب زیر ساخت‌ ها، انواع ساخت‌ و ساز ساختمان‌ ها و غیره تولید شوند.

در تعریف کلی نخاله های ساختمانی می‌ توان گفت که آن‌ ها ضایعاتی هستند که به‌ طور ناخواسته در فعالیت‌ های عمرانی و ساخت‌ و ساز به‌ وجود آمده و متشکل از مواد زائدی هستند که در هنگام تخریب، نو سازی، حفاری، گود برداری، احداث سازه‌ ها، تعمیر و غیره به‌ وجود آمده اند.

انواع نخاله های ساختمانی

نخاله های ساختمانی به ۲ دسته نخاله های فیزیکی و غیر فیزیکی تقسیم‌ بندی شده و بر اساس طبقه‌ بندی در گروه های مختلفی قرار می‌ گیرند. از جمله انواع ضایعات و نخاله های ساختمانی می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نخاله های فلزی

همانطور که از نام این نخاله ها پیداست، از ضایعات فلزی تشکیل‌ شده‌ اند و شامل تمامی قطعات و اجزای فلزی هستند که در یک سازه به کار برده می‌ شوند. فلزاتی همچون چودن، آهن، فولاد، استیل، مس، آلومینیوم، روی و غیره نخاله های فلزی هستند که در ضایعات انواع ساختمان‌ ها و سازه‌ های شهری به فور یافت می‌ شوند.

  • نخاله های غیر فلزی

این دسته از نخاله ها شامل تمامی ضایعات غیر فلزی بوده و از جمله آن‌ ها می‌ توان به انواع مواد شیمیایی، کارتن، پلاستیک، شیشه، کاغذ، سرامیک، آجر، بتن و غیره اشاره نمود. همچنین چرم، تخته های ام دی اف و چوبی و همچنین لوله‌ های شکسته نیز جزئی از نخاله های غیر فلزی محسوب می‌ شوند.

  • نخاله های الکتریکی

این نوع از نخاله های ساختمانی شامل تمامی قطعات و تجهیزات الکتریکی به‌ کار رفته در ساختمان سازی و سازه‌ های گوناگون شده و از جمله انواع آن‌ ها می‌ توان به سیم‌ ها، کابل، باتری‌ ها، لامپ، آیفون، کابل‌ های تلفن، سیم‌کشی‌ های داخل سازه و غیره اشاره نمود.

  • بازیافت نخاله های ساختمانی

بازیافت نخاله های ساختمانی یکی از راه‌ های مقابله با خطر زباله‌ های ساختمانی در محیط‌ زیست است و استفاده از فناوری‌ های جدید جهت بازیافت این مواد از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم‌ ترین دلایل بازیافت نخاله های ساختمانی، تأثیر مثبت آن بر روی محیط‌ زیست است. زیرا تولید روز افزون زباله و نخاله های ساختمانی، می‌ تواند کربن و مواد مضر بسیار زیادی را برای طبیعت ایجاد کرده و از این‌ رو، تولید گاز های گلخانه ‌ای و همچنین افزایش آلاینده ها در سیستم آب‌ های زیرزمینی و جو را افزایش دهد.

جهت بازیافت نخاله های ساختمانی، به تجهیزات و ابزار های مختلفی نیازمند بوده و شامل مراحل متفاوتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تجهیزات و ابزار های مورد نیاز برای بازیافت نخاله های ساختمانی

جهت جدا سازی نخاله های ساختمانی از یکدیگر از روش‌ ها و تجهیزات گوناگونی استفاده می‌ شود که شامل موارد زیر می‌ باشند:

  • اولین روش جهت جدا سازی نخاله های ساختمانی، جدا کردن مصالح غیر بتنی از ملات است که توسط حرارت دهی انجام می‌ شود.
  • روش دیگر جدا سازی، جدا سازی توسط دست است که بسیار زمان‌ بر و سخت می‌ باشد.
  • جداسازی توسط خرد کن و آسیاب برای مصالح مقاوم و استفاده از جدا سازی مغناطیسی برای فلزاتی چون آهن است.
  • جدا سازی به روش غربال و سرند که برای تفکیک نخاله های هم‌ اندازه و در اندازه‌ های یکسان از یکدیگر انجام می‌ شود.
  • جداسازی گرد و خاک یا بادی که ذرات و ناخالصی‌ های بسیار سبک را از نخاله های سنگین جدا می کند.

اهمیت بازیافت نخاله های ساختمانی

بازیافت نخاله های ساختمانی در تمامی مناطق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و انجام ندادن آن می تواند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله مشکلات عدم بازیافت می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد مناظر ناخوشایند

عدم بازیافت نخاله های ساختمانی و وجود آن‌ ها در داخل شهر و محل زندگی، می‌ تواند ظاهر و مناظری بسیار نامطلوب و ناخوشایند را ایجاد کند. بنابراین بهتر است جهت ایجاد ظاهری خوشایند در بافت شهری و محلی مناسب برای زندگی، تمامی نخاله های ساختمانی را به‌ سرعت بازیافت نمایید.

  • تأثیر نامطلوب در محیط‌ زیست

تجمع نخاله های ساختمانی و عدم بازیافت آن‌ ها، می‌ تواند اثرات بسیار مخربی در محیط زیستی بگذارد. زیرا نخاله های ساختمانی از مواد بسیار گوناگونی تشکیل شده ‌اند و برخی از آن‌ ها می‌ توانند در اثر عوامل گوناگون واکنش‌ های شیمیایی ایجاد کرده و منجر به تولید آلودگی در محیط‌ زیست شوند.

  • عدم وجود بهداشت

همانطور که گفته شد نخاله‌ ها و زباله‌ های ساختمانی از مواد گوناگونی تشکیل شده ‌اند که می‌ توانند سبب عدم بهداشت در محیط شده و با انتشار گاز هایی سبب آلودگی هوای اطراف خود شوند و بهداشت محل را به خطر اندازند.

  • عدم جای کافی برای دفن نخاله

یکی دیگر از دلایل مهم بازیافت زباله های ساختمانی، کمبود محل مناسب برای دفن نخاله های ساختمانی است. به دلیل افزایش روز افزون ساخت‌ و ساز و تولید انبوه نخاله های ساختمانی، دفن این زباله‌ ها با مشکل کمبود جا مواجه شده و بهتر است که آن‌ ها را بازیافت نمایید.

  • استفاده مجدد

با بازیافت استاندارد نخاله های ساختمانی، شما می‌ توانید از مصالح موجود در آن مجدداً استفاده نموده و در انواع ساز و ساخت‌ و ساز ها به کار ببرید.

چگونگی بازیافت زباله های ساختمانی

در هنگام بازیافت نخاله های ساختمانی، کارشناسان مربوطه ابتدا مقدار ضایعات و نخاله های تولید شده قبل‌ از تخریب و یا بعد از تخریب ساختمان را مورد بررسی قرار می‌ دهند. پس‌ از محاسبه کامل، توسط مراحل ارائه‌ شده در این مقاله، شروع به جدا سازی ضایعات ساختمانی توسط روش‌ های گوناگون کرده و سپس نخاله های تفکیک شده را برای بازیافت به مکان مورد نظر منتقل می‌ نمایند. پس‌ از انتقال نخاله های ساختمانی، جدا سازی در مرحله دوم بر روی آن‌ ها انجام‌ شده و مصالحی که قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند از مصالحی که قابل‌ استفاده نبوده و باید دفع شوند جدا سازی شده و مراحل بازیافت به اتمام می رسد.

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده، بازیافت نخاله های ساختمانی در مقایسه با دفع آن‌ ها از مزایای بیشتری برخوردار بوده و می‌ تواند به حفظ منابع و انرژی کمک شایانی بخشد.


اینجا بخوانید: کاهش ضایعات در بلوک های سیمانی

در پایان

مجتمع تولیدی بلوک راد ، تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک سیمانی و کول سیمانی چاه بوده و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی را نیز در مجموعه خود تولید می‌ نماید. تمامی بلوک‌ های تولید شده در این مجموعه از مقاومت، استحکام و کیفیت بسیار بالای برخوردار هستند و با قیمتی مناسب به مشتریان عرضه می‌ شوند. عزیزانی که قصد اطلاع از قیمت و چگونگی خرید بلوک های سیمانی را دارند، می‌ توانند با این مجموعه تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *