بلوک پوکه ای

یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز، بلوک سیمانی می باشد. بلوک سیمانی با توجه به نوع کارایی و ساختار آن ها، انواع مختلفی دارد. یکی از انواع بلوک هایی که در ایران پرکاربرد است، بلوک پوکه ای است.

ساختار بلوک سبک پوکه ای

بلوک سبک پوکه ای از بتن، سیمان و پوکه معدنی پومیس تشکیل می شود و در اجرای دیوارها، تیغه های آپارتمان ها، برج ها و دیگر سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که نسبت به مصالح مشابه مانند آجر و سفال دارای مزیت های بسیاری هستند.

بلوک سبک که با نام بلوک پوکه ای نیز شناخته می شود، فقط از پوکه و سیمان تشکیل می گردد و هر مواد دیگری باعث کاهش کیفیت محصول می گردد که البته در قیمت بلوک سیمانی سبک بسیار تاثیر گذار می باشد بخاطر همین امر می باشد که گاهی اوقات بعضی از فروشندگان قیمت بلوک سیمانی را کمتر اعلام می کنند.  البته بلوک های سیمانی دیگری نیز در بازار وجود دارد که از ماسه و سیمان می باشد که به بلوک بتنی یا بلوک باغی یا همان بلوک سنگین معروف می باشد. 

انواع بلوک سبک پوکه ای

بلوک سیمانی سبک بر حسب نیاز شما در دو شکل توپر و توخالی در ساخت انواع دیوارها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد. عموما ضخامت جداره های بلوک سبک از بلوک های معمولی بیشتر است. آن هم به دلیل بهره گیری از ویژگی های عایق کاری در آن ها می باشد. البته لازم به ذکر است این افزایش ضخامت به به دلیل وزن کم بتن مصرفی، تاثیر چندانی بر وزن نهایی بلوک سبک نخواهد گذاشت.

به طور کلی بلوک های سبک پوکه ای به دو دسته بلوک پوکه ای معدنی و بلوک پوکه ای صنعتی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از مواد تفاوتی در ساخت استفاده می شود ولی در نهایت ویژگی ها و مزیت های یکسانی دارند.

  • بلوک پوکه معدنی

بلوکی است که از پوکه معدنی تولید می شود. پوکه معدنی از معدن استخراج شده و همان خاکستر مواد آتشفشانی است. بلوک های معدنی در دو نوع پوکه معدنی قروه و پوکه معدنی بستان آباد می باشند.

پوکه معدنی در نیمه شمالی کشور به وفور یافت می شود که همین امر باعث شده قیمت آن مناسب باشد. همچنین از معادن و کوه های بستان آباد تبریز تهیه و تولید می گردد. این معادن در 30 کیلومتری شهر تبریز و در شهر بستان آباد قرار گرفته است.

پوکه معدنی به علت پایین بودن چگالی، دارای وزن بسیار پایینی می باشد. بیشتر بلوک های موجود در تولیدی های تهران و کرج از این بلوک سیمانی می باشد.

  • بلوک پوکه صنعتی

این نوع بلوک، از پوکه های صنعتی تولید می شود و در ساخت بلوک صنعتی از مخلوط سیمان، آب و پوکه صنعتی استفاده می شود و ماده اصلی آن در ساخت این نوع بلوک ها خاک رس می باشد که در کارخانه ها و در کوره های بزرگ و در دما بالا ساخته می شود.

تنها تفاوت در بلوک پوکه معدنی و بلوک پوکه صنعتی وزن آن ها است. به این صورت که بلوک پوکه صنعتی وزن بیشتری دارند. اما هر دو از ویژگی های یکسانی برخوردار هستند.

مزایای بلوک سبک پوکه ای

امروزه بلوک های یبک از مصالح  ساختمانی مهم هستند که جایگزین سفال و آجر شده اند که آنهم به دلیل مزایایی عبارتنداز:

  • استحکام

بلوک های سبک پوکه ای با توجه به آخرین استانداردهای روز ساخته شده و از مقاومت بالایی در برابر فشارهای وارده، برخوردار است. به دلیل پایین بودن مدول کشسان در این بلوک ها، به عنوان بخش از اجزای پرکننده در ساختمان هایی که در معرض زلزله قرار دارند، ساخته شده که همین امر سبب کاهش نیروی زلزله  و پایین آمدن مقدار تخریب می شود.

  • وزن سبک

یکی از مهم ترین ویژگی های این بلوک ها، وزن پایین آن است که سبب می شود حمل و نقل آن ها اسان باشد، مدت زمان اجرای پروژه در ساخت و سازها کاهش یابد. از طرفی وزن ساختمان نیز کاهش چشم گیری خواهد داشت.

ساختمان هایی که در مناطق زلزله خیز کشور قرار دارند، در اکثر ساخت و سازها از این نوع بلوک استفاده می کنند. زیرا نیروی زلزله وارد بر سازه با وزن ساختمان رابطه مستقیمی دارد. به طوریکه اگر از بلوک های سبکی چون بلوک سبک پوکه ای استفاده شود، در زمان وقوع زلزله آسیب کمتری به سازه وارد می شود.

  • عایق صوتی

این نوع از مصالح ساختمانی عایق صوتی خوبی است. آن هم به دلیل ویژگی متخلخل بودن بلوک پوکه ای می باشد.

  • عایق حرارتی

نوع کم وزن بلوک ها با توجه به دارا بودن لایه عایق حرارتی، قابلیت پوشش دادن دیوارهای ساختمان را دارد، از طرفی استفاده از این نوع از بلوک در عایق کاری دیوارهای جانبی، مورد تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ایران قرار گرفته است و استفاده از بلوک های پوکه ای در ساخت دیوار بدون نیاز به عایق دیگری یک عایق همگون محسوب می شود.

  • سرعت اجرا

در حوزه ساخت و ساز استفاده از مصالح سنتی مانند آجر به همراه ملات زیاد، امری زمانبر و طولانی می باشد. در حالیکه استفاده از بلوک هایی با وزن کم سبب می شود که دیوارچینی ها، ساخت کف و تیغه چینی ها با کیفیت، سهولت و در زمان کمتری انجام خواهد شد.

کاربرد بلوک سبک پوکه ای

  • استفاده در شیب بندی پشت بام ساختمان ها
  • تولید بلوک سبک لیکا
  • استفاده در شیب بندی کف طبقات ساختمان ها
  • در ساخت و تولید از بتن سبک استفاده می شود

قیمت بلوک سبک پوکه ای

به دلیل نوسانات قیمت در بازار نمی توان قیمت مشخصی در زمینه مصالح ساختمانی از جمله بلوک ها اعلام کرد. از طرفی عوامل موثری بر قیمت بلوک پوکه ای تاثیر گذار می باشد. عوامل موثر بر قیمت گذاری بلوک سبک پوکه ای عبارتنداز:

  • نوع پوکه و اندازه آن
  • وزن پایین
  • میزان تخلخل
  • ساختار شیمیایی آن
  • میزان جذب آب توسط بلوک پوکه ای

بلوک سبک در ابعاد و اندازه های متفاوتی بسته به نوع سازه قابل سفارش هستند.

بلوک راد از پوکه معدنی سفید تبریز به صورت دانه بندی شده که از بهترین معادن پوکه بستان آباد استخراج می گردد و بهترین نوع پوکه برای بلوک سیمانی سبک می باشد. به همراه سیمان تیپ 2 ساوه و یا سیمان تیپ 2 از کارخانه های معتبر تهران یا شهرستانها استفاده می کند. شما خریداران محترم می توانید جهت اطلاع از قیمت و نحوه سفارش با مجموعه راد در ارتباط باشید.

بلوک سیمانی سبک پوکه ای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *