مقایسه بوک زن دستی و اتوماتیک

 مقایسه بلوک زن دستی و اتوماتیک به ما می فهماند که تفاوت روش های سنتی و امروزی تولید مصالح ساختمانی که بلوک های بتنی یکی از آنها است باعث تفاوت هایی در کیفیت محصولات بتنی و میزان هزینه های تولید می شود. در سال های اخیر شیوه سنتی بلوک زنی که بصورت دستی است جای خود را به دستگاه های اتوماتیک داده و نیاز است اطلاعات جامع از این روش جدید بلوک زنی داشته باشیم.

مقایسه بلوک دستگاه بلوک زن دستی و اتومات

برای متوجه شدن تفاوت این دو دستگاه لازم است عواملی که در تهیه و تولید بلوک سیمانی تأثیر گذار است در این دو دستگاه بررسی کنیم، این عوامل شاما موارد مختلفی مانند کیفیت بلوک، تیراژ تولید، هزینه دستگاه و… است.

  • کیفیت بلوک

دستگاه دستی همانطور که از نامش مشخص است تمامی فرآیند تولید توسط انسان انجام می شود. این فرآیند شامل تولید مواد اولیه، انتقال به دستگاه، قالب گیری و ویبره است. از آنجایی که تمام این فرآیند دستی انجام می گیرد احتمال وجود اشتباه و خطا در هر مرحله وجود دارد. این خطا باعث می شود در کیفیت بلوک تاثیر گذار باشد. علاوه بر کیفیت باعث بوجود آمدن تفاوت در بلوک های تولید شده از لحاظ استحکام، شکل ظاهری، وزن و… می شود.

اما در دستگاه بلوک زنی اتوماتیک تمامی این فرآیند بصورت خودکار انجام می شود و فقط اپراتور دستگاه باید برای تولید بلوک دکمه های مخصوص بر روی دستگاه را بفشارد. تمامی مراحلی که باید برای تولید بلوک زنی انجام شود بصورت کامپیوتری و با دقت بالا انجام می شود. همین موضوع باعث می شود کیفیت بلوک به مراتب بالاتر برود و تمامی بلوک ها با کیفیت مشابه تولید شود.

بی شک در این مقایسه دستگاه بلوک زنی اتوماتیک برنده است و کیفیت بلوک های تولید شده در این دو نوع دستگاه قابل رقابت باهم نیستند.

  • تیراژ تولید

هردو دستگاه از قالب برای تولید بلوک استفاده می کنند. اما قالب های دستگاه بلوک زنی دستی در اندازه 40 در 40 فقط 4 عدد است اما قالب های دستگاه اتوماتیک 6، 8 و 12 عددی است. با دستگاه بلوک زنی دستی در هر 8 ساعت  کاری در حدود 700 عدد بلوک می توان تولید کرد اما در دستگاه اتوماتیک این عدد به 3000 عدد می رسد.

همانطور که مشخص است تیراژ تولید در دستگاه اتوماتیک بسیار بیشتر از دستگاه دستی است و در کارگاه و شرکت های بزرگ نمی توان از بلوک زنی دستی استفاده نمود و باید از نوع اتوماتیک آن بهره برد.

  • هزینه خرید دستگاه

دستگاه بلوک زنی دستی قیمت ارزان تر از دستگاه اتوماتیک دارد اما در عین حال تولید پایینتر و سوددهی کمتری نسبت به دستگاه اتوماتیک دارد. بر اساس فضای کارگاه، تیراژ تولید و… باید اقدام به خرید دستگاه کرد. درست است که دستگاه اتوماتیک سودآوری، تولید بالاتر و… دارد اما در فضاهایی کارگاهی کوچک از تمامی قابلیت های این دستگاه نمی توان استفاده کرد و در نتیجه بهتر است از دستگاه بلوک زنی دستی استفاده شود.

در این مورد برتری با دستگاه بلوک زنی دستی است اما همانطور که اشاره کردیم برای اینکه دقیقتر این موضوع بررسی شود باید گزینه های دیگری مانند فضای کارگاه، میزان تولید روزانه و… را هم در نظر گرفت.

  • نیروی انسانی مورد نیاز

در کارگاه هایی که از دستگاه بلوک زنی استفاده می شود لازم است یک نفر به تولید مواد اولیه بپردازد. شخص دیگری این مواد را به دستگاه منتقل کند و شخص دیگری با دستگاه مشغول به تولید بلوک شود. پس حداقل به سه نفر برای تولید بلوک نیاز است. اما در دستگاه اتوماتیک این تعداد به یک نفر اپراتور دستگاه و یک نفر برای تولید مواد اولیه کاهش پیدا می کند.

 اگرچه دستگاه های اتوماتیک با داشتن محل ذخیره می تواند مواد اولیه رو در خود ذخیره کند و تعداد زیادی بلوک با آن تولید کرد و مجدداً انبار را پر کرد. بر همین اساس می توان از شخص تولید کننده مواد اولیه صرف نظر کرد و تمامی مراحل تولید را به یک نفر سپرد.

یکی از دلایلی که دستگاه های اتوماتیک در بین تولیدکنندگان بلوک محبوب است همین موضوع کم بودن نیاز به نیروی انسانی که باعث می شود سود نهایی در تولید بلوک افزایش باید.

  • میزان ضایعات

در دستگاه اتوماتیک تمامی مراحل تولید برنامه ریزی شده است. این برنامه ریزی به طوری است که درحالی که کیفیت بلوک را حفظ می کند ضایعات را به حداقل می رساند. به دلیل اینکه اختلاط مواد اولیه و ویبره در دستگاه اتوماتیک خودکار انجام می شود ضایعات بسیار کمی بوجود می آید و بلوک های تولید شده اکثراً قابل استفاده است. اما در دستگاه بلوک زنی دستی بدلیل وجود خطای انسانی ضایعات بسیار زیاد است و بعد از جدا شدن قالب از بلوک احتمال خرابی، شکسته شدن و… در بلوک وجود دارد و این بلوک ها دیگر قابل استفاده نیستند همین موضوع باعث می شود که هزینه تولید در این روش بالا برود.

  • هزینه نگهداری از دستگاه

دستگاه تولید بلوک زنی اتوماتیک شامل قطعات متعدد مکانیکی و الکترونیکی است که نیاز به نگهداری است که همین نگهداری شامل هزینه است. اما تمامی این قطعات بعد از اینکه عمر مفید خود را کرده باشند باید با قطعات جدید تعویض گردند. اما دستگاه بلوک زنی شامل قطعات الکترونیکی نیست و فقط قطعات مکانیکی وجود دارد که نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی ندارد. این قطعات معمولا عمری زیادی دارند و سالها در یک کارگاه بدون هیچگونه ایرادی فعالیت می کنند.

همانطور که مشاهده کردید تفاوت های بسیار زیادی در این دو نوع دستگاه است. اما باید دید این بررسی از دید چه شخصی انجام می شود. اگر قصد خرید بلوک به تعداد زیاد را دارید و کیفیت برای شما مهم است قطعا بلوک هایی که توسط دستگاه اتوماتیک تولید شده برای شما مناسب است. اما اگر هزینه برای شما مهم است باید از کارگاه های بلوک زنی دستی اقدام به خرید نمایید.

حال اگر خود تولید کننده بلوک هستید و یا می خواهید وارید این حوزه شوید برای انتخاب دستگاه باید مواردی مانند سرمایه اولیه، فضای کارگاه، میزان مشتری و… را بررسی کنید. اگر قصد توسعه کارگاه خود را دارید و می خواهید تیراژ تولید را بالا ببرد بی شک دستگاه بلوک زنی اتوماتیک می توان به شما کمک کند. اما اگر می خواهد کارگاهی تأسیس کنید و تجربه ای در این حوزه ندارید بهتر است ابتدا کار را با دستگاه بلوک زنی دستی شروع کنید و بعد نسبت به ارتقاء دستگاه اقدام کنید.

مجتمع تولیدی بلوک راد تولید کننده برتر بلوک سیمانی سبک و بلوک سیمانی سنگین در تهران است و محصولات خود را با برترین مواد اولیه و مناسب ترین قیمت به فروش می رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *