بلوک غیر استاندارد

بلوک های سیمانی دارای استانداردهایی هستند که از طرف مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ارائه می شود، استفاده از بلوک غیر استاندارد باعث بروز مشکلات جدی سازه می شود که در این مطلب به آن می پردازیم.

بلوک سیمانی به قطعاتی گفته می‌شود که برای ساخت ساختمان‌ها، سقف‌ها و دیوارها به کار برده شده و در ابعاد و اندازه‌های متفاوت  و استانداردی تولید می شوند. در ساخت بلوک‌های سیمانی از ماسه، شن، آب و سیمان پرتلند استفاده می‌شود. امروزه جهت سبک‌ سازی بار ساختمان‌ها، مهندسان تلاش می‌کنند تا با استفاده از مواد اولیه سبکی مانند مواد بازیافتی و یا پوکه معدنی، تغییرات محسوسی در ساخت بلوک سیمانی سبک انجام دهند.

تمام بلوک‌های سیمانی دارای استانداردهای خاصی در ساخت هستند که بنا بر این استانداردهای تعیین‌ شده در ساخت ساختمان‌ها به کار برده می‌شوند. استفاده از بلوک‌های سیمانی غیراستاندارد در ساخت انواع سازه مشکلاتی را در پی خواهد داشت که برخی از این مشکلات در آینده حوادث جبران‌ناپذیری را به بار خواهند آورد.

مشخصات بلوک سیمانی استاندارد

بلوک‌های سیمانی استاندارد در ابعاد و اشکال متفاوتی جهت کارهای ساختمانی تولید می‌شوند. این بلوک ها در ابعاد و اندازه های یکسان تولید شده و در قالب‌های استانداردی شکل می‌گیرند و جزء مصالح بسیار کارآمد و مفید در ساختمان‌سازی به شمار رفته و بسیار بادوام و نسوز هستند.

از جمله خصوصیات و ویژگی‌های بلوک‌های سیمانی استاندارد و مقاوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر آتش

مقاومت بلوک‌های سیمانی در ساخت یک ساختمان بستگی به نوع واحد و اندازه منطقه در ساختمان دارد. اما به‌ طور کلی به کار بردن از بلوک‌های سیمانی در ساختمان، مقاومت سازه را تا حد زیادی در برابر آتش‌سوزی افزایش می‌دهد.

  • مقاومت در برابر رطوبت

مقاومت در برابر آب در انواع بلوک با یکدیگر متفاوت است. در ساخت بلوک‌های سیمانی از مخلوط‌های ریز و درشت جهت مقاومت آن‌ها در برابر نم و رطوبت استفاده می‌شود و هرچه سیمان اضافه‌شده به ملات بلوک بیشتر باشد، نفوذپذیری آن نیز نسبت‌ به آب افزایش می‌یابد.

  • عایق مفید

خواص آکوستیک هر بلوک بسته به اتصالات بین بلوک‌ها، ساختار و مواد اولیه به‌ کار رفته در آن‌ها بستگی دارد. هرچه استانداردهای رعایت شده در ساخت این بلوک‌ها به‌طور کامل رعایت شود، خاصیت عایق صدا نیز در آن‌ها تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

  • ابعاد استاندارد

استانداردترین و مناسب‌ترین ابعاد در ساخت بلوک‌های سیمانی با اندازه‌های 20*30*40، 20*10*40، 20*20*40 شناخته می‌شوند. که این ابعاد مورد تأیید استاندارد شماره ۷۰ ایران می‌باشد و با توجه به عوامل تأثیرگذار بسیاری مانند میزان ضخامت موجود در پوسته خارج بلوک‌ها و میزان ضخامت جداره بلوک‌ها بستگی دارد.

  • وزن استاندارد

وزن استاندارد بلوک‌های سیمانی سبک تولید شده به‌ طور معمول بین ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم است که در برخی موارد جهت کاهش وزن بلوک‌های سیمانی، از ریزدانه‌ ها و پوکه‌های صنعتی و معدنی به‌جای شن استفاده‌ شده که وزن این بلوک‌ها به ۱۱ تا ۱۳ کیلوگرم خواهد رسید.

مشخصات بلوک سیمانی غیراستاندارد

بلوک‌های سیمانی غیراستاندارد دارای مشخصاتی برخلاف بلوک‌های استاندارد بوده و در ساخت آن‌ها از مواد اولیه نامرغوب و در قالب‌های نامشخص جهت شکل‌ پذیری و تعیین ابعاد آن‌ها استفاده می‌شود.

اما به‌ طور کلی از مشخصات بلوک‌های غیراستاندارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیمان نامرغوب

استفاده از سیمان مرغوب در ساخت انواع بلوک‌های سیمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به‌عنوان مثال اگر در ساخت بلوک‌های سیمانی از سیمانی با گرید غیرساختمانی استفاده شود، در ظاهر تفاوت چندانی به وجود نیاورده اما در کیفیت و مرغوبیت محصول نهایی تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

  • پوکه‌ های بی‌کیفیت

یکی از موارد مهم در ساخت بلوک‌های سیمانی، دانه‌بندی پوکه‌های معدنی است. به همین علت کارخانجات تولیدی بلوک‌های سیمانی استاندارد باید در تولید بلوک‌های خود نوع خاصی از دانه‌بندی را در هنگام تولید رعایت کنند. دقت در این امر سبب می‌شود که محصول تولید شده مقاومت بالایی دربرابر فشارهای مکانیکی از خود بروز دهد.

در رابطه با این بخش، دستگاه‌ هایی در کارخانجات جهت دانه‌بندی برای تولید بلوک‌های سیمانی وجود دارند که برخی از افراد سودجو در هنگام تولید، از این دستگاه استفاده نکرده و تمامی پوکه‌های خریداری‌ شده را وارد چرخه تولید محصول خواهند کرد. اگر در هنگام خرید بلوک سیمانی متوجه وجود انواع دانه‌بندی های مختلف پوکه معدنی در ساختار بلوک شدید، باید بدانید که این بلوک غیراستاندارد بوده و تحمل فشار در ساختمان را نخواهد داشت.

  • ابعاد و اندازه

ابعاد و اندازه بلوک‌های استاندارد بر طبق مطالب گفته‌شده، تعیین‌ شده و استاندارد بوده و خارج از این استاندارد، بلوک‌های سیمانی تولید شده بی‌کیفیت و غیراستاندارد هستند و همچنین کارایی درستی در ساخت انواع سازه را نخواهند داشت.

معایب استفاده از بلوک غیراستاندارد

اکنون که با مشخصات بلوک‌های سیمانی استاندارد و غیراستاندارد آشنا شدیم، به بررسی مشکلاتی که در پی استفاده از بلوک‌های غیراستاندارد به وجود می‌آید خواهیم پرداخت.

  1. اولین و اساسی‌ترین مشکلاتی که استفاده از بلوک‌های سیمانی غیراستاندارد به‌ همراه دارند، بر هم زدن محاسبات کلی ساختمان است. در اصل می‌توان گفت که مهندسان و معماران بر پایه وزن کلی محصولات خود در ساخت ساختمان موردنظر، محاسبات خود را در رابطه با بار مرده ساختمان انجام می‌دهند. اغلب بلوک‌های غیراستاندارد وزن بسیار بیشتری نسبت‌ به نمونه‌های استاندارد داشته و همین امر سبب می‌شود تا محاسبات کلی مهندسان نادرست انجام شود. همچنین استفاده از بلوک‌های غیراستاندارد در ساخت‌وساز باعث می‌شود که سایر المان‌ها و نمای به‌ کار رفته در ساختمان نیز کارایی مناسب خود را نداشته باشند که این‌ موضوع خسارات زیادی را به ساختمان وارد خواهد کرد.
  2. دومین مشکل در استفاده از بلوک سیمانی غیراستاندارد، کاهش مقاومت ساختمان در برابر صوت و حرارت است. زیرا این بلوک‌ها دارای ضخامت غیراستاندارد بوده و قطر آن‌ها یا بیشتر و یا کمتر نسبت‌ به استاندارد تعیین شده‌است. و این امر سبب می‌شود که صدا و حرارت از بین آن‌ها عبور کرده و ترکیب این مواد در کنار هم باعث صرف هزینه بیشتر جهت تعدیل دما در فصول گرم و سرد خواهد شد.
  3. استفاده از سیمان نامرغوب در ساخت بلوک‌های سیمانی در کیفیت نهایی محصول تولید شده تاثیر داشته و اولین مشکل بارز آن این است که در هنگام حمل‌ونقل به پروژه، این بلوک ها ضایعات بیشتری را از خود تولید می‌کنند. دپوی این بلوک‌ها بر سر ساختمان نیز ضایعات قابل‌توجهی داشته و نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک محصول قابل‌ اطمینان در ساخت ساختمان‌ها استفاده نمود.
  4. در صورت استفاده از بلوک‌های سیمانی غیراستاندارد در ساختمان‌ هایی که در شرایط اقلیمی مرطوب و شرجی قرار دارند،  بلوک ها سبب جذب رطوبت و نم به خود شده و ازاین‌رو باعث ایجاد خسارت جبران‌ناپذیری به ساختمان خواهد شد. همچنین این بلوک‌ها در برابر آتش‌سوزی نیز مقاومت نداشته و مدت‌ زمان زیادی را دوام نخواهند آورد.

با توجه به موارد ذکرشده، بهتر است که در هنگام خرید بلوک‌های سیمانی به مشخصات استاندارد بودن آن‌ها توجه کرده و این بلوک‌ها را از مراکز معتبر و شناخته‌شده خریداری نمایید.

شرکت بلوک راد، واقع در تهران تولید کننده و پخش‌کننده انواع بلوک سیمانی سنگین و سبک بوده و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی را به مشتریان خود عرضه می‌کند. این شرکت به‌عنوان معتبرترین و شناخته‌ شده‌ترین مراکز فروش محصولات بتنی معرفی‌ شده و شما می‌توانید انواع بلوک‌های سیمانی را از این مرکز سفارش داده و خریداری نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *