علت ایجاد ترک دیوار

حتما برای شما هم پیش‌ آمده است که در آپارتمان و منزل خود با ایجاد ترک دیوار و یا سقف مواجه شده‌اید. علت ترک‌ روی دیوار و سقف‌ ها با عمق‌ های متفاوت و سایزهای مختلف که هرکدام با نام‌های مخصوصی شناخته می‌شوند به وجود می‌آیند. دیوارها اجزای مهمی از ساختمان‌ها به شمار رفته و نیروی بسیار زیادی از ساختمان را متحمل می‌شوند و به همین دلیل آسیب آن‌ها می‌تواند سبب ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای سازه شود.ایجاد ترک در سازه‌های ساختمانی یکی از پدیده‌های رایج است که نیازمند بررسی دقیق جهت شناسایی عوامل پدیدآورنده و برطرف کردن آن‌ها می‌باشد.

 ترک دیوار یا سقف

ترک‌های ایجاد شده در ساختمان به دو دسته سازه‌ای و غیر سازه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند که به‌طور معمول ترک‌های کم‌ عمق و با عرض کم جزو ترک‌های غیر سازه‌ای بوده و از اهمیت بالایی برای تخریب سازه و ایجاد خطرات جانبی برخوردار نیستند. در صورت بروز ترک‌های سازه‌ای، آن قسمتی از سقف یا دیوار که دچار ترک‌خوردگی شده‌است، باید به‌ سرعت تخریب و بازسازی‌ شده و یا محل ترک به روشی خاص دوخته شود.

به‌ طور کلی ساختمان‌ هایی که با بتن ساخته می‌شوند در اثر برخورد با کشش ضعف بالایی از خود نشان داده و دچار مشکلاتی ازجمله ریزش، نشست های نامتوازن و غیره خواهند شد. در این مقاله قصد داریم تا با انواع ترک‌های ساختمانی و علت‌های به وجود آمدن آن‌ها و همچنین راه‌های جلوگیری از آن آشنا شده و هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

انواع ترک دیوارهای ساختمانی 

ترک‌خوردگی دیوارها ممکن است هم بر روی دیوارهای داخلی ساختمان و هم بر روی دیوارهای خارجی و پیرامونی رخ دهد. به‌منظور بررسی و شناسایی خطر ترک‌خوردگی بر روی دیوار ۴ عامل زیر باید رعایت شود:

  • شناسایی محل ترک‌ خوردگی بر روی دیوار
  • شناسایی جهت ترک ‌خوردگی
  • شناسایی و بررسی احتمالی جداشدگی قسمتی از مصالح دیوار یا قاب دیوار
  • بررسی ایجاد ترک ‌خوردگی مجدد و یا گسترش ترک ‌خوردگی

در صورت رعایت موارد بالا و تأیید آن‌ها، اگر ترک ‌خوردگی با عرض زیاد و دارای جهت‌های مورب و پلکانی بود، احتمال آسیب در سازه وجود داشته که می‌بایست خسارت توسط متخصصان در حوزه مقاوم‌ سازی سازه بررسی و برطرف گردد.

  • ترک‌ افقی

به ترک هایی که در راستای افقی و در طول دیوار ایجاد می‌شوند را ترک‌های افقی میگویند و به دو دلیل عمده پدید می‌آیند:

در هنگام اجرای دیوار، استادکار باید دیوار را تا ارتفاع نیمه از تراز انتهایی اجرا کرده و پس‌ از خشک شدن و گیرش دیوار در مرحله بعد آن را تا تراز نهایی برساند. ایجاد ناپیوستگی در اجرا سبب می‌شود که مقداری گرد و خاک از جنس دانه‌های رس بر روی محل ناپیوسته نشسته و به دلیل حالت چربی این دانه‌ها، احتمال پیدایش ترک‌های افقی بر روی محل ناپیوستگی بسیار زیاد است.

در مواقعی که دیوار به‌ صورت یک‌ مرحله‌ای اجرا شده و در بند یک نباشد، به‌ اصطلاح دیوار شکم آورده و سبب ایجاد ترک‌های افقی می‌شود.

  • ترک عمودی

این نوع از ترک اگر دارای عمق زیادی بوده و تا قرنیز ها، کف و سقف امتداد داشته باشند، به دلیل اینکه جزء ترک‌های سازه‌ای هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند. از علل‌ های پیدایش ترک‌های عمودی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

در اثر اجرای غلط هشتگیر در تقاطع دیوارها، ترک‌های عمودی ایجاد می‌شوند.

به دلیل نبود شناژ قایم و کمبود آن و ایجاد فاصله زیاد در بین شناژ ها، ترک‌های عمودی ایجاد شده که در اصطلاح میگویند دیوار کمر می‌شکند.

همچنین در زمان‌ هایی که پی زیر دیوار حرکت کند نیز ترک‌های عمودی ایجاد می‌شوند.

  • ترک مورب

به ترک هایی که دارای زاویه ۴۵ درجه نسبت‌ به راستای افقی دیوار دارند، ترک‌های مورب گفته می‌شود. به‌طور معمول این ترک‌ها به دلیل نشست دیوارها ایجاد شده و نشانه‌های شکسته شدن دیوارها هستند. ترک‌های مورب جزو ترک‌های خطرناک ساختمانی بشمار می‌آیند. برای تعیین محل نشست دیوار در ابتدا راستای ترک را معین کرده و عمود بر راستای ترک به سمت پایین قسمت نشست کرده دیوار را مشخص نمایید.

عرض ترک های ساختمان

ترک‌های ساختمانی از لحاظ عرض به ترک‌های ضخیم، متوسط و نازک تقسیم‌بندی می‌شوند.

ترک هایی که عرض آن‌ها بیش‌ از ۲ میلی‌متر است را ترک‌های ضخیم و ترک‌ هایی که عرض آن‌ها بین ۱ تا ۲ میلی‌متر است را ترک‌های متوسط و ترک هایی که عرض آن‌ها کمتر از ۱ میلی‌متر است را ترک‌های نازک می‌گویند.

علت‌ ترک ‌خوردگی در دیوارها

از جمله علل ها و ریشه‌ های ترک‌خوردگی در دیوار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نشست ساختمان

یکی از علل‌ های ترک‌خوردگی بر روی دیوارها نشست ساختمان است. درصورتی‌که خاک منطقه و یا خاک پی ساختمان دیوار ضعف در باروری داشته و قدرت کافی برای انتقال نیروی ساختمان را نداشته باشد، سازه دچار نشست می‌شود. همچنین در صورت گودبرداری و خاک‌برداری غیر اصولی در زمین مجاور نیز ساختمان دچار نشست می‌شود. زمانی‌ که نشست ساختمان بیش از حد باشد، دیوار دچار ترک‌خوردگی می‌شود.

  • اجرا و طراحی ضعیف ساختمان

در زمانی‌ که در مرحله طراحی سازه دقت کافی صورت نگرفته و الزامات لازم در طراحی سازه‌ها انجام نگیرد و همچنین اگر در مرحله ساخت و اجرا اشتباهات و خطاهایی به کار برده شود، ترک‌خوردگی و آسیب‌دیدگی بر روی سطح دیوار پدید می‌آید.

  • گیاهان و درختان اطراف ساختمان

درصورتی‌که ریشه‌ های درختان و گیاهان مزاحم بوده و یا رطوبت زیادی را به محیط وارد نمایند و یا در اثر کاشت درختان گود برداری‌ های عمیق صورت‌گرفته و خاک ناپایدار شود، به ساختمان مجاور آسیب وارد کرده و سبب ایجاد ترک بر روی دیوار می‌شود.

  • بنای ساختمان بر روی خاک نرم و شکل‌ پذیر

خاک در اثر افزایش رطوبت زیاد نرم شده و حجیم می‌شود و در مواقعی که رطوبت خود را از دست می‌دهد، دچار انقباض و کاهش حجم شده که به ساختمان آسیب وارد می‌کند. خاک رس یکی از این خاک‌های نرم بوده که بسیار تغییرپذیر است اما بر خلاف آن ماسه و شن خاک‌های غیر واکنشی هستند.

  • تخریب مصالح ساختمانی به‌ کار رفته در ساختمان

 مصالحی که در ساخت ساختمان‌ها به کار می‌روند دارای عمر تعریف‌ شده و مشخصی هستند. وجود رطوبت، خوردگی آماتور و غیره می‌توانند سبب تخریب مصالح شده و به ایجاد ترک‌خوردگی بر روی دیوارها کمک‌کنند.نفوذ نمک و یا سولفات‌ها و مواد خورنده در بتن  نیز می تواند علت ترک خوردگی دیوار شود.

افت فونداسیون بر اثر عواملی چون فشارهای وارده از طبقات و رطوبت و همچنین از طریق حریق و آتش‌سوزی  و لرزش مداوم و یا ضربه‌های مکرر چکش برای زدن میخ به دیوار ها نیز می تواند از دیگر عوامل ایجاد ترک برروی دیوارهای ساختمان شود.

خطر ترک‌ خوردگی به چه عواملی بستگی دارد؟

  • دانسیته پوشش بتنی و ضخامت آن در مجاورت ترک‌خوردگی
  • عرض ترک
  • تغییر عرض ترک از تغییرات سطوح نشستی که سازه در معرض آن است
  • تغییر عرض ترک در اثر نوسانات کوتاه‌مدت و درازمدت به وجود می‌آید

نحوه ترمیم ترک‌ دیوارهای بلوکی

ترمیم ترک هایی که در دیوارهای بلوکی ایجاد شده‌اند، کار آسانی نخواهد بود. شما باید در هنگام انتخاب بلوک سیمانی قبل‌ از خرید دقت کرده و محصولی را انتخاب نمایید که علاوه‌بر دوام و استحکام بالا، دارای طول عمر زیادی بوده و از قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌ای نیز برخوردار باشند. زیرا اگر بلوک‌های غیراستاندارد و نامرغوب تهیه کنید، باید برای تعمیر و عواقب بعدی به‌ وجود آمده در سازه هزینه بالایی را صرف کنید. از آنجا که ترک‌های دیوار بلوکی غیر سازه‌ای هستند شما می‌توانید توسط مواد پرکننده ترک را بپوشانید.

برای این منظور خمیری را درست کرده و مانند بتونه بر روی قسمت ترک‌ خورده دیوار بمالید. توجه داشته باشید که عرض ترک‌ها نباید از ۲ تا ۳ میلی‌متر بیشتر باشد.

مجتمع بلوک راد تولیدکننده و عرضه‌کننده انواع بلوک سیمانی سبک و بلوک سیمانی سنگین در تهران بوده و تمامی محصولات خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به دست مشتریان می‌رساند. این مجموعه با تولید بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی به‌عنوان یک مرکز معتبر و بزرگ شناخته‌شده و تمامی تولیدات خود را تضمین و ضمانت می‌بخشد. شما می‌توانید جهت سفارش انواع بلوک سیمانی و کول چاه با این شرکت تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *