تاثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن

انواع بلوک‌ سیمانی به دلیل در دسترس بودن مواد تشکیل‌ دهنده آن‌ ها و همچنین استفاده و ساخت آسان، جزء مهم‌ ترین و پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌ شوند. این نوع از مصالح ساختمانی جهت مقاومت در برابر تنش‌ های کششی، با میله فولادی تقویت شده و می‌ توانند سبب افزایش مقاومت و استحکام سازه مورد نظر شوند. بلوک های بتنی از متریال‌ های مختلفی همچون آب، شن و ماسه و همچنین سیمان پرتلند تشکیل شده ‌اند که کیفیت و تناسب میان ترکیب هر کدام از این مواد اولیه، در کیفیت و مقاومت نهایی بلوک‌ های بتنی تأثیر مستقیم خواهد داشت.

همچنین هر چه تولید بلوک های بتنی بر اساس استاندارد های تعبیه شده پیش رفته و مراحل آن به‌ درستی انجام شود، مقاومت بلوک‌ های بتنی و کیفیت ظاهری آن‌ ها بسیار افزایش یافته و به‌ عنوان بلوک های بتنی با کیفیت عرضه می‌ شوند. عوامل بسیار زیادی در کیفیت و مقاومت بلوک‌ های بتنی و سایر محصولات بتنی تأثیر گذار هستند که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به نوع سیمان به‌ کار رفته در ساخت محصولات بتنی اشاره کرد.

سیمان چیست؟

سیمان یک نوع ماده شیمیایی و یک اتصال‌ دهنده است که برای ساخت‌ و ساز استفاده‌ شده و برای چسباندن مصالح و یا مواد اولیه مصالح به یکدیگر به کار برده می‌ شوند. مواد سیمان به ندرت به‌ تنهایی در ساخت‌ و ساز استفاده‌ شده و از آن جهت چسباندن شن و ماسه به یکدیگر به‌ ویژه در ساخت محصولات بتنی به کار برده می‌ شود. سیمان های مورد استفاده در ساخت‌ و ساز به‌طور معمول غیرآلی بوده و اغلب بر پایه‌ آهک و یا کلسیم سیلیکات هستند که بسته به توانایی سیمان در جذب آب، می‌ توان آن‌ ها را هیدرولیک و یا غیر هیدرولیک دانست. سیمان‌ های هیدرولیک همانند سیمان پرتلند بوده و در ساخت بلوک‌ های بتنی از آن‌ ها استفاده می‌ شود.

سیمان‌ ها پس‌ از خشک شدن، در برابر آب و نفوذ نم و رطوبت بسیار مقاوم بوده و در برابر مواد شیمیایی و حلال‌ ها نیز از خود مقاومت نشان می‌ دهند. سیمان‌ ها دارای انواع گوناگونی هستند و هر کدام از انواع آن‌ ها در ساخت بلوک های بتنی، بر میزان استحکام سازی و مقاومت آن‌ ها تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.


اینجا بخوانید: مراحل و فرآیند تولید سیمان

بررسی تاثیرات نوع سیمان بر مقاومت بتن

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد سیمان‌ ها ماده شیمیایی و دارای شکل پودری ریزی بوده و حالتی چسبنده داشته و زمانی‌ که با آب مخلوط می‌ شوند، می‌ توانند مجموعه‌ ای از واکنش‌ های شیمیایی را از خود نشان دهند. سیمان‌ ها پس‌ از ترکیب شدن با آب، مخلوطی بسیار چسبناک را ایجاد کرده و به‌ عنوان ملات و همچنین چسبندگی بسیار قوی در ساخت بلوک های بتنی به کار برده می‌ شوند.

انواع مختلف سیمان، هر کدام از خواص متفاوتی برخوردار بوده و جهت کاربرد های مختلفی در محصولات بتنی استفاده می‌ شوند. همچنین نوع سیمان به‌ کار رفته در بتن‌ ها از لحاظ مقاومت فشاری، زمان‌ های گیرش، خواص بتن، دوام و ماندگاری بتن و همچنین ویژگی‌ های کار پذیری در بتن تأثیر گذار بوده و بنابراین کیفیت نوع سیمان در محصول نهایی بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

تأثیر نوع سیمان بر مقاومت فشاری بتن

در ساخت بتن علاوه‌ بر سیمان، از سنگدانه‌ ها نیز استفاده‌ شده و این سنگدانه‌ ها از مقاومت و تراکم بسیار بالایی برخوردار هستند. در هنگام ترکیب مواد اولیه بتن، نسبت استفاده از آب به سیمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در مقاومت فشاری بتن تأثیر مستقیم خواهد داشت. همچنین تخلخل موجود در خمیر سیمان برای ساخت بتن‌ ها در مقاومت فشاری بتن تأثیر داشته و هرچه تخلخل کم‌ تر باشد، مقاومت بتن افزایش می‌ یابد.

تأثیر نوع سیمان بر مقاومت بتن در ترک خوردگی

زمانی‌ که مقاومت فشاری بتن در سطح بسیار پایینی قرار داشته باشد، سیمان در برابر حوادث و صدمات بیرونی از خود مقاومت مناسبی نشان نداده و ممکن است دچار ترک خوردگی و در نهایت دچار شکستگی شود. ترک‌ خوردگی و شکستگی بتن در سازه نیز می‌ تواند حوادث بسیار ناگوار و جبران‌ ناپذیری را به وجود آورد. بنابراین در این بحث نیز نوع سیمان به‌ کار رفته در مقاومت بتن‌ ها در برابر ترک خوردگی و شکستگی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

تولید کنندگان و سازندگان بتن، جهت تشخیص مقاومت فشاری آن، حالات مختلف شکستگی بتن را بررسی و ثبت کرده و از این‌ رو میزان مقاومت فشاری بتن را اندازه‌ گیری می‌ نمایند. هر چه ضربه وارد شده به بتن بیشتر و شکستگی ایجاد شده در آن کم‌ تر باشد، در واقع مقاومت فشاری بتن بالا بوده و سیمان به‌ کار رفته و تخلخل موجود در آن، سبب شکست ناگهانی بتن نخواهد شد.

تأثیر اندازه دانه بندی سیمان بر مقاومت بتن

مواد پودری سیمان در دانه بندی های بسیار متفاوتی در بازار عرضه شده و اندازه این دانه بندی ها در محصولات بتنی، می‌ تواند تأثیر بسزایی در مقاومت فشاری بتن داشته باشد. در واقع می‌ توان گفت که هر چه اندازه دانه بندی های سیمان درشت‌ تر باشد، میزان تخلخل نیز در آن بیشتر بوده و هر چه دانه‌ بندی سیمان در بتن ریزتر باشد، میزان تخلخل آن نیز کم‌ تر است. در دانه بندی های درشت سیمان، جریان هوا در بین این دانه‌ ها در بتن بیشتر و درنتیجه مقاومت فشاری بتن نیز کاهش خواهد یافت. اما در مقابل هر چه دانه‌ بندی سیمان در بتن ریزتر باشد، میزان تخلخل و هوای جریان یافته در بین دانه‌ ها نیز کم‌ تر بوده و در نتیجه مخلوط سیمان فشرده‌ تر و مقاومت فشاری بتن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین هر چه تراکم داخلی بتن ها فشرده‌ تر باشد، مقاومت آن‌ ها در برابر ترک خوردگی و شکستگی نیز بیشتر بوده و جزء بتن‌ های با کیفیت محسوب می ‌شوند.

تاثیر بی‌ کیفیتی سیمان در مقاومت بتن

اگر سیمانی که برای ساخت بتن‌ ها استفاده می‌ شوند، از کیفیت پایین و همچنین ناخالصی‌ هایی در خود برخوردار باشد، می‌ تواند بر مقاومت فشاری بتن تأثیر داشته و سبب افت چشمگیر آن شود. یکی از نکات مهم در رابطه با وجود ناخالصی در سیمان به‌ کار رفته در بتن این است که پس‌ از استفاده از این بتن ها در انواع ساخت‌ و ساز، پس‌ از گذشت مدت زمانی این ناخالصی‌ ها بر روی سطح بتن و میلگرد ها سبب ایجاد شوره و خوردگی شده و به‌ همین دلیل نیز سبب کاهش مقاومت کلی در سازه می‌ شود. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که تنها سیمان به‌ کار رفته در ساخت بتن‌ ها دارای ناخالصی نبوده بلکه آب به‌ کار رفته در تولید بتن‌ ها نیز می‌ تواند از ناخالصی‌ ها و املاحی در خود برخوردار باشد که سبب کاهش مقاومت فشاری بتن خواهد شد.

جمع‌ بندی

با توجه به توضیحات و مطالب ارائه‌ شده در رابطه با تأثیر نوع سیمان بر مقاومت کلی بتن، می‌ توان دریافت که کیفیت مواد اولیه به‌ کار رفته در ساخت محصولات بتنی و رعایت تناسب در ترکیب آن ها با یکدیگر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌ تواند در کیفیت و مرغوبیت نهایی بتن و در نهایت در کیفیت سازه تأثیر بسیار به سزایی بگذارد. بنابراین سعی کنید جهت انواع ساخت‌ و ساز، بلوک‌ های بتنی و سایر محصولات بتنی را از مراکز و مجموعه‌ های بسیار معتبر و شناخته‌ شده خریداری نمایید. زیرا این مراکز محصولات خود را با بالا ترین سطح کیفی به مشتریان عرضه کرده و آن‌ ها را با مناسب‌ ترین قیمت به فروش می‌ رسانند.

در پایان

شرکت بلوک راد تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک های بتنی و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی بوده و در تمامی تولیدات خود از بهترین و با کیفیت‌ ترین مواد اولیه استفاده می‌ کند. این مجموعه از بروز ترین و مجهز ترین ماشین ‌آلات جهت تولید محصولات خود بهره ‌مند بوده و عزیزانی که قصد اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش محصولات بتنی و همچنین قیمت و خرید کول چاه را دارند، می‌ توانند با بلوک راد تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *