مراحل تولید سیمان

از زمان‌ های گذشته تا به امروز، از مصالح گوناگونی جهت ساخت انواع ساختمان‌ و سازه‌ های گوناگون استفاده می ‌شده است. امروزه نیز در ساخت سازه‌ های گوناگون از مصالح متفاوتی استفاده می ‌شود که از جمله مهم ترین آن ها می‌ توان به سیمان اشاره کرد. علاوه‌ بر استفاده مجزا از سیمان در ساخت‌ و ساز ها، از این متریال به‌ عنوان ماده اصلی در ساخت مصالح دیگری همچون ساخت انواع بلوک‌ های سیمانی نیز استفاده می شود.

سیمان چیست؟

به‌ طور کلی سیمان به مواد چسبنده ای گفته می ‌شود که به‌ عنوان ملات در ساخت‌ و ساز های گوناگون استفاده‌ شده و اجزا و مصالح دیگر را به یکدیگر چسبانده و متصل می‌ کند. این محصول در کارخانجات تولید شده و از مواد معدنی در ساخت آن استفاده می شود‌. با استفاده از سیمان، مصالح به‌ صورت یکپارچه به یکدیگر متصل می شوند و سازه ای بسیار مقاوم را در برابر صدمات بیرونی تشکیل می ‌دهند.

سیمان از مواد اولیه ‌ای چون رس و آهک تشکیل شده و در زمان استفاده از آن در ساخت‌ و ساز، به شکل مایعی چسبناک در می ‌آید. ماده سیمان در ابتدا به صورت خمیری مرطوب بوده و پس از خشک شدن این ماده، سطحی بسیار مقاوم و مستحکم را ایجاد می کند.

نحوه تولید سیمان نیز مانند دیگر مصالح دارای فرآیند ها و مراحل گوناگونی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مواد اولیه تشکیل دهنده سیمان

از جمله مهم ترین ماده ‌ای که در ساخت و تولید سیمان به کار می ‌رود، می‌ توان به سنگ آهک نشان اشاره کرد. علاوه‌ بر سنگ آهک موادی چون سنگ ماسه، آلکالین، رس، سیلیس و پوکه، سولفات کلسیم، مگنزیا و آلومینا نیز در تولید آن استفاده می ‌شود. از گچ و آهن نیز در تولید سیمان به کار برده می ‌شود اما به‌ طور کلی مواد اصلی تشکیل‌ دهنده سیمان‌ ها، خاک رس و سنگ آهک است.

این دو مواد نیز به‌ وفور در طبیعت یافت شده اما برای استفاده از آن ها در ساخت سیمان، باید تغییراتی در آن ها ایجاد شود.

تجهیزات و ماشین ‌آلات به‌ کار رفته در کارخانه تولید سیمان

از جمله تجهیزات و ماشین آلات به کار رفته در تولید سیمان عبارت اند از:

  • سنگ شکن
  • تغذیه گچ
  • بارگیری فله
  • سیلوی همگن سازی
  • سالن اختلاط
  • پری هیتر
  • نمونه‌ گیری
  • آسیاب مواد خام
  • کولر و الکترو فیلتر
  • بارگیر خانه
  • سیلوی کلینکر
  • داکت هوای تنظیمی
  • سنگ شکن خاک رس
  • سیلوی تغذیه مواد به پری هیتر
  • کوره دوار
  • آسیاب سیمان

مراحل تولید سیمان

مراحل تولید سیمان در کارخانجات شامل موارد زیر می‌ باشد:

تولید سیمان در کارخانجات شامل دو روش تولید خشک و تولید مرطوب است. به‌ طور کلی می‌ توان فرآیند تولید سیمان را شامل مراحل زیر دانست:

  • استخراج مواد معدنی

همان طور که گفته شد مهم ترین مواد تشکیل دهنده سیمان، مواد معدنی چون سنگ آهک، گچ، خاک رس و غیره هستند. این مواد در طبیعت در معادن وجود داشته و برای استخراج آن ها از دینامیت و منفجر کردن معادن استفاده می‌ کنند. پس‌ از استخراج این مواد، سنگ‌ های معدنی در داخل سنگ شکن قرار گرفته و به ابعاد بسیار کوچکی در حدود ۱۵ سانتی ‌متر خرد می ‌شوند. همچنین برای ریز تر کردن این قطعات نیز به سنگ‌ شکن دیگری منتقل شده و به ابعاد بسیار کوچکتری تقسیم می ‌شوند.

  • مخلوط کردن مواد معدنی

پس‌ از خرد شدن مواد معدنی در سنگ ‌شکن، این ذرات به داخل انباری ریخته شده تا علاوه‌ بر مخلوط شدن مواد با یکدیگر، در این سالن برای انجام مراحل بعدی ذخیره شوند.

  • خشک کردن مواد معدنی

در برخی از کارخانجات تولید سیمان، به دلیل شرایط آب‌ و هوایی خاص، خاک‌ های رس استخراج‌ شده دارای رطوبت هستند. استفاده از مواد معدنی مرطوب در تولید سیمان مشکل‌ ساز بوده و به‌ همین دلیل تمامی مواد باید کاملاً خشک و فاقد رطوبت باشند. بنابراین این مواد توسط سیکلون هایی که از کوره‌ های بسیار بزرگ حرارت لازم را دریافت می‌ کنند، مواد خام اولیه را برای خشک شدن آماده می‌ کنند.

استفاده از سیکلون ها در کارخانجات تولید سیمان، به‌ جهت آسیب کمتر به محیط‌ زیست و همچنین صرف انرژی بسیار کمتر است. با استفاده از سیکلون ها، مواد معدنی مانند خاک رس مرطوب، به مواد اکسید تبدیل می ‌شوند.

  • تولید کلینکر

پس‌ از عبور مواد معدنی خام از سیکلون ها، این مواد برای پختن در کوره های بزرگ آماده شده و با انجام فرایند هایی، این مواد تبدیل به ماده‌ ای بنام کلینکر می‌ شوند. برای تبدیل مواد خام به کلینکر، تمامی این فرآیند ها در دمای بین ۱۰۰ درجه سانتی‌ گراد تا ۱۵۱۰ درجه سانتی‌ گراد انجام‌ شده و با تبخیر آب‌ های موجود در رس و همچنین تبخیر مواد فرار، کلینکر درون کوره به وجود می‌ آید.

در هنگام پخت مواد اولیه در کوره، واکنش‌ ها و تجزیه‌ های بسیار زیادی صورت‌ گرفته و پخت مواد بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد. پس‌ از پایان رسیدن این فرآیند ها، کلینکر ها از کوره های بزرگ خارج می شوند‌.

  • آسیاب

پس‌ از تشکیل کلینکر ها و استخراج آن از داخل کوره، این مواد با قرار گیری در معرض هوا، فرآیند خنک‌ سازی را پشت سر گذاشته و برای آماده‌ سازی نهایی سیمان، مواد افزودنی چون گچ، تری اتانول آمین و غیره نیز به این مخلوط اضافه شده و آسیاب نهایی صورت می‌ گیرد.

جهت آسیاب کلینکر ها، این مواد وارد تجهیزاتی چون طبلک ها می ‌شوند و پس‌ از آسیاب، پودر بسیار ریزی به نام سیمان حاصل می ‌شود.

  • بسته بندی

در آخرین مرحله نیز سیمان‌ ها جهت استفاده و توزیع آن ها به بازار، بسته‌ بندی و انبار می ‌شوند. بسته‌ بندی سیمان‌ ها در ابعاد کوچک در بسته‌ های ۲۰ تا ۴۰ کیلو گرمی بوده ولی برای انتقال پودر های سیمانی در حجم‌ های بسیار بالا، از کشتی ها و یا کامیون‌ های مخصوص استفاده می‌ شود.

تمامی مراحل گفته‌ شده مختص به فرآیند تولید سیمان به روش خشک می ‌باشد.

در تولید سیمان به روش مرطوب نیز تمامی این فرایند ها انجام‌ شده اما با این تفاوت که در تولید سیمان به روش خشک از مواد سوختی بسیار کمی نسبت‌ به روش مرطوب استفاده‌ شده و مدت زمان تولید سیمان نیز در فرآیند خشک بسیار کمتر از فرآیند مرطوب است. همچنین کیفیت تولید سیمان در روش خشک پایین‌ تر از روش مرطوب بوده و هزینه تولید سیمان در روش خشک بالاتر است. در آخر نیز می ‌توان گفت که سیمانی که از مراحل خشک تهیه می ‌شود به‌ صورت جامد بسته‌ بندی شده ولی سیمانی که در روش مرطوب تولید می ‌شود به‌ صورت مایع بسته‌ بندی می ‌شود.

کاربرد و موارد استفاده از سیمان 

سیمان جزء مصالح بسیار پرکاربرد در ساخت‌ و ساز های گوناگون است و از جمله کاربرد های آن می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از آن در بلوک های سیمانی برای ساخت انواع سازه ها
  • استفاده به‌ عنوان ملات برای ساخت دیوار ها، بنایی و بندکشی
  • استفاده از آن برای ساخت سازه‌ های جاده ‌ای، مخازن چاه و آب، تیر های چراغ برق و غیره
  • استفاده از آن در ساخت انواع سد ها
  • استفاده از آن در اجرای سازه‌ هایی چون پل و گذرگاه‌ ها
  • استفاده از سیمان در ساخت سطوحی بسیار مقاوم و مستحکم
  • استفاده از سیمان برای تولید لوله و همچنین درزگیر اتصالات

از دیگر کاربرد های سیمان نیز می ‌توان به استفاده از آن ها در راکتور ها و کارخانه‌ های صنعتی اشاره نمود.

در این مقاله سعی کردیم مراحل تولید سیمان را به طور کامل برای شما مخاطبان گرامی شرح دهیم، می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله سیمان چیست رجوع کنید.

قیمت سیمان

 همان طور که پیش از این نیز اشاره شد یکی از مهم ترین و اصلی‌ ترین مصالح به‌ کار رفته در ساخت سازه‌ های گوناگون سیمان می ‌باشد. قیمت سیمان با توجه به کیفیت مواد به‌ کار رفته در آن ها و همچنین نحوه تولید آن ها به روش خشک و مرطوب متفاوت بوده و به‌ همین علت دارای قیمت مشخصی نیستند. تغییر روزانه ارز و دلار نیز در قیمت نهایی سیمان‌ ها تأثیر گذار بوده و شما می ‌توانید برای اطلاع دقیق از هزینه خرید سیمان، با شرکت بلوک راد تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

کلام آخر 

شرکت‌ ها و مجموعه‌ های بسیار زیادی در کشور مشغول به تولید و پخش سیمان و محصولات سیمانی هستند، که از جمله بزرگ‌ ترین و معتبر ترین این شرکت‌ ها می ‌توان به مجموعه بلوک راد اشاره کرد.

شرکت بلوک راد دارای سال‌ ها سابقه و تجربه در زمینه تولید کول چاه و انواع بلوک های سیمانی و بیش‌ از ۱۲ نوع محصول سیمانی بوده و محصولاتی بسیار با کیفیت و مرغوب را تولید و به عرضه مشتریان می‌ رساند. مشتریان عزیز می ‌توانند جهت اطلاع از قیمت محصولات سیمانی و خود سیمان و همچنین سفارش آن با شرکت بلوک راد تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *