ساخت سقف سبک و ارزان

تمامی ساختمان‌ ها از بخش‌ ها و قسمت‌ های گوناگونی همچون کف، دیوار، اتاق‌ های مجزا و همچنین سقف تشکیل‌ شده ‌اند. سقف‌ ها به‌ عنوان عنصر اصلی هر ساختمان شناخته‌ شده و علاوه‌ بر ارزش‌ های زیبایی‌ شناختی، نقش مهمی را به‌ عنوان محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی ایفا می‌ کنند.

در تعریف کلی سقف‌ های ساختمانی می‌ توان گفت که وظیفه اصلی آن‌ ها پوشاندن ساختمان و محافظت از فضای داخلی آن در برابر شرایط نامساعد جوی بوده و شکل و مصالح به‌ کار رفته در ساخت آن‌ ها نیز با توجه به شرایط آب‌ و هوایی منطقه انتخاب و طراحی می‌ شوند. سقف‌ ها دارای انواع متفاوتی بوده و از مصالح گوناگونی در ساخت آن‌ ها استفاده می‌ شود که از جمله پر کاربرد ترین این مصالح می‌ توان به بلوک های سیمانی اشاره نمود. به کار بردن از بلوک‌ های سیمانی در ساخت سقف‌ ها، دارای ویژگی‌ ها و مزایای گوناگونی بوده و برای سازندگان تازه‌ وارد این سؤال مطرح است که چگونه می ‌توانند سقفی سبک و ارزان را برای ساختمان خود طراحی و اجرا نمایند؟ در ادامه این مقاله نیز قصد داریم تا با روش‌ های ساخت سقف بسیار سبک و ارزان آشنا شده و آن را مورد بررسی قرار دهیم . پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

چگونه سقف سبک و ارزان برای ساختمان بسازیم؟

یکی از مسائل بسیار مهم برای تمامی سازندگان در ساخت انواع سازه و ساختمان‌ های مسکونی و تجاری، میزان برآورد هزینه‌ های مصرفی جهت خرید مصالح و انجام ساخت‌ و ساز است. هر چه این برآورد هزینه کمتر بوده و در عین‌ حال از مواد و مصالح با کیفیت تر استفاده شود، در واقع به نفع سازندگان است. یکی از راه‌ های کاهش هزینه در ساخت‌ و ساز به ویژه ساخت ساختمان‌ های چند طبقه، استفاده از بلوک‌ های سیمانی سبک در طراحی و اجرای سقف می‌ باشد. استفاده از بلوک‌ های سیمانی در ساخت سقف‌ ها، یکی از مؤثر ترین و کارآمد ترین راه‌ های کاهش هزینه در حین ساخت‌ و ساز بوده و همچنین می‌ تواند علاوه‌ بر سبک سازی سقف و کاهش بار وارده به بدنه ساختمان، سبب افزایش مقاومت و استحکام سقف نیز بشود. سقف‌ هایی نیز که از بلوک‌ های سیمانی سبک در ساخت آن‌ ها استفاده‌ شده است، به‌ عنوان سقف‌ های تیرچه بلوک شناخته می‌ شوند.

سقف تیرچه بلوک چیست؟

سقف‌ های تیرچه بلوک، یکی از رایج‌ ترین و پر کاربرد ترین مدل‌ های ساخت سقف در ساختمان‌ های امروزی هستند که در ساخت آن‌ ها از بلوک‌ سیمانی سبک و یا تو خالی استفاده می‌ شود. برآورد هزینه ساخت این نوع از سقف‌ ها نسبت‌ به سقف‌ های دیگر ساختمانی بسیار ارزان‌ تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر بوده و همچنین دارای وزن بسیار سبکی نیز می‌ باشند. در ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک علاوه‌ بر استفاده از بلوک‌ های سیمانی سبک، از مصالح و تجهیزات دیگری همچون آرماتور ، بتن و تیرچه جهت مستحکم سازی و افزایش مقاومت آن نیز استفاده می‌ شود.

چگونگی ساخت سقف تیرچه بلوک

مراحل ساخت سقف تیرچه بلوک به ترتیب زیر می باشد:

  • اولین مرحله برای ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک، قرار دادن تیر های اصلی سقف در جایگاه خود است. تیر های اصلی از جنس بتن و یا اسکلت‌ های فلزی هستند که در اولین مرحله ساخت این سقف‌ ها توسط سازندگان در جایگاه خود قرار می‌ گیرند.
  • در این مرحله نیز پس‌ از اجرای تیر های اصلی، تیرچه‌ های پاشنه بتنی در بین تیر های اصلی قرار داده ‌شده و جهت مستحکم سازی و کمک به اجرای آن‌ ها، سازندگان از شمع گذاری در زیر سقف استفاده کرده و سبب افزایش پایداری مراحل اولیه سقف تیرچه بلوک می‌ شوند.
  • پس‌ از شمع گذاری و اتمام اجرای تیرچه‌ های پاشنه، بلوک‌ های سیمانی سبک در میان این تیرچه ها چیده شده و در صورت عدم قرار گیری درست بلوک‌ های سیمانی در میان تیرچه ها، بلوک‌ های سیمانی را توسط تجهیزات مربوطه برش داده و سپس اجرا می‌ نمایند.
  • پس‌ از اتمام چینش بلوک‌ های سیمانی سبک در میان تیرچه‌ های پاشنه، آرماتور بندی انجام می‌ شود.
  • در مرحله آخر نیز بتن‌ ریزی انجام‌ شده و جهت پایداری و استحکام سازه سقف تیرچه بلوک، به مدت ۱ هفته الی ۱۰ روز بتن را آبیاری می‌ نمایند.

مزایای سقف تیرچه بلوک

  • یکی از مهم‌ ترین مزایای سقف تیرچه بلوک با استفاده از بلوک‌ های سیمانی سبک، کاهش وزن کلی سقف و در نتیجه اعمال فشار بسیار کم به بدنه ساختمان است. زیرا بلوک‌ های سیمانی توخالی که در ساخت سقف‌ های تیرچه بلوک استفاده می‌ شوند، از وزن بسیار سبکی برخوردار بوده و در عین‌ حال دارای مقاومت، استحکام، دوام و پایداری بسیار بالایی در برابر صدمات و آسیب‌ های احتمالی هستند.
  • دومین مزایای سقف‌ های تیرچه بلوک، ارزان بودن این نوع سقف ها در مقایسه با سایر سقف‌ های ساختمانی است. زیرا بلوک‌ های سیمانی سبک از قیمت بسیار مناسب و پایینی نسبت‌ به سایر مصالح برخوردار بوده و با استفاده از این بلوک ها در ساخت سقف‌ های ساختمانی، سازندگان می‌ توانند کاهش هزینه‌ی بسیار چشمگیری را در ساخت‌ و ساز خود داشته باشند.
  • همچنین سقف‌ های تیرچه بلوک به‌ علت وجود بلوک‌ های سیمانی سبک و استفاده از متریال و مواد اولیه باکیفیت و مرغوب در ساخت آن‌ ها، از دوام و طول عمر بسیار مناسبی برخوردار هستند و نیاز به نگهداری و مراقبت بسیار کمی خواهند داشت.
  • سقف‌ های تیرچه بلوک به دلیل استفاده از بتن و بلوک های سیمانی سبک در ساخت آن‌ ها، دارای مقاومت بسیار بالایی به دلیل چسبندگی فوق‌ العاده بین بتن و بلوک داشته و به‌ همین دلیل امروزه در بسیاری از ساخت‌ و ساز ها از سقف‌ های تیرچه بلوک استفاده می‌ شود.

استفاده از سقف تیرچه بلوک در مناطق مرطوب

بسیاری از افرادی که در مناطق مرطوب اقدام به ساخت ساختمان خود بدون کمک از مهندسان می‌ کنند و یا کسانی که تازه وارده کسب‌ و کار ساخت‌ و ساز شده‌ اند، همیشه با مشکل استفاده از مصالح درست در این مناطق با مشکل مواجه هستند. در واقع باید گفت که بلوک های سیمانی به‌ ویژه بلوک‌ های سیمانی سبک و یا تو خالی، در برابر نفوذ نم و رطوبت بسیار مقاوم هستند و بر خلاف منازل چوبی که پس‌ از مدتی استفاده ممکن است دچار کپک زدگی و یا پوسیدگی شوند، هیچ‌ گونه تغییر شکل و ماهیتی در بلوک های سیمانی سبک ایجاد نشده و سازندگان می‌ توانند علاوه‌ بر استفاده از بلوک‌ های سیمانی در سقف ساختمان خود، در ساخت بدنه و دیواره های آن نیز از انواع بلوک‌ های سیمانی سنگین بهره‌ مند شوند.

همچنین همان‌ طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، استفاده از بلوک‌ های سیمانی در ساخت‌ و ساز به‌ ویژه ساخت سقف، علاوه‌ بر کاهش وزن کلی سقف‌ ها، سبب صرفه‌ جویی در هزینه‌ های ساخت‌ و ساز نیز شده و بسیار مقرون‌ به‌ صرفه برای سازندگان می‌ باشد.


اینجا بخوانید: ضوابط و محدودیت های بلوک های سقفی

در پایان

شرکت بلوک راد تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک های سیمانی به‌ ویژه بلوک‌ های سیمانی سبک بوده و در تولید محصولات خود از با کیفیت‌ ترین مواد اولیه و بهترین تجهیزات و ماشین‌ آلات صنعتی استفاده می‌ نماید. همچنین این مجموعه بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی و انواع کول چاه را نیز تولید نموده و آن‌ ها را با قیمتی بسیار مناسب به مشتریان خود عرضه می‌ کند. در صورت دریافت اطلاع از نحوه سفارش و لیست قیمت بلوک‌ سیمانی ، می‌ توانید توسط شماره‌ تلفن 09123850017  با بلوک راد تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *