افزایش استحکام بلوک های سیمانی

از جمله مصالح پر کاربرد در ساختمان سازی می ‌توان به انواع بلوک سیمانی اشاره نمود. بلوک های سیمانی، مصالح از پیش‌ ساخته ای هستند که در ابعاد و وزن‌ های گوناگونی تولید شده و مطابق با نیاز پروژه از انواع آن ها در ساخت‌ و ساز های گوناگون استفاده می ‌شود.

به‌ طور کلی می توان گفت انواع بلوک‌ سیمانی به ۳ دسته بلوک سبک، بلوک نیمه سبک و بلوک سنگین تقسیم‌ بندی شده و هر کدام از این بلوک‌ ها دارای مزایا و کاربرد های منحصر به‌ فردی هستند.

استفاده از بلوک‌ های سیمانی نسبت‌ به سایر مصالح، از مزیت‌ های بسیار برتری برخوردار بوده و این مصالح از دوام، طول عمر، استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر صدمات بیرونی برخوردار می ‌باشند.

راه‌ های بسیار مختلفی نیز جهت مقاوم سازی و افزایش استحکام بلوک‌ های سیمانی در ساختمان‌ سازی وجود دارند که در ادامه این مقاله به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

افزایش استحکام بلوک های سیمانی

با رعایت نکات زیر می توان موجب تقویت و افزایش استحکام در بلوک های سیمانی شد:

  • کاهش استفاده از سیمان

همان طور که ممکن است بدانید متریال اصلی به‌ کار رفته در ساخت انواع بلوک های سیمانی شامل آب، شن، ماسه و همچنین سیمان پورتلند می ‌شود. افزایش استفاده از سیمان در تولید بلوک های سیمانی، سبب انتشار بیشتر دی ‌اکسید کربن از این مصالح شده و به‌ همین دلیل جهت افزایش استحکام بلوک‌ های سیمانی، بهتر است که در حد استاندارد از سیمان پرتلند در ساخت آن ها استفاده شود.

  • توجه به رطوبت بلوک های سیمانی

یکی دیگر از راهکار های افزایش مقاوم سازی در بلوک‌ های ساختمانی، توجه به میزان رطوبت این مصالح است. بلوک‌ های سیمانی جهت چسبندگی بهتر با یکدیگر در دیوار چینی و ساخت ساختمان‌ ها، باید به اندازه کافی دارای رطوبت بوده تا بتوانند ملات را به‌ خوبی به خود جذب کرده و سبب ایجاد سازه ‌ای بسیار مقاوم و مستحکم شوند.

  • استفاده از روش مسلح‌ سازی

بسیاری از سازندگان برای مقاوم سازی و افزایش استحکام بلوک های ساختمانی، در هنگام دیوار چینی در داخل آن ها از میلگرد های فلزی استفاده می ‌کنند. این عمل سبب می ‌شود که بلوک های سیمانی پس‌ از خشک شدن و اتمام دیوار چینی، بتوانند در برابر آسیب‌ های بیرونی و طبیعی همچون زلزله بسیار مقاوم بوده و شکل و حالت اولیه خود را از دست ندهند.

  • چینش منظم بلوک‌ ها

در دیوار چینی، تمامی بنایان و سازندگان ساختمان‌ ها، بر این موضوع مسلط هستند که تمامی بلوک‌ های سیمانی به‌ کار رفته در دیوار چینی، باید دارای ابعاد یکسانی بوده و به‌ طور منظم از آن ها در ساخت انواع سازه استفاده نمود. بلوک‌ های سیمانی باید به‌ طور استاندارد و منظم و توسط ملات با کیفیت بر روی‌ هم چیده شده تا استحکام کافی در آن ها به وجود آید.

  • نحوه چیدمان بلوک‌ های سیمانی

برای ساخت انواع دیوار ها، استفاده از بلوک‌ های سیمانی به این صورت است که ابتدا و انتهای دیوار ها توسط بلوک های سیمانی تکمیل شده و از هر ۲ طرف به سمت وسط دیوار امتداد می‌ یابند. این روش از دیوار چینی، سبب ایجاد مقاومت بسیار زیادی در بلوک های سیمانی شده و باعث منظم تر چیده شدن آن ها بر روی یکدیگر می‌ شود.


اینجا بخوانید: اصول و مراحل دیوار چینی

  • انتخاب درست از بلوک‌ های سیمانی در ساخت‌ و ساز

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد بلوک‌ های سیمانی بر اساس وزن به بلوک‌ های سبک، نیمه سبک و بلوک‌ های سیمانی سنگین تقسیم‌ بندی می‌ شوند. بلوک های سبک و نیمه سبک که از لحاظ تحمل فشار، نسبت‌ به بلوک‌ های سنگین از مقاومت بسیار کمتری برخوردار بوده و از این بلوک‌ ها در ساخت دیوار هایی با ارتفاع‌ های بیشتر استفاده نمی‌ شود. به‌ همین دلیل انتخاب نوع بلوک سیمانی و تناسب آن با نوع سازه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می ‌تواند میزان استحکام و مقاومت این بلوک ها را در سازه تعیین نماید.

  • استفاده از ملات با کیفیت

یکی دیگر از راه‌ های افزایش استحکام در انواع بلوک‌ های سیمانی، استفاده از ملات با کیفیت در چینش این بلوک ها بر روی هم است. هر چه ملات به‌ کار رفته در بین بلوک‌ های سیمانی دارای غلظت مناسب تری باشد، چسبندگی این بلوک ها نیز به یکدیگر بسیار بهتر بوده و به‌ همین دلیل مقاومت و استحکام آن ها نیز در برابر صدمات بیرونی افزایش می ‌یابد.

  • استفاده از متریال با کیفیت در ساخت بلوک‌ های سیمانی

به کار بردن از متریال با کیفیت در ساخت انواع بلوک سیمانی در کارگاه‌ های بلوک‌ زنی، سبب می ‌شود که این بلوک‌ ها در برابر نفوذ نم و رطوبت، فشار های وارده بر اثر بلایای طبیعی و همچنین آتش‌ سوزی بسیار مقاوم تر بوده و نسبت‌ به بلوک های بی کیفیت، از استحکام بیشتری برخوردار باشند.

  • پر کردن حفره‌ های داخلی بلوک های سیمانی

پر کردن حفره‌ های داخلی بلوک های سیمانی نیز با بتن نخودی یکی دیگر از راه‌ های افزایش استحکام این مصالح است. با این عمل می ‌توانید بلوک‌ های سیمانی را بسیار محکم‌ تر در جایگاه خود قرار داده و از ایجاد آسیب در آن ها جلوگیری نمایید.

  • اتصال دیوار به سطوح بتنی

در هنگام چینش بلوک‌ های سیمانی بر روی یکدیگر و ساخت دیوار های ساختمانی، این دیوار ها باید به کف‌ های بتنی متصل شده و برای این کار نیز می ‌توان از پایه‌ های بسیار تقویت شده استفاده نمود.

تمامی راهکار های ارائه‌ شده جهت مقاوم سازی و مستحکم سازی بلوک های سیمانی است و با توجه به این نکات، می ‌توانید مقاومت این مصالح را در انواع ساخت‌ و ساز افزایش داده و از بروز آسیب‌ های جدی در استفاده طولانی‌ مدت در آن ها جلوگیری نمایید.

  • خرید بلوک های سیمانی از مراکز معتبر

یکی دیگر از راهکار های اطمینان از استحکام و مقاومت استاندار در بلوک های سیمانی، خرید آن ها از مجموعه‌ ها و مراکز معتبر است. زیرا تمامی این مراکز در تولید بلوک های سیمانی خود، از با کیفیت ‌ترین و مناسب‌ ترین متریال ها استفاده کرده و با به کار گیری از تجهیزات مرغوب، و همچنین قالب‌ های استاندارد تمامی بلوک های سیمانی خود را مطابق با نوع سفارش مشتریان تولید و به عرضه می‌ رسانند. همچنین این مراکز دارای خدمات پس‌ از فروش نیز بوده و تمامی بلوک‌ های سیمانی خود را در ابعاد، اندازه و وزن های کاملاً یکسانی تولید و به دست مشتریان می ‌رسانند.

در پایان

گروه تولیدی بلوک راد مجموعه ای معتبر و بزرگ در زمینه تولید انواع بلوک های سیمانی و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات سیمانی و کول سیمانی چاه بوده و دارای سال‌ ها سابقه فعالیت در این زمینه است. این مجموعه در کارگاه بلوک‌ زنی خود، از بهترین متریال ها در ساخت محصولات استفاده کرده و آن ها را در مناسب‌ ترین قیمت به عرضه مشتریان می‌ رساند. مشتریان عزیز می ‌توانند جهت اطلاع از قیمت انواع بلوک سیمانی و همچنین نحوه سفارش آن ها، با این مجموعه تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *