نحوه محاسبه تعداد بلوک

اگر شما تصمیم به دیوارچینی در ساختمان سازی را دارید در ابتدا باید تعداد بلوک ها را بدانید و بر مبنای آن ها خرید خود را انجام دهید. یکی از مهم ترین اقدامات اولیه، نحوه محاسبه تعداد بلوک است. زیرا هرگونه محاسبه­ی اشتباه ممکن است باعث آوردن تعداد بلوک ها در هنگام ساخت شود و یا سبب هدر رفت هزینه های شما گردد. ما در این مقاله به نحوه محاسبه تعداد بلوک می پردازیم. همچنین به نکات لازم در این زمینه خواهیم پرداخت.

سازندگان در صنعت ساختمان سازی و دیوارکشی ها، باید از تعداد بلوک ها مطلع باشند. از این رو باید بتوانند تعداد بلوک لازم را محاسبه کنند.

ابعاد بلوک ­های سیمانی

پیش از هرچیزی لازم است که سایزهای بلوک­ سیمانی  را در ساخت ساختمان­های شهری را بدانید. تا به امروز در صنعت ساختمان سازی از 4 سایز متداول بلوک استفاده می شود که این سایز ها عبارتند از:

سایز های بلوک ها شامل  40*20*10، 40*20*15، 50*20 * 15 و 40*20*20 می شوند.  البته بلوک های دیگری با ابعاد 40*20*7 در بازار موجود می باشد اما به علت عرض کم و طول بلندی که دارد، در هنگام استفاده مقداری از آن به عنوان پرتی لحاظ شده و این بخش ها دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. از این رو این سایز بلوک توصیه نمی شود.

عموما و در اکثر موارد از بلوک سیمانی سنگین با ابعاد های 40*20*20 در دیوارکشی های حیاط منازل و همچنین باغ ها استفاده می شود.

در دیوارکشی های بین دو واحد و دیوارهای بین محیط داخلی خانه ها معمولا از بلوک هایی با سایز 40*20*15 و دیوارهای بیرونی از سایزهای 50*20*15 استفاده می شود. همچنین برای دیوارهای داخلی همچون دیوار بین اتاق ها نیز از بلوک هایی با سایز  40*20*10 استفاده می گردد.

چگونه تعداد بلوک را محاسبه کنیم؟

در ابتدای باید دیوار را به صورت متر مربع اندازه گیری و محاسبه کنیم. به عبارتی مساحت آن را به دست می آوریم. بر فرض مثال؛ اگر طول یک دیوار 40 متر باشد و عرض آن 3 متر، باید این دو عدد را در هم ضرب کرده و عدد به دست آمده 120 متر مربع می شود.

حال باید بدانیم که اگر از بلوکهای با طول 40 سانت استفاده میکنیم در هر متر مربع تقریبا 12 عدد بلوک بکار میرود. یعنی برای 120 متر مربع تقریبا 1440 عدد بلوک مورد نیاز است .

باید دقت داشته باشید که این روش محاسبه مقدار تقریبی بلوکها را محاسبه میکند. زیرا ممکن است در هنگام کار تعدادی از بلوکها شکسته شود، یا مقدار ملاطی که بنا استفاده میکند کم یا زیاد شود. و یا ارتفاع بلوکها کمتر از 19 یا 20 باشد (در بازار بلوک با ارتفاع 16 نیز موجود میباشد)که در تعداد بلوک تاثیر گذار خواهد بود.

روش دوم

روش دیگری که مهندسان نیز از آن استفاده میکنند به اینصورت است که عرض بلوک ملاک و معیار نیست. زیرا عرض بلوک عرض تیغه یا دیوار شما را مشخص میکند. پس طول بلوک که 40 است را در ارتفاع آن که 20 می باشد، ضرب می کنیم که عدد به دست آمده 800 سانتی متر مربع یا 0.08 متر مربع می شود. از طرفی دیگر، همانطور که می دانیم هر متر مربع معادل 10 هزار سانتی متر مربع می شود. پس در این مرحله باید عدد 10 هزار را تقسیم بر 800 سانتی متر مربع کنیم. .عدد به دست آمده 12.5 می باشد. پس ما در هر متر مربع به 12.5 عدد بلوک نیاز داریم.

عددی که در متراژ و مساحت به دست آمد، را ضرب در تعداد بلوک مورد نیاز برای هر متر مربع می کنیم. تا در نهایت تعداد دقیق بلوک های مورد نیاز به دست آید.

نکات مهم در نحوه محاسبه تعداد بلوک و انتخاب آنها

زمانی که می­خواهید تعداد دقیقتری از بلوک­ها را به دست آورید برخی نکاتی که در زیر آمده است را باید لحاظ کنید.

  •  در نظر گرفتن ضایعات و پرتی ها

تقریبا می توان گفت که تمام محاسبات مهندسی در صنعت ساختمان سازی با درصد خطاهایی ممکن است همراه باشد. در نتیجه در هنگام محاسبه تعداد بلوک های مورد نیاز، ممکن است عدد به دست آمده بر روی کاغذ با پروسه عملیاتی در هنگام اجرا تفاوت های چشمگیری داشته باشد.

طبیعتاً وقتی شما تصمیم به اجرای دیوار چینی با بلوک سیمانی می کنید، ممکن است در زمان پروسه اجرا و یا جا به جایی مصالح و بلوک ها، مقداری از آن ها آسیب ببینند. همچنین ممکن است به دلیل وجود مسیر تاسیسات و مواردی از این قبیل از فرایند خارج شوند. همین امر سبب می شود تا محاسبات تعداد بلوک ها در قبل از اجرا و پس از اجرا، متفاوت باشد. برای رفع این گونه خطاها باید تعداد معینی بلوک را به عنوان اضافی در نظر داشته باشید تا در صورت مواجه شدن با موارد بیان شده، بتوانید پروسه اجرا را ادامه دهید.

  • تعداد دقیقتر، صرفه جویی در هزینه

از طرفی دیگر، برخی از مصرف کنندگان بلوک ها، به دلیل عدم آگاهی، تصور می کنند که هر چه مقدار طول بلوک ها بیشتر باشد، می توانند سبب سرعت بخشیدن به اجرا پروژه شوند. در حالی که ممکن است بخش عظیمی از آن ها به عنوان ضایعات از رده خارج شود و موجب هدر رفتن هزینه ها می شوند. از این رو سعی کنید در استفاده از بلوک هایی با طول 70 سانتی متر پرهیز کنید و از بلوک هایی با سایز و ابعاد کمتری استفاده کنید.

  • قیمت بلوک

مهمترین فاکتور که بسیاری از ساختمان سازان آن را در اولویت خود قرار می دهند؛ قیمت بلوک سیمانی است. بلوک های سیمانی پوکه ای از سایر متریال های ساختمانی در دیوار کشی ارزان تر و مقرون به صرفه هستند.

  • ابعاد بلوک ­ها

اندازه و حجم بلوک های سیمانی نسبت به سایر تیغه ها کمی بزرگتر بوده و این امر باعث می شود که سرعت اجرای آن ها در دیوار کشی بالاتر رفته و در نهایت هزینه های اجرای کمتری متوجه سازندگان صنعت ساختمان سازی می شود.

در هنگام انتخاب بلوک ها می توانید عایق بودن صوت و حرارت را نیز در نظر داشته باشید که بلوک سیمانی سبک و سنگین از این ویژگی برخوردار می باشند.

سخن پایانی

محاسبه تعداد بلوک در هزینه های کلی ساختمان نقش اساسی را ایفا می کند. زیرا بخش عظیمی از مصالح را به خود اختصاص می دهد. شما عزیزان می توانید جهت اطلاع از قیمت روز بلوک ها و راهنمایی بیشتر جهت خرید آن ها، با کارشناسان بلوک راد تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *