نکات مهم کول چاه

کول چاه قطعات سیمانی است که به دو شکل میله ای و بیضی ساخته می شود. کاربرد این قطعه سیمانی در زمان حفاری چاه آب و فاضلاب است و از آن برای جلوگیری از ریزش در دهانه چاه استفاده می شود که به عمل قرار گیری کول چاه در چاه، اصطلاحاً کول گذاری گفته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با کول چاه و مراحل کول گذاری در چاه بیشتر آشنا شوید.

معرفی کول چاه

طی سال ها و با گذشت مدت زمانی از عمر چاه، ممکن است به دلایلی نظیر سستی خاک، رانش زمین و… نیاز به تعمیرات پیدا کند که در این صورت اولین کاری که مقنی انجام می دهد، تعویض کردن کول چاه است.

زمان تعویض کول چاه بستگی به عواملی دارد اما در صورت نیازمند بودن، لازم است هر چه سریع تر عوض شود چرا که باعث مشکلاتی همچون ریزش دهانه چاه می شود.

دلایل استفاده از کول سیمانی در چاه

اصلی ترین دلیل استفاده از کول سیمانی در چاه، مانع شدن از ریزش احتمالی چاه در آینده است و با استفاده از آن، از ریزش انباری چاه و میله چاه جلوگیری می شود. البته نحوه صحیح کول گذاری و پر کردن درست پشت کول و طوقه چینی درست و اصولی بسیار مهم است تا خطر ریزش چاه به حداقل برسد.

برای جلوگیری از ریزش چاه و هنگام تعمیر آن، از کول میله و کول انباری چاه استفاده کنید زیرا هنگامی که آب فاضلاب از دهانه چاه به انتهای میله می ریزد، ممکن است به بدنه میله چاه پاشیده شود که این امر باعث شسته شدن خاک میله و سپس ریزش میله چاه می شود در حالی که کول چاه مانع از این امر می شود.

نحوه کول گذاری میله چاه فاضلاب اینگونه است که ابتدا در انتهای میله، از دیوار های مقاوم با بلوک سیمانی 20*40 استفاده می شود. برای این کار، از ملات پر سیمان کمک گرفته می شود و سپس کول میله با سایز مناسب بر روی آن قرار می گیرد.

پس از این مرحله و بعد از کول گذاری، پشت هر کول تا 2 متری بالای بلوک ها با ملات سیمان پر می شود و بعد از 2 متر می توان پشت کول ها را با خاک حفر شده چاه پر کرد.

قیمت کول چاه

قیمت کول چاه قیمت ثابتی نیست و محاسبه آن بر حسب متر می باشد. در واقع قیمت کول چاه به ازای هر متر طول کول تعیین می شود و به طور معمول، هر 1 متر کول به تعداد 4 عدد کول سایز 25 سانتی متری می باشد.

در کل، قیمت کول چاه بر اساس نوع کول، سایز و میزان کیفیت آن محاسبه می شود ضمن اینکه انتخاب نوع تسمه پلاستیکی، فلزی و میلگردی بر روی قیمت تأثیر می گذارد که نوع میلگرد دار گران تر می باشد.

دو عامل موثر دیگر در قیمت کول چاه و کول گذاری عبارتند از:

  • دستمزد کول گذاری

عاملی مؤثر در قیمت کول گذاری چاه، دستمز کارگر است. دستمزد بستگی به نوع سایز کول و متراژ کول گذاری دارد و اگر کول فقط در میله نصب شود، دستمزد بالاتر خواهد بود.

قیمت و دستمزد کول گذاری چاه انباری با چاه میله متفاوت است و متراژی که باید کول گذاری شود در محاسبه هزینه تأثیر می گذارد.

  • قالب کول چاه

قیمت قالب کول چاه وابسته به کیفیت آن است. ساخت قالب کول، یک کار تخصصی محسوب می شود و هزینه قالب، کارگر و مصالح استفاده شده، در محاسبه قیمت کول چاه تأثیر می گذارد.

ساخت قالب کول چاه به فضای حدودا 500 متر مربعی نیاز دارد و شامل دو قسمتی است که داخل یکدیگر قرار می گیرند و سپس ملات سیمان ریخته می شود.

  • نوع سیمان

سیمان مورد استفاده در ساخت کول چاه در تعیین قیمت نهایی آن مؤثر است زیرا تیپ سیمان متفاوت است و معمولاً از سیمان تیپ دو به عنوان بهترین نوع در ساخت کول چاه استفاده می شود.

  • نوع ماسه

ماسه مورد استفاده در ساخت کول چاه روی قیمت آن تأثیر می گذارد و باید از نوع مرغوب باشد تا با ترکیب شدن با سیمان، حالت محکمی داشته باشد و پس از خشک شدن نیز به بیشترین حد چسبندگی برسد.

انواع کول چاه

کول چاه دارای انواع مختلفی است و با توجه به شرایط در انواع متفاوت ساخته می شود. از جمله آن ها، کول های دارای تسمه پلاستیکی می باشند که البته بسیار ناپایدار هستند و کیفیت آن ها پایین است به همین دلیل بهتر است استفاده نشوند.

در مقابل کول چاه پلاستیکی، کول های سیمانی دارای تسمه فلزی هستند که بسیار محکم و مقاوم می باشند و دارای 2 عدد تسمه فلزی برای محکم ماندن سازه می باشند.

یک مدل دیگر کول چاه که در صورت سفارش مشتری ساخته می شود، کول چاه دارای میلگرد است. این نوع کول سیمانی در مقایسه با مدل های دیگر، گران تر اما مقاوم و محکم تر می باشد.

از انواع کول چاه سیمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کول سیمانی میله
  • کول انباری
  • کول دو تیکه میله
  • کول دو تیکه انباری
  • کول تخم مرغی
  • کول ابرویی
  • کول میله چاه
  • کول بیضی (مناسب زهکشی و انباری)
  • کول بادمی (نوک تیز) مخصوص انباری چاه

اینجا بخوانید: انواع کول چاه و کاربرد آن ها

 روش اجرای کول چاه

برای اجرای کول چاه به این صورت عمل می شود که ابتدا دهانه چاه باز می شود و سپس کول ها به ترتیب داخل آن قرار می گیرند. این کار تا بالای چاه و تا دهانه ورودی انجام می گیرد و با این عملیات، چاه در برابر ریزش مستحکم خواهد شد. در واقع می توانیم بگوییم کول گذاری در چاه مانند ساخت ستون برای آن است و استحکام آن افزایش می یابد.

 کول گذاری چاه فاضلاب با تسمه فلزی و میلگرد

کول گذاری چاه فاضلاب با تسمه فلزی و میلگرد کمک می کند که در صورت ترک احتمالی، تسمه از جدا شدن کول و شکستن آن جلوگیری نماید. کول با استفاده از میلگرد نیز اسکلت بندی می شود اما ساخت این نوع کول سفارشی است و می توانید از طریق بلوک راد سفارش دهید.

در پایان

می توانید سفارش انواع کول چاه را به شرکت بلوک راد بسپارید همچنین شما می توانید از خدمات مشاوره رایگان این شرکت بهره مند شوید و یا برای اطلاع از قیمت کول چاه انباری، قیمت کول چاه فاضلاب و… با مجموعه بلوک راد تماس بگیرید و توسط کارشناسان راهنمایی شوید.

بلوک راد تولید کننده انواع بلوک های سبک، سنگین و کول چاه می باشد و آدرس کارگاه این مجموعه واقع در شهریار است. همچنین برای راحتی سفارش شما مشتریان عزیز، وبسایت خود را نیز راه اندازی کرده است و می توانید در سایت مجموعه سفارش خود را ثبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *