بلوک دوجداره یا سه جداره چیست؟

بلوک سیمانی یکی از رایج‌ ترین و پرکاربرد ترین مصالح به کار برده شده در انواع ساخت‌ و ساز بوده و بر اساس نوع بلوک، دارای ویژگی‌ ها و کاربرد های متفاوتی است. در ساخت تمامی بلوک های سیمانی از مواد اولیه ‌ای چون شن، سیمان پرتلند، ماسه و آب استفاده‌ شده و دارای کیفیت‌ های متفاوتی در برند های گوناگون می‌ باشند. بلوک های سیمانی براساس چگالی به ۲ دسته اصلی بلوک‌ های سیمانی سنگین و بلوک‌ های سیمانی سبک تقسیم‌ بندی می‌ شوند. بلوک‌ های سیمانی سبک و توخالی نیز خود دارای انواع گوناگونی بوده که مهم‌ ترین آن‌ ها بلوک‌ های سیمانی دوجداره و بلوک‌ های سیمانی سه جداره می‌ باشند.

در این مقاله نیز قصد داریم تا این دو بلوک را مورد مطالعه قرار داده و ویژگی‌ ها و کاربرد های آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مقاله ما را همراهی بفرمایید.

بلوک سیمانی دوجداره چیست؟

بلوک‌ های سیمانی دوجداره، نوعی از بلوک های توخالی بوده و دارای وزن سبک هستند و در بخش‌ های متفاوتی از ساختمان‌ سازی از آن‌ ها استفاده می‌ شود. همچنین این بلوک ها دارای انواع گوناگونی بوده و دارای ابعاد متفاوتی بر اساس کاربرد می‌ باشند. یکی از مهم‌ ترین کاربرد های بلوک های سیمانی دوجداره نیز استفاده از آن‌ ها در ساخت دیواره‌ های داخلی ساختمانی بوده و از مقاومت مناسبی نیز برخوردار هستند. اما به طور کلی، میزان مقاومت فشاری بلوک های دوجداره نسبت‌ به بلوک‌ های سه جداره بسیار پایین‌ تر بوده و قیمت آن‌ ها نیز از بلوک‌ های سه جداره پایین‌ تر می‌ باشد.

بلوک سیمانی سه جداره چیست؟

بلوک‌ های سیمانی سه جدار نیر نوعی از بلوک‌ های سیمانی توخالی هستند که عایق بسیار مناسبی در برابر صدا و حرارت بوده و علاوه‌ بر دوجداره موازی که در ۲ طرف بلوک تو خالی قرار گرفته است، دارای یک جدار داخلی نیز به موازات آن می‌ باشند. بلوک‌ های سه جداره نیز دارای انواع متفاوتی همچون بلوک‌ های سه جداره پوکه معدنی و پوکه صنعتی بوده و دارای کاربرد های متفاوتی در انواع ساخت‌ و ساز می‌ باشند. ابعاد به‌ کار رفته در بلوک‌ های سیمانی سه جداره بر اساس کاربرد آن ها متفاوت بوده و دارای وزن بیشتری نسبت‌ به بلوک‌ های دوجداره هستند.

در ساخت بلوک‌ های سه جداره نیز از مواد اولیه ‌ای چون سیمان، آب و پوکه‌ های صنعتی و یا پوکه‌ های معدنی استفاده‌ شده و دارای تفاوت‌ هایی با بلوک دوجداره هستند که در ادامه به مقایسه آن‌ ها خواهیم پرداخت.

تفاوت بلوک دوجداره و سه جداره

از جمله تفاوت‌ های موجود میان دو بلوک سیمانی توخالی دوجداره و سه جداره می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  • تفاوت در عایق بندی

همانطور که از نام بلوک های سیمانی سه جداره پیداست، این بلوک ها دارای ۳ جداره یا ۳ دیواره بوده و بر خلاف بلوک‌ های سیمانی دوجداره که دارای ۲ دیواره هستند، از حفره‌ های بیشتری تشکیل شده ‌اند. بنابراین وجود حفره‌ های بیشتر در بلوک‌ های سه جداره، مصالح بیشتری را در حین ساخت‌ و ساز در خود جای داده و از این‌ رو عایق مناسب و بهتری در برابر صدا و حرارت نسبت‌ به بلوک‌ های دوجداره می‌ باشند.

  • تفاوت در شکل ظاهری

هر دوی این بلوک‌ های سیمانی در یک کارخانه یا یک کارگاه بلوک‌ زنی تولید شده اما دارای تفاوت‌ هایی در شکل ظاهری و ساختار خود هستند. بلوک‌ های سه جداره دارای ۳ دیواره موازی با یکدیگر بوده و بلوک‌ های توخالی دوجداره دارای ۲ دیواره موازی می‌ باشند. همچنین در صورت یکسان بودن ابعاد و طول و عرض در این بلوک‌ ها، به دلیل داشتن حفره‌ های متفاوت دارای کاربرد های گوناگونی می‌ باشند.

  • تفاوت در مقاومت فشاری

بلوک های سیمانی سه جداره به دلیل داشتن دیواره‌ های افقی و عمودی بیشتر نسبت‌ به دیواره‌ های بلوک‌ های دوجداره، دارای مقاومت فشاری و دوام بیشتری می‌ باشند. این بلوک ها بیشتر از بلوک های سیمانی دوجداره، نیروی وارده را تحمل کرده و از این‌ رو دارای ماندگاری طولانی‌ تری هستند.

  • تفاوت در قیمت

در این بخش از تفاوت‌ های موجود میان این ۲ بلوک سیمانی، بلوک‌ های سیمانی دوجداره به علت استفاده از مصالح و ملات کم‌ تر در ساخت‌ و ساز، از قیمت کمتری نسبت‌ به بلوک های سه جداره برخوردار هستند. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بلوک‌ های سه جداره به دلیل مقاومت بالا و عایق مناسب در برابر صدا و حرارت، سبب پایداری و افزایش کیفیت در ساخت‌ و ساز شده و از این‌ رو هزینه مصرف شده در خرید و استفاده از آن نیز بسیار مقرون‌ به‌ صرفه می‌ باشد.

  • تفاوت در سرعت اجرا

یکی دیگر از تفاوت‌ های موجود میان بلوک‌ های سه جداره و دوجداره، تفاوت در سرعت اجرایی این مصالح است. به‌ طور کلی سرعت اجرا و استفاده از بلوک‌ های سیمانی سه جداره در ساخت‌ و ساز بسیار بیشتر از بلوک های سیمانی دوجداره بوده و امکان انجام عملیات‌ های دیگری در ساخت‌ و ساز نیز همانند انواع سیم‌ کشی‌ ها در بلوک‌ های سه جداره بسیار راحت‌ تر می‌ باشد.

کاربرد بلوک سیمانی دوجداره

بلوک‌ های سیمانی دوجداره به دلیل مقاومت پایین خود در برابر فشار های وارد بر ساختمان، در دیوار های داخلی و تیغ زنی استفاده می شوند. زیرا این دیوار ها بار زیادی را بر عهده نداشته و بسیار نازک‌ تر از دیوار های خارجی ساخته می‌ شوند. همچنین در ساخت دیوار های داخلی، از متراژ و فضای بسیار کمتری استفاده‌ شده و بلوک‌ های سیمانی دوجداره، گزینه مناسبی جهت دیوار چینی های داخلی محسوب می‌ شوند.

کاربرد بلوک سیمانی سه جداره

بلوک‌ های سیمانی سه جداره از مقاومت و دوام بیشتری نسبت‌ به بلوک‌ های دوجداره برخوردار بوده و از این‌ رو از این مصالح در ساخت دیوار های خارجی استفاده می‌ شود. استفاده از این بلوک‌ ها در دیوار های غیر بار بر، جداره و ضخامت بسیار استانداردی را ایجاد کرده و همچنین عایق‌ بندی بسیار مناسبی را جهت صرفه‌ جویی در انرژی فراهم می‌ کند. بنابراین بلوک‌ های سیمانی سه جداره گزینه عالی جهت استفاده در دیوار چینی های خارجی می‌ باشند.


اینجا بخوانید: پرفروش ترین انواع بلوک سیمانی

در پایان

شرکت بلوک راد در زمینه تولید انواع بلوک های سیمانی، کول چاه و ۱۲ نوع محصولات سیمانی مشغول به فعالیت بوده و دارای سال‌ ها سابقه و تجربه در این حرفه است. این مجموعه در تولید محصولات خود از بهترین و باکیفیت‌ ترین مواد اولیه استفاده کرده و آن‌ ها را با مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان عرضه می‌ کند. عزیزانی که قصد اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش بلوک‌ های سیمانی در حجم‌ های گوناگون را دارند، می‌ توانند با شماره تلفن 09123850017 تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *