نقش بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک

بلوک‌ های سیمانی در مقایسه با آجر و سایر مصالح ساختمانی، یکی از رایج‌ ترین و پرکاربرد ترین مصالح به کار رفته در انواع ساخت‌ و ساز هستند. بلوک های سیمانی دارای انواع متفاوتی بر اساس چگالی، ابعاد و کاربرد هستند و متریال اصلی به‌ کار رفته در آن‌ ها آب، شن، ماسه و سیمان پرتلند می‌ باشد. همچنین بلوک‌ های سیمانی بر اساس چگالی به بلوک‌ های سیمانی سبک، نیمه سبک و سنگین تقسیم‌ بندی شده و هر کدام دارای کاربرد های متفاوتی در بخش‌ های گوناگون ساختمان‌ سازی هستند. به‌ عنوان مثال از بلوک های سیمانی سنگین در ساخت دیوار هایی با ارتفاع کم استفاده شده و بلوک‌ های سیمانی سبک که از وزن بسیار کمتری نسبت به بلوک‌ های سیمانی سنگین برخوردار هستند، به‌ طور عمده در ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک استفاده می‌ شوند.

سقف تیرچه بلوک چیست؟

سقف‌ های تیرچه بلوک، یکی از رایج‌ ترین سقف‌ های به‌ کار رفته در ساخت‌ و ساز های ایرانی هستند و از اجزایی چون بلوک، بتن و تیرچه تشکیل شده‌ اند. بلوک های سیمانی به‌ کار رفته در این نوع از سقف‌ ها نیز از نوع بلوک های بتنی سبک بوده و در ساختمان‌ هایی که دارای اسکلت‌ بندی بتنی و فلزی هستند استفاده می‌ شوند. در ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک علاوه‌ بر بلوک های سیمانی، از یونولیت ها نیز استفاده‌ شده و تحت عنوان سقف‌ های تیرچه دال نیز شناخته می‌ شوند.

مراحل اجرای سقف تیرچه بلوک

مراحل اجرای سقف تیرچه بلوک به ترتیب زیر می باشد:

  • در اولین مرحله برای ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک، ابتدا تیرچه ها را در فاصله‌ های نیم متری از یکدیگر قرار می‌ دهند.
  • در مرحله دوم نیز جهت سفت شدن بتن رویه و همچنین سقف تیرچه بلوک، از شمع‌ ها جهت نگهداری آن‌ ها استفاده می‌ شود. شمع‌ ها نیز دارای ۲ نوع چوبی و فلزی هستند که از شمع‌ های چوبی در فواصل کوتاه استفاده‌ شده و از شمع های فلزی نیز می‌ توان در ارتفاع‌ های بلند استفاده نمود.
  • در مرحله سوم نیز جهت پر نمودن فواصل بین تیرچه ها، از بلوک‌ های سیمانی استفاده می‌ نمایند. سپس سقف تیرچه بلوک را توسط میلگرد های سقف کاذب، میلگرد های منفی، میلگرد های حرارت و غیره آرماتوربندی کرده و سقف را قالب‌ بندی می‌ نمایند.
  • پس‌ از قالب بندی سقف نیز در مرحله آخر، بتن‌ ریزی سقف تیرچه بلوک آغاز شده و آن را به‌ صورت یکنواخت در فضای بین بلوک‌ ها و تیرچه ها ریخته و با در نظر گرفتن شیب مورد نظر با توجه به سیستم‌ های تخلیه فاضلاب، عملیات بتن ریزی را به پایان می‌ رسانند.

نقش بلوک های سیمانی در سقف تیرچه بلوک

همانطور که گفته شد، در ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک از بلوک‌ های سیمانی استفاده‌ شده و نقش اصلی این بلوک‌ ها، پر کردن فضا های خالی در سقف‌ های تیرچه بلوک می‌ باشد. بلوک‌ های سیمانی که در ساخت سقف های تیرچه بلوک استفاده می‌ شوند، نقش سازه ‌ای نداشته و جهت کاهش بار مرده ساختمان، دارای وزن بسیار پایینی هستند. در واقع می‌ توان گفت که بلوک های سیمانی، هیچ‌ گونه باری را در سازه تحمل نکرده و به‌ عنوان پر کننده سقف‌ های تیرچه بلوک و همچنین قالب‌ های دائمی استفاده می‌ شوند. این بلوک‌ ها از مقاومت، استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند و در تولید آن‌ ها از شن و ماسه، آب، سیمان پرتلند و همچنین برخی افزودنی‌ های دیگر استفاده می‌ شود. این بلوک ها تحت عنوان بلوک‌ های سقفی سیمانی نیز شناخته‌ شده و از وزن کمتری نسبت‌ به سایر بلوک‌ های سیمانی برخوردار هستند.

مزایای استفاده از بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک

از مزایای استفاده از بلوک سیمانی در سقف تیرچه بلوک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بلوک های سیمانی جزء مصالح پیش ساخته به شمار رفته و به نیرو های بسیار کمتری جهت تولید آن‌ ها نیاز خواهد بود.
  • بلوک‌ های سیمانی که در ساخت سقف‌ های تیرچه‌ بلوک به کار می‌ روند، به دلیل ظاهر توخالی خود عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت و صوت می‌ باشند.
  • این بلوک‌ ها در سقف‌ های تیرچه بلوک در برابر لرزش بسیار مقاوم بوده و سبب عدم افزایش بار مرده سازه خواهند شد.
  • استفاده از بلوک‌ های سیمانی در ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک، سبب صرفه‌ جویی در مصرف بتن و قالب زیر سقف خواهد شد.
  • سقف‌ های تیرچه‌ بلوک به دلیل وجود بلوک‌ های سیمانی، در برابر تنش‌ ها بسیار مقاوم بوده و در ساخت آن‌ ها از آرماتور و فولاد بسیار کمتری استفاده می‌ شود.
  • اجرای سقف‌ های تیرچه بلوک به دلیل پیش‌ ساخته بودن بلوک‌ های سیمانی، بسیار راحت و به‌ سرعت انجام می‌ شود.
  • استفاده از بلوک‌ های سیمانی در ساخت سقف‌ های تیرچه‌ بلوک نسبت‌ به سایر مصالح بسیار مقرون‌ به‌ صرفه تر می‌ باشد.
  • سقف‌ های تیرچه‌ بلوک در برابر آتش‌ سوزی و حرارت‌ های بسیار بالا مقاوم می‌ باشند.

قیمت بلوک سیمانی

قیمت بلوک های سیمانی همانند سایر مصالح به‌ کار رفته در ساختمان، بر اساس فاکتور ها و عوامل گوناگونی متفاوت می‌ باشد. از جمله این فاکتور ها می‌ توان به کیفیت بلوک سیمانی، نوع مواد اولیه به‌ کار رفته در تولید آن‌ ها، شرکت سازنده، نوع بلوک سیمانی بر اساس کاربرد و غیره اشاره نمود. همچنین با توجه به نوسانات امروزه در قیمت خرید سیمان، بلوک‌ های سیمانی دارای قیمت مشخصی نبوده و جهت اطلاعات بیشتر، می‌ توانید با شرکت بلوک راد تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.


اینجا بخوانید: راهنمای خرید بلوک سیمانی

در پایان

شرکت بلوک راد تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک سیمانی بوده و آن‌ ها را در بالاترین کیفیت به مشتریان خود عرضه می‌ کند. همچنین این مجموعه انواع کول چاه و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی را نیز تولید نمود و با بهره‌ مندی از مجهز ترین ماشین‌ آلات و بروز ترین تجهیزات، آن‌ ها را با بهترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت ارائه می‌ دهد. تیم حرفه‌ ای بلوک راد نیز خدماتی چون حفر چاه، حمل نخاله، اجاره بابکت و غیره را انجام داده و جهت اطلاعات بیشتر در مورد خرید کول چاه و بلوک‌ های سیمانی در حجم انبوه، می‌ توانید به صفحه تماس با ما در سایت اصلی مراجعه کرده و با مجموعه بلوک راد تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *