کرمو شدگی یا شن زدگی در بتن، در بسیاری از ساخت‌ و ساز ها رایج بوده و تقریباً می‌ توان گفت که ساختمان‌ هایی که به‌ صورت اصولی ساخته نشده‌ اند، در ساختار خود دارای کرمو شدگی بتن هستند. کرمو شدگی بتن در اصطلاح به لانه زنبوری در بتن نیز گفته‌ شده و وجود آن در این سازه‌ ها می‌ تواند منجر به مشکلات بسیار ناگوار و هزینه‌ بری شود. علل ها و دلایل گوناگونی سبب کرمو شدگی بتن و همچنین ایجاد حفره و فضا های توخالی در سطح بتن می‌ شوند و در نهایت نیز آسیب‌ های جدی را به سازه به‌ ویژه در قسمت‌ های ستون و دیوار ها وارد می کنند. در این مقاله نیز قصد داریم تا با کرمو شدگی بتن و علل و روش‌ های جلوگیری از آن آشنا شده و هر کدام را به‌ طور مجزا بررسی نماییم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کرمو شدگی بتن چیست؟

کرمو شدگی بتن به حفره و فضا های توخالی بر روی سطح بتن یا داخل بافت بتن گفته می‌ شود. علت شن زدگی در بتن یا شن زدگی بتن نیز وجود حفره‌ های هوا در داخل ساختار است و بتن نمی‌تواند فضا را به‌ طور کامل پر نماید. در بیان دیگر می‌ توان گفت که کرمو شدگی بتن در نتیجه تراکم ضعیف بتن و ایجاد حفره در بافت داخلی بتن و ظاهر آن است و به جدا شدن سنگدانه و سیمان از ساختار سازه گفته می‌ شود. کرمو شدگی در ظاهر و داخل بتن بسیار شبیه به لانه‌ های زنبور بوده و از این‌ رو به آن‌ ها لانه زنبوری نیز در بتن گفته می‌ شود. دلایل گوناگونی همچون استفاده از سیمان بی‌ کیفیت، عدم انجام ویبره مناسب در بتن‌ ریزی و غیره می‌ تواند سبب پیدایش کرمو شدگی در بتن شده و در نتیجه سبب افت کیفیت ساختار سازه و ایجاد آسیب و صدمه به آن خواهد شد. کرمو شدگی بتن همچنین پدیده‌ ای است که با چشم غیر مسلح نیز به‌ وضوح قابل دید است و در مواقعی نیز پس‌ از برداشتن قالب به‌ راحتی قابل‌ مشاهده خواهد بود. این پدیده در بخش‌ های متفاوتی از ساختمان‌ ها همچون ستون‌ ها، تیر ها، پایه‌ ها، دیوار ها و غیر قابل‌ مشاهده است و عدم ترمیم و جلوگیری از آن نیز می‌ تواند به دوام و استحکام بتن تأثیر گذاشته و آرماتور ها را بسیار آسیب‌ پذیر کند.

عوارض کرمو شدگی بتن در سازه

شن زدگی در بتن و ایجاد لانه زنبوری در ظاهر و داخل بتن می‌ تواند استحکام ساختار سازه را به‌ شدت کاهش داده و ظرفیت باربری آن را نیز بسیار پایین آورد. وجود کرمو شدگی بتن در سازه سبب اجازه ورود هوا، بارش باران و برف و همچنین مواد شیمیایی به داخل سازه شده و در نتیجه به‌ مرور باعث خوردگی بتن می‌ شود. همچنین اثرات لانه زنبوری در ساختمان‌ هایی که در مناطق شرجی قرار دارند و بتن در معرض مستقیم آب‌ و هوای مرطوب است، اثرات بسیار مخرب‌ تری را بر روی سازه داشته و می‌ تواند استحکام و مقاومت آن را به‌ شدت کاهش دهد.

انواع بلوک سیمانی

علل ها و دلایل کرمو شدگی بتن

شن زدگی در بتن و اثرات لانه زنبوری در آن، دارای علل ها و دلایل گوناگونی است که از جمله آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از مخلوط نامناسب بتن و یا بتن سفت
  • ویبره و لرزش نامناسب بتن در هنگام قالب‌ گیری
  • ریخته شدن بتن از ارتفاع بیش‌ از حد مجاز و ایجاد حباب‌ های هوا در داخل مخلوط
  • استفاده از سنگدانه‌ های سایز بزرگ و بسیار درشت در مقادیر بیش‌ از حد مجاز
  • ازدحام فولاد در سازه مورد نظر و جاری نشدن بتن در تمامی گوشه‌ ها
  • عدم کاور مناسب در قالب بندی
  • عدم استفاده از قالب‌ های مناسب در بتن ریزی
  • عدم استفاده از بتن مناسب و با کیفیت در ساخت سازه
  • رقیق بودن مخلوط بتن و آب بیش‌ از حد مجاز در آن
  • عدم استفاده از ریزدانه به مقدار مجاز در مخلوط بتن

روش‌ های جلوگیری از شن زدگی در بتن

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده در رابطه با کرمو شدگی بتن و علل و روش‌ های به وجود آمدن آن، راه‌ ها و روش‌ هایی نیز برای جلوگیری از به وجود آمدن این پدیده نیز وجود داشته که از جمله آن‌ ها می‌ توانیم به چند مورد زیر اشاره کنیم:

  • از مخلوط بتن مناسب با مقدار استانداردی از ذرات ریزدانه استفاده نمایید.
  • در هنگام خالی کردن بتن، ارتفاع را به حداقل کاهش داده و سبب تراکم بیشتر در بتن شوید.
  • از تأخیر در جداسازی و قرار دادن بتن در سازه جلوگیری نمایید.
  • از پوشش‌ دهی کامل آرماتور در سازه توسط بتن اطمینان حاصل کرده و تمامی نقاط لازم را با بتن متراکم پر نمایید.
  • تمامی مراحل بتن‌ ریزی را با پیروی از روش‌ های صحیح و کاملاً استاندارد انجام داده و از ایجاد هرگونه حباب و حفره در آن جلوگیری نمایید.
  • از سفت بودن قالب بتن و ضد آب بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • از دانه‌ بندی استاندارد بتن (سنگدانه‌ های درشت و ریز) اطمینان حاصل کرده و لرزش و ویبره آن را به‌ درستی انجام دهید.
  • به نسبت استاندارد آب به سیمان بسیار توجه نمود و از سفت شدن بیش‌ از حد و رقیق شدن آن جلوگیری نمایید.

اینجا بخوانید: معرفی انواع بتن و کاربرد هریک

در پایان

شرکت بلوک راد، تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک سیمانی، کول چاه و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات سیمانی و بتنی است. این مجموعه تمامی محصولات بتنی و سیمانی خود را توسط بهترین و باکیفیت‌ ترین متریال اولیه تولید نموده و علاوه‌ بر آن انواع کول چاه را نیز تولید و عرضه می‌ نماید. شما می‌ توانید جهت اطلاع از لیست قیمت بلوک سیمانی راد و محصولات بتنی، با این مجموعه تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *