ساخت استخر با بلوک سیمانی

در ساخت استخر با بلوک سیمانی از روش‌ های بسیار متنوعی استفاده‌ شده و به کار گیری از بلوک در ساخت استخر ها روشی بسیار مقرون‌ به‌ صرفه و مناسب می‌ باشد. همان‌ طور که مطلع هستید، بلوک‌ های سیمانی جزء با دوام ترین مصالح ساختمانی هستند و به دلیل ویژگی‌ های مقاومتی خود جهت ساخت انواع سازه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. ساخت استخر با بلوک سیمانی نیز یکی دیگر از کاربرد های بلوک های سیمانی بوده و این بلوک‌ ها در مقاومت و استحکام سازه استخر ها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کنند. ساخت استخر با بلوک سیمانی نیز دارای مراحل، ویژگی‌ ها و مزایای متفاوتی است که در ادامه به بررسی تمامی آن‌ ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه مقاله ما را همراهی بفرمایید.

مراحل ساخت استخر با بلوک سیمانی

از جمله مراحل ساخت استخر با استفاده از بلوک‌ های سیمانی می‌ توان به موارد مراحل زیر اشاره نمود:

خاک‌ برداری

اولین مرحله برای ساخت استخر با بلوک سیمانی، خاک برداری با توجه به ابعاد استخر می‌ باشد. در این مرحله قبل‌ از خاک‌ برداری، ابتدا شکل ظاهری استخر توسط گچ یا ریسمان به‌ طور کامل بر روی زمین مشخص شده و سپس توسط ماشین‌ ها و بیل‌ های مکانیکی بزرگ، عملیات خاک‌ برداری آغاز می‌شود. به‌ طور معمول حداقل ارتفاع در نظر گرفته شده برای خاک‌ برداری استخر به اندازه ۲ متر است و بر اساس نقشه موجود در طراحی استخر مشخص می‌ شود.

رگلاژ کف استخر

در هنگام عملیات خاک‌ برداری ساخت استخر، چنگال های موجود در بیل‌ های مکانیکی و لودر سبب ایجاد خاکی سست در کف استخر می شود. به‌ همین دلیل برای از بین بردن سستی خاک، باید با استفاده از نیرو های انسانی، خاک زمین به مقدار ۱۵ سانتی متر برداشته شده و به خاکی که بسیار مقاوم و

مستحکم است، دست یابید. همچنین در این مرحله از ساخت استخر با بلوک سیمانی نیز، شیب مناسب و استاندارد کف استخر جهت چیدمان بلوک‌ های سیمانی در نظر گرفته می‌ شود.

اجرای بتن

پس‌ از یکدست نمودن کف استخر و ایجاد خاک بسیار مستحکم و مقاوم، نوبت به اجرای بتن می‌ رسد. در هنگام اجرای بتن در ساخت استخر با بلوک سیمانی، از پلاستیک‌ هایی بسیار ضخیم و در ابعاد استخر استفاده می‌ شود. همچنین هر چه ضخامت پلاستیک مصرفی بیشتر باشد، مقاومت استخر در برابر نفوذ نم و رطوبت بسیار افزایش یافته و از نفوذ ملات موجود در بتن نیز به خاک جلوگیری می‌ نماید. پس‌ از نصب پلاستیک، بتن در کف استخر در ضخامت حداقل ۱۵ سانتی‌ متر ریخته شده و در این مرحله نیز می‌ توانید جهت افزایش آب‌ بندی استخر خود، از انواع چسب بتن استفاده کرده و سبب دوام و مقاومت بیشتر سازه شوید.


اینجا بخوانید: معرفی انواع بتن و کاربرد های هر یک

آرماتوربندی استخر

پس‌ از انجام زیرسازی‌ های کامل و استاندارد ساخت استخر با بلوک سیمانی، نوبت به مرحله حساس و بسیار دقیق آرماتوربندی استخر می‌ رسد. آرماتوربندی سازه، جهت افزایش نیروی کششی استخر ها توسط میلگرد ها انجام شده و در این مرحله میلگرد های عمودی و عرضی به یکدیگر بافته و متصل می‌ شوند. رعایت استاندارد های لازم در آرماتور بندی استخر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بر اساس نقشه سازه، باید به‌ طور کامل و درست انجام شوند.

پس‌ از آرماتوربندی در ساخت استخر با بلوک سیمانی نیز نوبت به لوله‌ کشی سازه رسیده و این لوله‌ ها در کف استخر نصب می‌ شوند.

بلوک چینی دیواره استخر

پس‌ از مرحله آرماتوربندی در ساخت استخر با بلوک سیمانی، نوبت به بلوک چینی دیواره استخر می‌ رسد. در بلوک چینی دیواره استخر ها، از ملات ماسه و سیمان در بین رج های بلوک سیمانی استفاده‌ شده و طوری بلوک‌ ها را روی‌هم قرار می‌ دهند که از وسط آن‌ ها میلگرد ها عبور کرده تا سازه دارای استحکام و مقاومت کافی در برابر آسیب‌ ها باشد. همچنین چیدمان بلوک های سیمانی در دیواره سازه نیز نیاز به تخصص و مهارت کافی داشته و باید تمامی و رج ها به‌ صورت کاملاً تراز و صاف بر روی‌ هم قرار گرفته و تمامی قفل و بست‌ ها نیز در آن‌ ها رعایت شود.

آب‌ بندی استخر با استفاده از سیمان

پس‌ از دیوار چینی کامل استخر با استفاده از بلوک‌ های سیمانی، سیمانکاری سازه جهت افزایش مقاومت و دوام آن در برابر نفوذ آب‌ های زیرزمینی انجام می‌ شود. سیمانکاری در ساخت استخر با بلوک سیمانی، سبب آب‌ بندی استخر در بخش خارجی سازه شده و از این‌ رو در استقامت و استحکام آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کند.

عایق‌ بندی استخر

یکی دیگر از مراحل بسیار مهم در ساخت استخر با بلوک سیمانی، عایق بندی و آب‌ بندی استخر می‌ باشد. در این مرحله نیز می‌ توانید با توجه به میزان ابعاد استخر، بودجه و همچنین کاربرد استخر، از انواع عایق‌ های رطوبتی استفاده کرده و سبب افزایش مقاومت سازه در برابر آسیب‌ ها شوید.

رنگ‌ آمیزی و کاشی کاری

پس‌ از طی تمامی مراحل در ساخت استخر با بلوک سیمانی و انجام زیر سازی‌ های مناسب و عایق‌ بندی کامل، نوبت به رنگ‌ آمیزی و یا کاشی‌ کاری استخر ها میرسد. به‌ طور معمول در رنگ‌ آمیزی کف استخر ها از رنگ آبی و یا کاشی‌ های آبی‌ رنگ در ابعاد گوناگون استفاده‌ شده و شما می‌ توانید بر اساس سلیقه، هر کدام از آن‌ ها را انتخاب کرده و اجرا نمایید.

 مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی

از جمله مزایای ساخت استخر با بلوک سیمانی می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

  • هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی نسبت‌ به سایر روش‌ ها بسیار مناسب‌ تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر می‌ باشد.
  • طراحی و اجرای شکل‌ های متفاوت سازه در ساخت استخر با بلوک سیمانی امکان پذیر است.
  • ساخت و اجرای آسان استخر با بلوک سیمانی به دلیل وفور مواد اولیه شن و ماسه. سرعت عمل بالا در اجرا و ساخت استخر با بلوک سیمانی.
  • امکان طراحی و اجرای استخر در شکل‌ های متفاوت هندسی.

هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی

هزینه ساخت استخر با بلوک سیمانی بر اساس عوامل و فاکتور های گوناگونی متفاوت بوده و از جمله این فاکتور ها می‌ توان به متراژ و ابعاد استخر، کیفیت مصالح، تیم اجرایی، نوع عایق‌بندی سازه و غیره اشاره نمود.

در پایان

شرکت بلوک راد تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک‌ های سیمانی در کیفیت‌ های بسیار بالا بوده و علاوه‌ بر عرضه محصولات خود، خدمات نصب و اجرای آن‌ ها را نیز توسط تیم حرفه‌ای و بسیار متخصص خود به مشتریان ارائه می‌ دهد. این مجموعه علاوه‌ بر بلوک‌ های سیمانی، انواع کول چاه و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات سیمانی را نیز به مشتریان خود ارائه داده و شما نیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت ساخت استخر با بلوک سیمانی، با شماره همراه 09123850017 تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *