نگهداری از بلوک سیمانی

بلوک سیمانی از انواع مصالح ساختمانی محسوب می شود که در ساختمان سازی موارد استفاده زیادی دارد. این بلوک به شکل های توپر و توخالی قالب گیری می شود و با افزایش وزن قالب، مقاومت فشاری بالاتری هم خواهد داشت. بلوک سیمانی برای طول عمر بیشتر و با کیفیت تر نیاز به رعایت یکسری نکات نگهداری دارد و با رعایت این نکات می توان از آن حتی برای دیوار های با تحمل بار زیاد هم استفاده کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با شرایط صحیح نگهداری از بلوک سیمانی آشنا شوید.

بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی قطعه ای ساخته شده از بتن و ملات است که ترکیبات آن شامل ماسه سنگ، سیمان، آب و برخی مواد افزودنی معدنی و شیمایی هستند. بلوک سیمانی می تواند جایگزینی برای سنگ های طبیعی در ساختمان سازی باشد که هم روند ساخت و ساز را ساده تر کرده است و هم باعث سرعت بیشتری در ساخت و ساز می شود.

بلوک های سیمانی از نظر شکل و اندازه یکسان نیستند و برای ساختمان سازی باید اندازه و نحوه قرار گیری آن ها از قبل پیش بینی شود. همچنین برای انتخاب بلوک سیمانی استاندارد هایی تعریف شده است که باید با توجه به محل استفاده از بلوک، ابعاد و اندازه آن انتخاب شود.

مزایای بلوک سیمانی

 بلوک سیمانی به دلیل مزایای زیادی که دارد توسط بسیاری از شرکت های پیمانکاری انتخاب می شود. از جمله این مزایا عبارتند از:

  • قیمت ارزان

بلوک سیمانی در مقایسه با سایر بلوک های ساختمانی قیمت مناسبی دارد زیرا در تهیه آن از مواد اولیه معمولی استفاده می شود و روش ساخت آن ساده است.

  • شکل و ابعاد استاندارد

شکل و ابعاد بلوک سیمانی کاملاٌ استاندارد است و برای ساخت و ساز می تواند از اندازه های مختلف آن همچون 20 در 20 در 40 سانتی استفاده کرد. این ابعاد استاندارد کمک می کند که ساختمان سازی بسیار راحت از سنگ و آجر باشد.

  • سرعت در ساخت و ساز

چیدمان بلوک سیمانی روش های خاص و پیچیده ای ندارد و این موضوع باعث می شود سرعت ساخت و ساز بیشتر شود.

  • عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته و پیچیده برای ساخت

ساخت بلوک سیمانی در مقایسه با سایر بلوک های ساختمانی ساده است و با چند ابزار مانند دستگاه بلوک زنی، بیل و مخلوط کن تولید می شود.

چگونگی عمل آوری بلوک سیمانی

بلوک سیمانی نیاز به عمل آوری دارد و منظور از عمل آوری نیز کلیه کارهای مراقبتی پس از ساخت آن است. فرآیند عمل آوری بلوک سیمانی به مقاومت و استحکام آن کمک بسیاری می کند و از ترک برداشتن آن نیز جلوگیری می نماید.

عمل آوری بلوک سیمانی هم در زمان ساخت آن ضروری است و هم در زمان دیوار چینی و مهم ترین اهداف این کار عبارت است از:

  • حفظ دمای بلوک در حد مطلوب در یک بازه زمانی مشخص
  • جلوگیری از کاهش رطوبت یا تأمین رطوبت از دست رفته بلوک سیمانی
  • افزایش استحکام بلوک

شرایط صحیح نگهداری و روش های عمل آوری بلوک سیمانی بعد از تولید

برای عمل آوری بلوک سیمانی بعد از تولید، از روش های مختلفی استفاده می شود که در این بخش شرح می دهیم:

عمل آوری بلوک سیمانی با کمک آب

برای عمل آوری بلوک سیمانی با استفاده از آب، از تجهیزات خاصی استفاده نمی شود و فقط باید آب پاشی منظم و به موقع انجام شود تا بدنه بلوک ها آسیبی نبینند. در عمل آوری بلوک سیمانی با آب، فضای سر بسته ای در نظر گرفته می شود تا بلوک در معرض صدمات احتمالی تابش نور خورشید، باد و باران قرار نگیرد. این فرآیند حدود یک هفته ای زمان نیاز دارد.

عمل آوری بلوک سیمانی با استفاده از گرما

یک روش دیگر برای عمل آوری بلوک سیمانی بعد از تولید، استفاده از گرماست.. در این روش، بلوک ها در مقابل دستگاه های گرمایشی مجهز به بادبزن قرار می گیرند تا هوا در میان آن ها جریان یابد. همچنین برای حفظ رطوبت و دمای بلوک ها، یک پوشش محافظتی نیز بر روی آن ها قرار می گیرد.

عمل آوری بلوک سیمانی با استفاده از بخار آب

از بخار آن نیز برای نگهداری از بلوک سیمانی تولید شده استفاده می شود. در این روش، تعداد انبوهی از بلوک ها طی مدت زمان یک روز و با استفاده از تجهیزات خاص، آماده می شوند.

شرایط صحیح نگهداری از بلوک سیمانی هنگام دیوارچینی

در زمان استفاده از بلوک سیمانی هم یکسری نکات را باید رعایت کنید از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خیس کردن بلوک های سیمانی

بلوک سیمانی قبل از اجرا باید به خوبی خیس شود. دلیل این کار این است که رطوبت ملاتی که برای چسباندن استفاده می شود، توسط بلوک خشک جذب نشود. پس بهتر است بلوک سیمانی خیس شود تا استحکام دیوار افزایش پیدا کند و بلوک ها به خوبی به یکدیگر بچسبند.

استفاده نکردن از بلوک های شکسته

بلوک های سیمانی مقاومت بالایی دارند اما اگر به صورت شکسته یا تکه تکه استفاده شوند، استحکام و مقامت دیوار را کاهش می دهند. پس از بلوک های قطعه قطعه در دیوار چینی استفاده نکنید.

محافظت از بلوک در برابر سرما و گرمای زیاد

بعد از تمام شدن دیوار چینی با بلوک سیمانی، باید از دمای بسیار بالا و گرم و همچنین دمای بسیار پایین و سرد، حفظ شوند.

برخی دیگر از نکات مهم در دیوار چینی با بلوک سیمانی عبارتند از:

  • بلوک های سیمانی باید هم عرض با هم و هم عرض با دیوار چیده شوند.
  • دیوار چینی با بلوک سیمانی از ابتدا و انتهای دیوار شروع شده و به وسط دیوار می رسد.
  • برای مقاومت بیشتر بلوک سیمانی، میلگرد های فلزی را می توانید داخل سوراخ های آن جای دهید.

در پایان

در نهایت، برای خرید بلوک سیمانی می توانید از طریق مجتمع تولیدی بلوک راد اقدام کنید. این مجموعه شرایط خرید اینترنتی و آسان مصالح ساختمانی را برای مشتریان عزیز از هر جای ایران فراهم کرده است و برای ثبت سفارش تنها کافیست با شماره 09123850017 تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان قبل از خرید بهره مند شوید و پس از کسب اطلاعات کامل، سفارش خود را ثبت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *