قاب ساختمانی

 اهمیتی که در مقاوم‌سازی ساختمان‌های مختلف وجود دارد سبب شده ‌است که از تکنیک‌های بسیار نوین و متعددی در این زمینه استفاده‌ شده که یکی از بهترین این تکنیک‌ ها، می‌توان به‌ کارگیری انواع قاب‌ ساختمانی در پیکره سازه را نام برد.

 قاب های ساختمانی نقش مهمی در اتصالات ساختمان‌ها را عهده‌دار می‌باشند. ساختار اصلی تمامی سازه‌ها و ساختمان‌های استاندارد باید به‌گونه‌ای باشد که بار وارده به خود را تحمل کرده و سبب انتقال بار اضافی به زمین شود. این عمل از آسیب‌رساندن به سازه و تخریب آن در برابر نیروهای گوناگون جنبش و ساکن جلوگیری می‌کند. در یک تعریف کلی می‌توان گفت که نحوه قرارگیری و ترکیب اجزای باربری همچون ستون‌ها، تیرها و مهاربند ها و همچنین چگونگی اتصال آن‌ها بر چگونگی اتصال بار های جانبی‌ و قائم تاثیرگذار بوده و به این ترکیب تعریف‌شده سامانه و یا سیستم ساختمانی گفته می‌شود.

قاب ساختمانی چیست؟ 

یکی از اصلی‌ترین اجزای مهم در ساخت‌وساز ساختمان‌ها، قاب‌های ساختمانی هستند. قاب‌های ساختمانی در دسته‌بندی کلی به ۲ دسته عمده قاب سخت و قاب مهاربندی شده تقسیم ‌بندی شده و در سازه‌ها به شکل‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌عنوان مثال در انواع سازه‌های قاب سخت، قاب‌های صلب باید ثابت بوده و قاب سخت نیز با اتصالات پین طبقه‌بندی می‌شوند. ولی بر خلاف قاب سخت، در قاب مهاربند شده، قالب‌های پروتکل و شیروانی وجود دارد که می‌توان گفت که ساختار و مکان عناصر باربر سازه مانند تیرها، ستون‌ها و مهاربند ها و نحوه اتصال آن‌ها به‌عنوان قاب ساختمانی شناخته می‌شوند.

دقت و توجه به مواردی مانند خرپا و قاب و همچنین ساخت قالب فونداسیون از لحاظ استحکام سازه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در تعریف ساده قاب ساختمانی باید گفت که قاب به سازه‌ای گفته می‌شود که در آن اتصال تیر به ستون از طریق اتصالات مختلف صورت می‌گیرد. در انواع ساده این اتصالات، به‌هیچ‌عنوان لنگری ایجاد نشده و این‌گونه اتصالات تنها از جدا شدن ستون‌ها و تیرها جلوگیری می‌کند.

انواع قاب‌های ساختمانی باید سازه را در برابر نیروهای ناگهانی همچون زلزله، باد و نیروهای مرده مانند وزن سازه محافظت کرده و می‌توان گفت که در قاب‌های ساختمانی زاویه بین تیر و ستون در محل اتصال به‌طور معمول ۹۰ درجه و یا کمتر می‌باشد.

بررسی انواع قاب ساختمانی 

با توجه به انواع ساخت‌وسازها و ایجاد قاب‌های استاندارد و متناسب با سازه، سازندگان به انواع مختلفی از قاب‌های ساختمانی احتیاج خواهند داشت که از جمله انواع این قاب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاب ساختمانی ساده

به سیستمی در ساختمان‌سازی که کلیه اتصالات در آن به شکل مفصلی بوده و امکان مبادله لنگر وجود ندارد، سیستم قاب ساده گفته می‌شود که در این نوع از قاب ساختمانی، تیر و ستون‌ها وظیفه انتقال بار مرده و زنده را دارا می‌باشند.

  • قاب ساختمانی خمشی

قاب ساختمانی خمشی و یا صلب از المان‌های خطی چون تیر و ستون تشکیل‌شده و به دلیل مقاومت این نوع از قاب ساختمانی در برابر تغییر شکل، به آن قاب صلب نیز گفته می‌شود. این قاب‌ها مقاومت بالایی دربرابر بارهای جانبی و عمودی از خود نشان داده و بسیار مناسب برای ساخت‌وساز ساخت سازه‌های بتنی و فولادی هستند. در قاب ساختمانی خمشی، اتصالات سازه باید به‌ گونه‌ای طراحی شود که از استحکام کافی برخوردار بوده و به راحتی دچار تغییر شکل نشود.

جهت محاسبه میزان خمش، گشتاورهای داخلی و واکنش‌های مورد نیاز توسط مهندسین، از روش‌ های تحلیل سازه مانند روش پورتال و تحلیل ماتریسی استفاده می‌شود.

  • قاب ساختمانی مهاربندی شده

قاب‌های ساختمانی مهاربندی شده یکی دیگر از انواع قاب‌های ساختمانی هستند که دارای اعضای قائم، افقی و قطری بوده که اعضای قائم شامل ستون‌ها، اعضای افقی شامل تیرها و اعضای قطری شامل انواع مهاربندی می‌شود. قاب‌های مهاربندی شده در ۲ شکل همگرا و واگرا اجرا شده و وظیفه‌ی اصلی قاب‌ها محافظت از سازه در برابر نیروهای جانبی می‌باشد. در قاب‌های مهاربند یا بادبند های همگرا، محور اعضای قطری در نقطه ‌ای از ستون و یا تیر در محل تقاطع خود به‌هم نزدیک شده و اصلی‌ترین تفاوت میان مهار بندهای همگرا و واگرا در همین موضوع می‌باشد. در مهاربندی های واگرا، قطر ها یکدیگر را قطع نکرده و از یک نقطه عبور نمی‌کنند.

انواع قاب ساختمانی خمشی 

در تمامی قاب‌های خمشی، تیرها و ستون‌ها توسط ساختار ۲ بعدی و به وسیله اتصالات جوشی و پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده و بیشترین مقاومت را در برابر بارهای جانبی دارند. استفاده از انواع قاب خمشی از بهترین گزینه‌ هایی است که به کار گیری از آن ها برای ساخت‌وسازهای سازه‌هایی که در مناطق زلزله‌خیز هستند بسیار رواج یافته‌است.

از انواع قاب‌های خمشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. قاب خمشی معمولی و مقاوم در برابر باد

از این نوع قاب به دلیل وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد، بیشتر در مناطقی که دارای وزش باد شدید است استفاده می‌شود. تیرها در قاب ساختمانی خمشی معمولی باید دارای حداقل دو میلگرد در رده بالایی و پایینی باشند. مساحت میلگرد هایی که در قسمت پایینی قرار دارند، باید کمتر از یک‌ چهارم حداکثر مساحت میلگردها در طول دهانه بوده و جهت ایجاد کشش در برابر تکیه‌گاه لنگر شوند. از ویژگی‌ های قاب ساختمانی معمولی می‌توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

این نوع از قاب‌های ساختمانی مناسب برای مناطق کم‌خطر برای وقوع زلزله هست

مقاومت این قاب‌های خمشی در برابر بارهای جانبی بسیار پائین است

در این قاب‌ها به اتصالات پیش پذیرفته‌شده مطابق با Alsc نیاز نمی‌باشد.

  1. قاب خمشی متوسط ضد زلزله

وظیفه قاب خمشی متوسط جلوگیری از بروز تنش‌های ناشی از زمین‌لرزه در اتصالات و اجزای ساختمانی است. اتصال تیر به ستون در این نوع از قاب خمشی باید حداقل دارای ظرفیت چرخش غیر الاستیک ۲ رادیان باشد. درواقع می‌توان گفت که قاب خمشی متوسط به آن دسته از قاب‌های ساختمانی گفته می‌شود که بتواند در برابر تغییر شکل‌های فرا ارتجاعی محدودی از خود مقاومت نشان دهد. از سایر ویژگی‌های ساختاری این قاب‌ها می‌توان به وجود مفصل‌های پلاستیکی در انتهای تیر و در قسمت خارج از اتصال تیر به ستون اشاره کرده که این مفاصل پلاستیکی دارای ظرفیت دورانی هستند.

  1. قاب خمشی ویژه

یکی دیگر از انواع قاب‌های خمشی، قاب‌های ساختمانی خمشی ویژه هستند. اتصالات این قاب‌های ساختمانی یکی از پایدارترین و محکم‌ترین اتصالاتی است که در صورت وجود نیروهای جانبی و تغییر شکل غیر الاستیک در تمامی اعضای سازه را تحمل می‌کند.

تفاوت قاب خمشی با قاب ساده 

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های قاب‌های خمشی با قاب‌های ساده، میزان مقاومت و تحمل آن‌ها در برابر انواع بارهای وارد بر سازه است. همچنین نوع اتصالات این قاب ها با یکدیگر کاملاً متفاوت بوده و در سیستم قاب‌های خمشی از اتصالات صلب و تکیه‌گاه گیردار استفاده‌شده و در قاب‌های ساده از اتصالات مفصلی استفاده می‌شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که تفاوت اتصالات مفصلی و صلب در یک دایره توخالی بوده و اگر این دایره وجود داشته باشد به آن اتصال مفصلی گفته‌شده و اگر وجود نداشته باشد به آن اتصال صلب گفته می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های میان قاب خمشی با قاب ساده اتصالات بین ستون و تیر است. با توجه به اینکه وظیفه قاب‌های ساده تحمل بارهای قائم بوده و وظیفه قاب‌های خمشی تحمل بارهای جانبی است، بنابراین نوع اتصالات متفاوت خواهد بود.

قیمت انواع قاب‌های ساختمانی 

قیمت انواع قاب‌های ساختمانی به وزن مواد تشکیل‌ دهنده بستگی داشته و به‌ معنای اینکه تمامی سیستم‌های سازه‌ای رابطه وزن سازه و قیمت کاربرد تقریباً خطی است. از سایر فاکتورها می‌توان به شکل‌ پذیری قاب‌ها و کنترل آن‌ها اشاره کرد. با توجه به اینکه قیمت انواع قاب‌های ساختمانی فولادی در لیست ساختمان‌ها، به‌طور عمده به وزن فولاد مصرفی بستگی داشته، و مقایسه وزن سازه‌های موجود با افزایش ضریب رفتار و کاهش نیروی جانبی وارد به سازه مقرون‌ به‌ صرفه‌ ترین سیستم ساخت سازه را می‌توان یافت.

شرکت بلوک راد، تولیدکننده انواع بلوک سیمانی و ۱۲ نوع محصولات سیمانی بوده و دارای سال‌ ها تجربه در زمینه تولید مصالح ساختمانی و ساخت‌وساز است. این شرکت تمامی محصولات خود را با استفاده از مرغوب‌ترین متریال تولید کرده و با مناسب‌ ترین قیمت به عرضه مشتریان می‌رساند. مشتریان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ثبت‌ شده در سایت تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *