ضایعات بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی، یکی از پرکاربرد ترین مصالح به‌ کار برده شده در انواع ساخت‌ و ساز و ساختمان‌ سازی هستند و با توجه به کاربرد خود نیز دارای انواع متفاوتی می‌ باشند. این مصالح از ترکیباتی چون پوکه، ماسه، سیمان، شن، آب و غیره تشکیل شده‌ اند و براساس متریال و نوع ساخت خود نیز دارای تفاوت‌ هایی در مقاومت فشاری و چگالی می‌ باشند. به‌ دلیل پرکاربرد بودن این مصالح و استفاده روز افزون از آن‌ ها در انواع ساختمان‌ سازی، به دنبال آن ضایعات بلوک های سیمانی نیز در محل‌ های ساخت‌ و ساز بسیار افزایش یافته و عدم استفاده مجدد از ضایعات آن‌ ها، می‌ تواند مشکلات بسیار زیادی را به‌ ویژه برای محیط‌ زیست در پی داشته باشد. عوامل بسیار متعددی نیز سبب افزایش تولید ضایعات از بلوک های سیمانی می‌ شوند که در ادامه مقاله به بررسی ضایعات و راه‌ های استفاده از آن پرداخته و هر کدام را به‌ طور مجزا بررسی خواهیم نمود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ضایعات بلوک سیمانی چیست؟

هر کدام از مصالح به‌ کار برده شده در انواع ساخت‌ و ساز و سازه‌ های امروزی، دارای ضایعات متفاوتی در حین ساخت‌ و ساز می‌ باشند. بلوک های سیمانی نیز به دلایل متعددی همچون حمل‌ و نقل غیراصولی و نامناسب نیز می‌ توانند ضایعات بسیار زیادی را تولید نمایند. به‌ طور کلی ضایعات بلوک سیمانی به مصالح شکسته شد، ترک خورده، لب پر شده، زوایای نامناسب و غیره گفته می‌ شود که نمی‌ توان از آن‌ ها برای ساخت‌ و ساز استفاده نمود. حجم ضایعات بلوک سیمانی همچنین با توجه به گستردگی ساخت‌ و ساز، بسیار متفاوت است و هرچه پروژه ساختمانی بزرگ‌ تر باشد، بنابراین ضایعات آن نیز افزایش خواهد یافت. برای جلوگیری از افزایش تولید ضایعات بلوک سیمانی، بسیاری از کارفرمایان و مجریان ساختمان‌ سازی، قوانین نحوه حمل‌ و نقل و استفاده از بلوک های سیمانی را رعایت نموده و تا حد چشمگیری تولیدات ضایعات آن‌ ها را کاهش می‌ دهند. زیرا هرچه ضایعات بلوک سیمانی افزایش یابد، علاوه‌ بر ایجاد خسارت‌ های مالی به کارفرمایان، می‌ تواند به محیط‌ زیست اطراف خود نیز من آسیب وارد نماید.

ضایعات بلوک سیمانی چگونه ایجاد می‌ شود؟

از جمله دلایل اصلی تولید ضایعات بلوک سیمانی، می توان به موارد اشاره نمود:

مواد اولیه بی کیفیت

یکی از مهم‌ ترین علل‌ های ایجاد ضایعات بلوک سیمانی، استفاده از متریال و مواد اولیه بی کیفیت در ساخت این نوع از مصالح ساختمانی است. مرغوبیت مواد اولیه و نحوه تولید بلوک های سیمانی، در تولید ضایعات این مصالح بسیار تأثیرگذار است. هرچه متریال به‌ کار رفته در بلوک های سیمانی، از کیفیت بسیار پایین‌ تری برخوردار بوده و در هنگام تولید نیز تناسب لازم میان ترکیبات آن رعایت نشده و به شکل غیراصولی تولید و خشک شوند، بلوک‌ های سیمانی از دوام و مقاومت کمتری برخوردار هستند و بنابراین با کوچک‌ ترین فشار و آسیب‌ های احتمالی، می‌ توانند دچار شکنندگی، خرد شدگی و یا لب پر شدگی شوند و ضایعات بسیار قابل‌ توجهی را به وجود آورند.

حمل و نقل غیر اصولی

از دیگر مهم‌ ترین دلایل ایجاد این نوع از ضایعات، حمل‌ و نقل و جابجایی نادرست و غیر اصولی آن‌ ها از کارگاه بلوک‌ زنی به محل احداث پروژه است. بلوک های سیمانی به‌ طور کلی از دوام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند اما حمل غیر اصولی آن‌ ها، می‌ تواند خسارات جبران ناپذیر و همچنین هزینه‌ های هنگفتی را برای کارفرمایان به وجود آورد.

دیگر دلایل مهم ایجاد ضایعات این بلوک ها نیز شامل شرح زیر است:

  • حمل نادرست بلوک‌ های سیمانی توسط کارگران ساختمانی
  • چیدمان ناصحیح بلوک های سیمانی بر روی یکدیگر در ساختمان‌ سازی
  • خالی کردن نادرست بلوک های سیمانی از ماشین حمل
  • عدم نگهداری درست از بلوک‌ های سیمانی در کارگاه بلوک‌ زنی و یا محل ساخت پروژه
  • عدم رعایت نکات کافی در حین ساخت و تولید انواع بلوک سیمانی

لیست قیمت بلوک سیمانی

چگونه می‌ توان از ضایعات بلوک سیمانی استفاده کرد؟

همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، بلوک‌ های سیمانی نیز همانند سایر مصالح ساختمانی، دارای ضایعاتی در حین استفاده هستند اما ضایعات تولید شده در آن‌ ها بسیار کم‌ تر از مصالح دیگری همچون بلوک‌ های سفالی می‌ باشد. راه‌ ها و روش‌ های گوناگونی نیز در استفاده مجدد از این نوع ضایعات وجود دارند که از جمله بهترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

استفاده مجدد به‌ عنوان پرکننده در ساختمان‌ سازی

از بهترین راه‌ های موجود برای استفاده مجدد از بلوک های سیمانی و جمع‌آوری ضایعات، استفاده از آن‌ ها تحت عنوان پرکننده بر روی سطح تأسیسات به‌ کار رفته در ساختمان است. کارگران ساختمانی جهت این نوع کاربرد از ضایعات بلوک سیمانی، آن‌ ها را به قطعات بسیار کوچکی تقسیم کرده و به عنوان پوکه‌ های معدنی، سطوح لازم را با این قطعات پر می‌ نمایند.

استفاده از ضایعات بلوک سیمانی در دیوار چینی

یکی دیگر از بهترین روش‌ های استفاده از این نوع از ضایعات و جمع‌ آوری آن‌ ها، کاربرد ضایعات بلوک سیمانی به جای ماسه در دیوار چینی است. در این روش از کاربرد ضایعات، در زمان ترکیب ملات برای دیوار چینی، ماده ماسه حذف‌ شده و به‌ جای آن از بلوک های سیمانی به‌ عنوان پرکننده ملات در دیوار چینی استفاده می‌ شود.

در پایان

شرکت بلوک راد، تولیدکننده و ارائه دهنده انواع بلوک سیمانی سبک و سنگین، کول چاه و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات سیمانی است و در تولید تمامی محصولات خود نیز از بهترین و باکیفیت‌ ترین متریال استفاده می‌ نماید. شما عزیزان می‌ توانید برای دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم جهت خرید انواع بلوک های سیمانی در بالاترین کیفیت و همچنین اطلاع از لیست قیمت بلوک سیمانی، با مجتمع بلوک راد تماس حاصل نموده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *