انواع بتن

بتن‌ یکی از پرکاربرد ترین و محبوب‌ ترین مصالح ساختمانی است. به عبارتی می‌ توان گفت که بتن به عنوان دومین ماده پر استفاده در ساخت و ساز در سطح جهانی شناخته شده است. از بتن‌ در ساخت سازه‌ های گوناگون استفاده‌ شده و از لحاظ مقاومت و استحکام دارای کیفیت بسیار مناسبی است. این مصالح دارای دوام و طول عمر بسیار بالایی بوده و سبب افزایش مقاومت و استحکام ساختمان‌ ها در برابر حوادث و صدمات می‌ شوند. بتن‌ ها بر اساس مواد تشکیل‌ دهنده، شرکت تولیدی، نوع روش ساخت، کاربرد و غیره دارای انواع متفاوتی هستند و هر کدام از آن‌ ها در ساخت سازه‌ های گوناگونی استفاده می‌ شوند. در ادامه مقاله به بررسی انواع بتن و کاربرد های هر یک از آن‌ ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطالب با ما باشید.

معرفی انواع بتن و کاربرد های هر یک

از جمله انواع بتن و کاربرد های هریک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بتن ساده

همانطور که از نام این بتن‌ ها پیداست، ساده‌ ترین شکل بتن‌ ها هستند و با استفاده از نسبت‌ های اختلاط مشابه بتن با مقاومت معمولی ساخته می‌ شوند. در این نوع از بتن‌ ها هیچ گونه تقویتی جهت افزایش مقاومت وجود نداشته و می‌ توان از آن‌ ها جهت ساخت سازه‌ هایی استفاده نمود که به مقاومت کششی شدید نیاز نخواهند داشت.

از جمله کاربرد های بتن‌ های ساده می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در پیاده‌رو ها و روسازی ها اشاره نمود.

  • بتن دارای مقاومت معمولی

این نوع بتن ها جزء رایج‌ ترین و متداول‌ ترین بتن‌ های مصرفی هستند که دارای ترکیب سیمان، سنگدانه و آب می‌ باشند. مخلوط این بتن ها شامل یک قسمت سیمان، ۴ قسمت آب و ۲ قسمت سنگدانه است. مقدار آب به کار برده شده در این بتن‌ ها رابطه مستقیمی با رطوبت محل مورد استفاده از آن‌ ها داشته بر اساس آن ساخته می‌ شوند.

مهم‌ ترین کاربرد های بتن با مقاومت معمولی، استفاده از آن‌ ها در پروژه‌ های ساختمان‌ سازی، روسازی ها و سازه‌ هایی که به مقاومت کششی نیاز ندارند می‌ باشد.

  • بتن سبک

این نوع از بتن‌ ها نسبت‌ به سایر بتن‌ های دیگر، به آب بیشتر و چگالی کمتری نیاز خواهند داشت. بتن‌ های سبک دارای مخلوطی از خاک رس و سنگدانه‌ های سبک مانند پوکه بوده و به‌ عنوان بتن هایی با چگالی بسیار کم شناخته می‌ شوند.

از بتن‌ های سبک در قسمت‌ هایی از ساختمان مانند کف‌ ها، دیوار ها و همچنین بخش‌ هایی که می‌ توان سبب کاهش وزن مرده ساختمان شد استفاده می‌ شود.

  • بتن آماده

این بتن‌ ها در کارخانجات تولیدی ساخته‌ شده و توسط کامیون‌ هایی که دارای میکسر هستند به محل پروژه منتقل می‌ شوند. این بتن ها دارای مواد افزودنی هستند که قبل‌ از پیاده‌ سازی آن‌ ها در محل ساخت‌ و ساز، دچار سفت و سخت شدگی نشوند.

از جمله کاربرد بتن‌ های پیش ساخته می‌ توان به ساخت تیر ها و سقف‌ های بتنی اشاره کرد.

  • بتن پلیمری

پلیمر در بتن به‌ معنای استفاده از سیمان پرتلند بر پایه‌ آهک به‌ همراه چسب پلیمری می‌ باشد. بتن‌ های پلیمری با توجه به نوع رزین به‌ کار رفته در آن‌ ها انتخاب شده و دارای شرایط متفاوتی در برابر آب‌ و هوای مختلف هستند. پلاستیک پلیمر نسبت‌ به سیمان بسیار چسبنده تر بوده و زمانی‌ که در بتن به کار برده می‌ شود، مقاومت کششی آن را بسیار افزایش می‌ دهد.

از جمله کاربرد های بتن پلیمری می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در استخر ها، سازه‌ های فاضلابی و مکان‌ هایی که در تماس مستقیم با مواد شیمیایی هستند اشاره نمود.

  • بتن شیشه ‌ای

در این بتن‌ ها به جای سنگدانه از شیشه‌ های بازیافتی استفاده‌ شده و اندازه شیشه‌ های به‌ کار رفته در آن‌ ها بسیار متغیر می‌ باشد. در صورت استفاده از شیشه‌ های بازیافتی می‌ توان آن‌ ها را توسط دستگاه‌ های خردکن به قطعات مورد نیاز شکسته و در بتن‌ ها استفاده نمود. بتن‌ های شیشه ‌ای دارای ظاهری بسیار درخشنده و براق هستند و از لحاظ زیبایی بسیار منحصر به‌ فرد می‌ باشند.

از بتن‌ های شیشه ‌ای به‌ جای کاشی بر روی کف و انواع میز ها استفاده می‌ شود.

  • بتن پیش تنیده

این بتن‌ ها در هنگام تولید، تنش‌ های فشاری بسیار زیادی را تحمل کرده و دارای ترکیبی از استحکام کششی بسیار بالا نسبت‌ به فولاد می‌ باشند. ویژگی‌ های تحمل فشار در این بتن بسیار بالا است و می‌ توانند انواع تنش‌ های ایجاد شده در سازه را تحمل نمایند. این بتن ها می‌ توانند تعادل خود را در هنگام حمل بار های سنگین در سازه حفظ کرده و از ترک خوردگی جلوگیری کنند.

از جمله کاربرد های بتن پیش تنیده می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در سقف‌ های بتنی، راه پله‌ ها و دیوار ها اشاره کرد.

  • بتن با مقاومت بالا

در ساخت این بتن‌ ها از سنگدانه‌ های بسیار مقاوم و با دوام استفاده‌ شده و دارای مقاومت بالایی در برابر فشار های گوناگون می‌ باشند. در این نوع بتن ها میزان استفاده از سیمان بیشتر از آب است و در مقایسه با بتن‌ های معمولی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. همچنین این بتن ها می‌ توانند در برابر خوردگی و مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان داده و در قسمت‌ های مهم ساختمان سازی به کار برده شوند.

از جمله کاربرد بتن‌ های با مقاومت بالا می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در دیوار چینی ساختمان‌ ها اشاره کرد.

  • بتن خلأ

در این بتن‌ ها، آب اضافی جهت فرایند هیدراتاسیون یا حذف شده و برای استخراج آب اضافی از پمپ خلاء استفاده می‌ کنند. این روش آب‌ گیری خلأ نامیده شده و نسبت آب به سیمان در بتن را کاهش می‌ دهند که بتن‌ های خلأ، مقاومت و دوام بسیار بیشتری نسبت‌ به بتن‌ های معمولی خواهند داشت.

از جمله کاربرد های بتن‌ های خلأ می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در کف‌ های صنعتی و دال‌ های عرشه پل اشاره نمود.

  • بتن متخلخل

شکل ظاهری این بتن ها مانند اسفنج است و می‌ توانند آب را به‌ راحتی از خود عبور دهند. در هنگام تولید این بتن‌ ها، به میزان ۱۵ الی ۲۰ درصد از حجم داخلی آن‌ ها خالی بوده و به‌ همین دلیل به بتن‌ های متخلخل شناخته می‌ شوند.

از جمله کاربرد بتن‌ های متخلخل می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در پیاده‌ رو ها، به‌ عنوان فرش‌ های بتنی اشاره کرد.

  • بتن استامپی

این نوع از بتن‌ ها در شکل‌ ها و طرح‌ های برگرفته شده از سنگ‌ های طبیعی ساخته‌ شده و وجود بافت‌ های طبیعی و نوع رنگ آن‌ ها سبب می‌ شود که بسیار نزدیک به نمای سنگ‌ های طبیعی داشته باشند.

از جمله کاربرد بتن های استامپی می‌ توان به استفاده از آن‌ ها به‌ عنوان کفپوش در بخش پیاده‌رو ها و همچنین ساخت بزرگراه اشاره نمود.

  • بتن آسفالتی

در ساخت این بتن‌ ها از آسفالت و سنگدانه‌ ها استفاده‌ شده و از جمله کاربرد آن نیز می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در سطح جاده‌ ها، پارکینگ‌ ها، فرودگاه‌ ها و غیره اشاره نمود.

  • بتن سنگ آهک

در این نوع بتن به‌ جای استفاده از سیمان، از آهک استفاده می‌ شود و به‌ همین دلیل به نام بتن‌ های سنگ آهکی معروف می‌ باشند. آهک بر خلاف سیمان، سازگاری بسیار زیادی با محیط‌ زیست داشته و از جمله کاربرد های آن نیز می‌ توان به استفاده از این بتن‌ ها در ساخت گنبد، کف و همچنین انواع طاق اشاره نمود.

  • بتن سریع گیر

این نوع بتن ها نسبت‌ به سایر بتن‌ های معمولی بسیار زود تر سخت شده و در عرض یک یا چند ثانیه سفت می‌ شوند. در این نوع بتن ها بر خلاف بتن‌ های معمولی از مواد افزودنی جهت تسریع هیدراتاسیون و فرایند سخت شدن استفاده می‌ شود. بتن‌ های سریع گیر قبل‌ از استفاده، آماده شده و از کاربرد آن‌ ها می‌ توان به استفاده از آن در تعمیرات جاده ‌ای اشاره نمود.

  • بتن خود متراکم

بتن خود تراکم نیز نوع دیگری از بتن ها است که توانایی پر کنندگی بالایی داشته و در فضا هایی محدود و موانعی مانند آرماتور فولادی استفاده می‌ شود.


اینجا بخوانید: خزش در بتن چیست؟ دلایل و راهکار های کاهش آن

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده، بتن ها دارای انواع بسیار متفاوتی هستند و از جمله دیگر انواع بتن ها می‌ توان به بتن پاشیده، بتن تقویت شده با الیاف، بتن خاکستر بادی، بتن دوده سیلیس، بتن پیش فشرده، بتن فرو سیمان، بتن پمپی، بتن متراکم غلطکی، بتن سریع سخت شونده، بتن هوادهی شده، بتن پیش تنیده، بتون آرمه، بتن با چگالی بالا و غیره اشاره نمود.

در پایان

شرکت بلوک راد تولید کننده و ارائه دهنده بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی و همچنین انواع بلوک سیمانی و کول چاه بوده و از با کیفیت‌ ترین مواد اولیه در تولید محصولات خود استفاده می‌ کند. عزیزانی که قصد سفارش انواع محصولات بتنی را دارند، می‌ توانند با مجموعه بلوک راد تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *