تفاوت بلوک سیمانی سبک و سنگین

از کاربردی ترین انواع بلوک سیمانی می توان به بلوک سیمانی سنگین و بلوک سیمانی سبک اشاره کرد که این دو دارای تفاوت هایی هستند. بررسی تفاوت بلوک سیمانی سبک و سنگین برای تمامی مشاغل ساختمانی مهم است زیرا هرکدام در قسمتی از یک ساختمان امکان استفاده دارند.

در زمان های گذشته، ازآجرهای سفالی برای ساخت دیوارها استفاده می شد اما امروزه بلوک های سیمانی وانواع آن به یکی از مصالح ساختمانی رایج تبدیل شده است و از آن ها در صنعت ساختمان سازی به جای آجرهای سفالی استفاده می شود. بلوک های سیمانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. از بلوک های سیمانی در ساخت دیوار حائل، ساخت دیوار وزنی، ساخت پایه و ستون و … مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی انواع بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی در ابعاد، اشکال و متریال مختلف ساخته می شود و مهندسین با توجه به نیاز سازه، یکی از آن ها را انتخاب و تهیه می کنند. بلوک های سیمانی از ترکیبات موادی چون سیمان، ماسه، شن و آب تشکیل می شود و در برخی از موارد از ترکیبات پوکه های معدنی نیز ساخته می شوند.

  • بلوک سیمانی سنگین

در ساختار بلوک سیمانی سنگین، بتن به کار رفته است و یکی از اصلی ‌ترین مواد و مصالح تشکیل دهنده آن به شمار می رود؛ بدون شک به دلیل به کار رفتن بتن در ساخت این بلوک، وزن آن نسبتا زیاد خواهد بود و برای سازه ‌های سنگین، چندان مناسب نمی باشد.

بلوک سیمانی سنگین با توجه به ابعاد بزرگی که دارد، می تواند شما را از نظر زمانی، جلو بیندازد و به نوعی می توانید در زمان ساخت پروژه، صرفه جویی کنید. همچنین سبب افزایش سرعت دیوارچینی می شود.

 بلوک سنگین در ساخت جدول، دیوارهای پارکینگ، دیوارکشی باغ ها، کانال آبیاری و … کاربرد دارد و به دلیل سرعت بالای آن در دیوارچینی ها، به انتخاب اول باغداران تبدیل شده است.

  • بلوک سیمانی سبک

بلوک سیمانی سبک یکی از بهترین مصالح ساختمانی به شمار می آید و یکی از اصلی ترین مصالح به جهت دیوارچینی ساختمان ها با توجه به نوع اقلیم محسوب می شود. بلوک سیمانی سبک از مواد صنعتی و پوکه های طبیعی و ترکیب آن ها با سیمان، آب و سایر افزودنی های دیگر ساخته شده است. این نوع بلوک سیمانی برخلاف وزن سبکی که دارد، دارای استحکام بالایی می باشد و در شرایط مختلف از آن ها می توان بهره برد.

بلوک سیمانی سبک بر اساس چگالی به 4 دسته تقسیم بندی می شوند:

  • بلوک سبک سیمانی رده اول: دارای چگالی 500 تا 700 کیلوگرم بر مترمکعب
  • بلوک سیمانی سبک رده دوم: دارای چگالی 700 تا 1000 کیلوگرم بر مترمکعب
  • بلوک سبک سیمانی رده سوم: دارای چگالی 1000تا1700 کیلوگرم بر مترمکعب
  • بلوک سیمانی سبک رده چهارم: دارای چگالی 1700 تا 2000 کیلوگرم بر مترمکعب

مقایسه بلوک سیمانی سبک و سنگین

هر دو نوع بلوک در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند و دارای مزیت های فراوانی می باشند. در کنار این مزایا، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  • تفاوت در متریال مورد استفاده

یکی از تفاوت های بلوک سبک با بلوک سنگین، نوع متریال مورد استفاده در ساخت و تولید هر کدام است. یکی از رایج ترین تفاوت ها این است که در تولید بلوک سبک به هیچ عنوان از سنگدانه استفاده نمی شود. آن هم به دلیل وزن بلوک می باشد که به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد و به عبارتی دیگر؛ بلوک سبک نخواهد بود. این در حالی است که یکی از اساسی ترین مصالح مورد نیاز در تولید بلوک های سنگین، همین سنگ دانه ها می باشند.

 اما در تولید بلوک های سبک به جای استفاده از سنگدانه ها از پوکه های مختلفی از جمله پوکه های معدنی، پوکه های صنعتی و… استفاده می شود و این موضوع می تواند وزن بلوک ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

  • تفاوت در سطح عایق صوتی بودن

پوکه های معدنی موجود در ساختار بلوک سیمانی سبک یکی از مهم ترین عوامل در کاهش وزن و دارا بودن عایق صوتی می باشد. البته این بدین معنی نیست که بلوک سیمانی سنگین، عایق صوتی نمی باشند. اما به طور کلی؛ سطح عایق بودن بلوک سیمانی سبک به نسبت بلوک سیمانی سنگین بیشتر است.

  • تفاوت در قیمت

یکی از مهم ترین موارد در خرید مصالح ساختمانی، هزینه ی آن ها می باشد. یکی دیگر از تفاوت های بلوک سیمانی سبک با بلوک سیمانی سنگین، هزینه ی مورد نیاز جهت خریداری آن ها است. هزینه ی خرید آن ها بر اساس نیاز بلوک در هر متر مکعب محاسبه می شوند. همچنین عوامل مهم و متفاوتی که در سطح قیمت هر کدام از بلوک ها تاثیرگذار است، کیفیت مواد و متریال بکار رفته در آن ها می باشد. هر چه مواد با کیفیت باشد، قطعا هزینه نهایی آن بیشتر خواهد شد.

  • تفاوت در سرعت اجرا

بلوک های سیمانی سبک به دلیل وزن پایینی که دارند به راحتی قابل جا به جا شدن می باشند و در نهایت اجرا می شوند. این درحالی است که بلوک های سنگین به دلیل وزن بالاتری که دارند به نسبت بلوک های سبک سرعت اجرای کندتری را خواهند داشت و حمل و نقل آن ها به سختی صورت می گیرد.

  • تفاوت در مقاومت

از دیگر تفاوت های این دو نوع بلوک ها می توان به مقاومت آن ها اشاره کرد. همانطور که پیشتر اشاره شد، در تولید بلوک های سنگین از سنگدانه ها و نسبت خاصی سیمان، ماسه و … استفاده می شود. سنگدانه ها می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش سطح مقاومت بلوک ها به وجود آورند. این در حالی است که استفاده از پوکه در ساخت و نولید بلوک های سبک با هدف کاهش وزن می تواند ویژگی های دیگری همانند عایق صوت و حرارت بودن را برای بلوک های سبک به ارمغان بیاورد و در نتیجه مقاومت بلوک های سبک را در برابر مقاومت بلوک های سنگین کم تر خواهد کرد.

امروزه از انواع بلوک های سیمانی به جای مصالح قدیمی استفاده می شود. بلوک های سبک و سنگین از موارد پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز می باشند که تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که در این مقاله به آن ها پرداخته شد. شما عزیزان می توانید جهت اطلاع از قیمت بلوک سیمانی و خرید با مجموعه بلوک راد در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *