انواع افزودنی‌ های بتن

 بتن یکی از پرکاربرد ترین و قدیمی‌ ترین مواد به‌ کار برده شده در ساخت انواع سازه است و نسبت‌ به سایر مصالح، از مقاومت و دوام بالاتری برخوردار می‌ باشد. بتن‌ ها متریالی بسیار کاربردی در ساخت انواع بخش‌ های یک سازه هستند و جهت افزایش کیفیت و دوام آن‌ ها در ساخت‌ و ساز، از برخی مواد شیمیایی و یا طبیعی تحت عنوان افزودنی های بتن به کار برده می‌ شود. افزودنی های بتن در واقع مواد شیمیایی هستند که در هنگام اختلاط بتن به آن اضافه می‌ شوند و خواصی همچون افزایش کیفیت، افزایش دوام و ماندگاری، افزایش مقاومت و غیره را در بتن ایجاد می‌ کنند. این افزودنی ها با توجه به کاربرد خود، دارای انواع گوناگونی هستند و نقش بسزایی را در افزایش کارایی بتن ایفا می‌ کنند.

در این مقاله قصد داریم تا با افزودنی های بتن و انواع آن آشنا شده و کاربرد آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

افزودنی‌ های بتن چیست؟

افزودنی های بتن، تحت عنوان یک ترکیب شیمیایی و یا طبیعی تعریف می‌ شوند که در مقادیر بسیار کم، به ملات بتن اضافه شده و برخی ویژگی‌ ها و خصوصیات بتن در سازه را اصلاح می‌ کنند. این افزودنی‌ ها به اجزای مختلفی از بتن همچون سنگدانه، آب و سیمان اضافه می‌ شوند و خواص مکانیکی بتن را به‌ گونه‌ ای تغییر می‌ دهند که با نیاز های کارفرما و سازه مطابقت داشته و ماندگاری و دوام آن را نیز افزایش دهد. استفاده از افزودنی های بتن، علاوه‌ بر افزایش مقاومت بتن، می‌ تواند به کاهش هزینه‌ های ساخت بتن نیز کمک کرده و از شکستگی و خوردگی آن جلوگیری نماید. افزودنی های بتن توسط شرکت‌ ها و تولیدکنندگان گوناگونی عرضه می‌ شوند و هر کدام با توجه به ویژگی‌ های خود، دارای کیفیت‌ های متفاوتی هستند. این افزودنی‌ ها در حین و یا قبل‌ از اختلاط به بتن اضافه می‌ شوند و می‌ توانند خواصی از بتن همچون کیفیت، کارایی، توانایی تسریع یا کاهش زمان گیرش را تغییر دهند.

انواع افزودنی‌ های بتن

از جمله مهمترین انواع افزودنی‌ های بتن براساس عملکرد آن‌ ها، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزودنی های کند کننده

این نوع از افزودنی های بتن، موادی هستند که به سیمان اضافه شده و زمان گیرش اولیه را طولانی‌ تر، فرایند هیدراتاسیون را کندتر و گیرش پایانی را افزایش می‌ دهند. افزودنی‌ های کند کننده، در شرایط آب‌ و هوایی بسیار گرم جهت مقابله با اثرات شتاب‌ دهنده ناشی از دمای بالا در بتن استفاده می‌ شوند و تحت عنوان کند کننده یا کاهش‌ دهنده آب نیز شناخته می‌ شوند. این نوع از مواد افزودنی، به دو دسته مواد آلی و مواد غیرآلی طبقه‌ بندی می‌ شوند و خواص مکانیکی بتن را بسیار افزایش می‌ دهند.

افزودنی‌ های تسریع کننده

این نوع از افزودنی های بتن تحت عنوان ضد یخ نیز شناخته می‌ شوند و افزودنی‌ هایی هستند که زمان گیرش بتن را کاهش داده و امکان اختلاط بتن در هوای سرد و تکمیل اولیه سطح را فراهم می‌ کنند. از جمله افزودنی‌ های تسریع کننده یا شتاب‌ دهنده پرکاربرد نیز می‌ توان به کلرید کلسیم اشاره نمود. همچنین لازم به ذکر است که در هنگام انتخاب افزودنی‌ های تسریع کننده، توجه به نوع افزودنی و نسبت اختلاط آن با بتن از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا افزودنی‌ های تسریع کننده معمولی در بیشتر مواقع تمایل به افزایش انقباض خشک شدن بتن خواهند داشت.

افزودنی های حباب هواساز

افزودنی‌ های حباب هواساز، ترکیباتی هستند که حباب‌ های پایدار بسیار کوچکی را در بتن تشکیل می‌ دهند و وجود این حباب‌ ها در بتن، سبب افزایش مقاومت آن در برابر انجماد و یا حرارت بالا شده و کارایی آن را نیز بهبود می‌ بخشد. بتن هایی که در مناطق شرجی و بارانی در ساختمان‌ سازی به‌ کار برده می‌ شوند، به‌ شدت تحت تأثیر رطوبت و یخ‌ زدگی قرار دارند و این یخ‌ زدگی می‌ تواند سبب ترک‌خوردگی و شکستگی بتن‌ ها به‌ مرور زمان شود. افزودنی‌ های حباب هواساز در بتن، به آب اجازه یخ زدن و انبساط در این نواحی را داده و سبب به حداقل رساندن هرگونه ترک خوردگی، فشار و یا ریزش در بتن می‌ شود.

مجتمع تولیدی بلوک راد

افزودنی‌ های نرم‌ کننده و کاهنده آب

افزودنی‌ های کاهنده آب در مخلوط های بتن ترکیب می‌ شوند تا مقدار آب موجود در مخلوط بتن را جهت افزایش قوام و کارایی بتن بدون تأثیر بر محتوای هوا یا گیرش بتن کاهش دهند. این افزودنی‌ ها زمانی‌ که برای افزایش قوام و یا کارایی بتن استفاده می‌ شوند، تحت عنوان افزودنی‌ های روان‌ کننده نیز نامیده می‌ شوند. در زمانی‌ که نسبت آب به سیمان در مخلوط بتن بسیار کم باشد، مقاومت فشاری بتن نیز افزایش می‌ یابد. افزودنی‌ های کاهنده آب باعث می‌ شوند که مخلوط بتن در عین حفظ کیفیت، کارایی آن افزایش یابد.

افزودنی های ضد آب

افزودنی های ضد آب که تحت عنوان افزودنی‌ های مقاوم در برابر رطوبت نیز شناخته می‌ شوند، موادی هستند که در بتن برای جلوگیری از عبور آب از بتن سخت شده به‌ کار برده می‌ شوند. این افزودنی‌ ها به‌ طور خاص برای کنترل تخلخل بتن و همچنین محافظت از آن در برابر نفوذ آب طراحی شده‌ اند و دارای مواد متخلخلی هستند که از توانایی جذب آب و آلاینده‌ های موجود در آن برخوردار می‌ باشند. استفاده از افزودنی‌ های ضد آب در بتن، می‌ تواند دوام و ماندگاری سازه را افزایش داده و همچنین هزینه‌ های نگهداری از بتن را با محافظت از آن در برابر تخریب، کاهش دهد.

افزودنی‌ های بازدارنده خوردگی

این نوع افزودنی ها جهت کاهش خوردگی فولاد تقویت شده در بتن استفاده می‌ شوند و دوام و مقاومت ساختار بتن را افزایش می‌ دهند.

افزودنی‌ های فوق روان کننده

این نوع از افزودنی های بتن تحت عنوان افزودنی‌ های فوق کاهنده‌ آب نیز شناخته می‌ شوند و سبب افزایش عملکرد و استحکام بتن می‌ شوند. این افزودنی‌ ها، مقدار آب مورد نیاز جهت دستیابی به پایداری خاصی از بتن را بدون دخالت در کارایی بتن، کاهش می‌ دهند.


اینجا بخوانید: سخت کننده بتن

کاربرد افزودنی های بتن

از جمله مهم‌ ترین کاربرد های افزودنی‌ های بتن در ساخت‌ و ساز، می‌ توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • انواع سازه در مناطق سردسیر یا گرمسیر
  • انواع محوطه سازی در مکان‌ های گوناگون
  • باند فرودگاه
  • ساخت انواع جدول های بتنی در اتوبان‌ ها و جاده‌ ها
  • انواع جاده کشی
  • ساخت خیابان‌ ها و بزرگ‌ راه‌ ها

در پایان

شرکت بلوک راد، تولید کننده انواع بلوک سیمانی، کول چاه و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی است و تمامی تولیدات بتنی خود را در کیفیت‌ های بسیار بالا و قیمت مناسب به مشتریان عرضه می‌ نماید. شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش انواع محصولات بتنی، با مجموعه بلوک راد تماس حاصل نموده و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *