مراحل دیوار چینی

دانستن اصول و مراحل دیوار چینی یکی از مراحل مهم ساخت بنا است. در واقع بدون دیوار چینی ساخت یک بنای ایده‌آل امکان‌پذیر نبوده و همین مورد سبب شده ‌است که این پروژه به عنوان یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ های مربوط به ساختمان‌ سازی شناخته شود. در این مطلب مراحل و نحوه اجرای صحیح دیوارچینی را به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم و نکات و مصالح رایج دیوار چینی را نیز آورده ایم.

دیوار چینی چیست؟

 بر طبق آیین‌ نامه‌ای که در سازه‌ های بنایی تعریف‌ شده است، دیوار چینی به عملیاتی گفته می‌شود که برای یک ساختار یکپارچه بوده و ضخامت این ساختار باید در مقایسه با طول و عرض آن کمتر باشد.

طبق این آیین نامه، دیوار وظیفه جداکننده فضاهای داخلی ساختمان را برعهده داشته و همچنین جهت محافظت از فضای داخلی نیز انجام‌ می شود‌.

در واقع می‌توان گفت که دیوار همان سازه محکم و استوار است و ساختار اصلی و بیرونی سازه را تشکیل می‌دهد و بخش‌های داخلی را از هم جدا می‌کند. انواع مختلفی از دیوارها وجود داشته و با نام‌های دیوار سازه‌ای، دیوار باربر، دیوارهای زیرزمین، دیوارهای غیر باربر و غیره شناخته شده و هر کدام از این دیوارها توسط مصالح مختلفی مانند گچ، بتن، آجر و غیره ساخته می‌شوند.

به فرآیند ساخت دیوارها، دیوار چینی گفته می‌شود. در این فرآیند می‌توان با کمک ابزارهای مختلف میزان صاف بودن دیوار را سنجیده و با کمک ابزار و استفاده از ملات‌های محکم این مصالح در محل خود ثابت و ساخته می‌شود.مرحله دیوارچینی در سازه‌ های بنایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا این دیوارها از مهمترین بخش‌ های ساختمان بوده و وظیفه انتقال بار به زمین و همچنین تحمل وزن سازه و جلوگیری از ریزش آوار را عهده‌دار می‌باشد.

مصالح مورد نیاز در دیوار چینی

به دلیل بزرگتر بودن ابعاد بلوک سیمانی نسبت‌ به آجر، در بعضی مواقع در ساخت دیوار چینی مورد استفاده واقع می‌شود. آجر یکی از بهترین مصالح به‌ کار رفته در ساخت دیوار چینی بوده و دارای هزینه پایین و همچنین قابل دسترس است.

بلوک سیمانی نیز به دلیل دارا بودن ویژگی‌ های ساختاری و فیزیکی خود از بهترین مصالح در دیوارچینی به شمار می‌رود. در واقع می توانید دیوار چینی با بلوک سیمانی را در اینجا بخوانید.

بلوک بتن گازی نیز جزء بلوک هایی است که در دو نوع اتوکلاو شده و اتوکلاو نشده در بازار قابل‌دسترس هستند. بلوک پوکه معدنی نیز به‌ علت فراوانی پوکه‌ های معدنی در ساخت آن به کار برده می‌شوند

نکات مهم قبل‌ از اجرای دیوار چینی

قبل‌ از انجام دیوار چینی به شرایط آب‌ و هوایی و دستورالعمل‌ ها توجه کرده و آجرها را به مدت ۶۰ دقیقه در آب خیسانده و سپس بلا فاصله استفاده نمایید. قبل‌از شروع دیوار چینی، به‌طور حتم گیاهان و خاک‌ های نباتی را از محل کار برداشته و محل دیوار چینی را از وجود هر گونه گل‌وگیاه و ریشه‌های عمقی پاکسازی نمایید.

همچنین به‌منظور عدم رویش گیاهان در پی دیوارها، آن را با خاک آهک پوشش دهید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که زمانی‌که آجر از کوره بیرون می‌آید خشک بوده و آب ملات را کشیده و ملات دچار مشکل می‌شود. به‌ همین منظور آجر را به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در داخل بشکه‌های آب انداخته تا آجرها به‌ طور کامل سیراب شده و به ملات هیچگونه آسیبی نرسانند. به این فرایند زنجاب کردن گفته می‌شوند و زنجاب کردن را نباید با آبساب کردن اشتباه گرفت.

روش و مراحل اجرای دیوار چینی

در چینش دیوار های ساختمانی از روش‌ های متعددی استفاده‌شده و هر کدام از این روش‌ ها دارای مزیت‌ ها و معایب خاص خود هستند. اما در نهایت میزان تخصص و مهارت بنا است که تعیین‌ کننده روش دیوار چینی می‌باشد.

یکی از روش‌ هایی که در دیوار چینی بسیار راحت و سریع بوده و کم‌هزینه می‌باشد و با خطاهای کمتری مواجه است شامل مراحل زیر می‌شود:

  • رگه چینی

در این مرحله قبل‌ از هر کاری ابتدا باید محل دیوارها مشخص شده و برای این کار روش‌ های متعددی وجود دارد. در واقع می‌توان گفت که رگه چینی به عملیاتی گفته می‌شود که در آن با استفاده از یک رج آجر یا بلوک به‌ همراه ملات یا بتن ملات فضا های مختلف ساختمان را مشخص کرده و از هم می‌توان جدا نمود. پس‌از آنکه با استفاده از رگ چینی طراحی ساختمان و همچنین قسمت‌های مختلف آن مشخص شد، می‌توان مرحله دوم دیوارچینی را آغاز نمود.

  • شمشه گذاری

یکی از مهمترین نکات در دیوارچینی شمشه گذاری است و این کار سبب می‌شود که دیوار به‌ صورت هم‌ راستا و شاغول چیده شود. شمشه به‌ عنوان یک شاخص مطمئن و استاندارد برای اجرای دیوار به‌ صورت منظم و اصولی شناخته‌ شده و در این مرحله باید در ابتدا و انتهای دیوار ها از ۲ شمشه فلزی و محکم استفاده کرده و با استفاده از گچ آن را به سقف و کف ساختمان نصب نمود.

همچنین برای چیدن هر رج دیوار لازم است که بین دو شمشه یک ریسمان وصل کرده و دیوار چینی را آغاز نمود.

  • بلوک گذاری

پس‌ از رگه چینی و شمشه گذاری و نصب ریسمان بین شمشه ها، نوبت به مرحله بلوک گذاری می‌رسد. در چیدن دیوارها انتخاب بلوک های مناسب و استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا انتخاب بلوک‌ های غیراستاندارد سبب می‌شود که دیوار دچار ایرادات بسیار زیادی شده و استحکام کافی را نداشته باشد. همچنین اگر در صورت استفاده از بلوک غیراستاندارد در دیوارچینی، دیوار تراز باشد نیز در نهایت ممکن است دچار مشکلاتی مانند ترک خوردگی و عایق نبودن شود.

با توجه به اینکه در ساخت بنا امروزه از مصالحی همچون یونولیت دیواری استفاده می‌شود، صاف بودن و تراز بودن دیوار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به‌طور حتم باید از مصالح استاندارد در آن استفاده نمود. در مرحله بلوک گذاری باید از ملات مناسب در حجم کافی استفاده نمود. چرا که میزان ملات مورد استفاده در میزان استحکام دیوار بسیار تعیین‌ کننده می‌باشد.

نکات بسیار مهم در دیوار چینی

در دیوارچینی لازم است که به برخی فاکتورها و نکات توجه داشت که از جمله این نکات می‌توان به مهمترین آن‌ها اشاره نمود:

  • محل اتصال دیوار و سقف حتماً باید با استفاده از آجر فشاری انجام شود
  • جهت ایجاد استحکام بالا در دیوار باید تا ۳ روز آب‌ پاشی شوند
  • در اتصال دیوار ها به سقف حتماً باید امکان جابجایی وجود داشته باشد
  • در دیوار های بلوکی به دلیل عملکرد دو طرفه آن حتماً باید از میلگرد های بستر استفاده‌ شده تا دیوار محکم‌تر شود
  • در اجرای تیغه‌ ها پس‌ از هر ۵ تا ۱۰ ردیف، دیوارچینی باید دوغاب ریخته شود
  • دیوار های متقاطع نیز باید به‌صورت هشتگیر انجام شود و به‌ طور کامل با هم درگیر شوند
  • در دیوارچینی حتماً باید نعل درگاه به‌ صورت استاندارد و اصولی انجام شود
  • اتصال دیوار ها به اعضای قائم به شکلی باید باشد که امکان جابجایی وجود داشته باشد

انواع دیوار ها از لحاظ عملکرد در ساختمان

دیوارها از لحاظ عملکرد در ساختمان به ۳ دسته دیوارهای باربر، دیوارهای غیر باربر و دیوار حائل تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • دیوار باربر

این نوع دیوار جز دیوارهای داخلی بوده و وظیفه آن تحمل وزن خود و بارهای جانبی حاصل از ساختمان می‌باشد.

  • دیوارهای غیر باربر

دیوار های غیر باربر به دیوار های پیرامونی ساختمان گفته می‌شود که تنها وزن خود را تحمل کرده و وظیفه جداسازی بخش‌های مختلف ساختمان را دارد. این دیوار به نام دیوار تقسیم هم شناخته‌شده و معمولاً ضخامت دیوار پیرامونی از انواع باربر کمتر می‌باشد.

  • دیوار حائل

دیوار حائل وظیفه مقابله با نیروهای جانبی مثل حرکت آب و خاک و غیره را داشته و ممکن است در جاده‌ها اینگونه دیوارها را برای ممانعت از حرکت کوه‌ ها دیده باشید.

مزایای دیوارچینی

  • به دلیل وجود فاصله بین دیوارها تا حدی عایق صوت و عایق حرارت به حساب می‌آیند
  • استفاده از آجر نسبت‌ به آجرهای فشاری و یا آجرگری وزن ساختمان را کاهش می‌دهد
  • به دلیل تولید بلوک‌ها در بهینه‌ترین حالت ممکن نسبت‌ به حجم کار دارای قیمت بسیار مناسبی هستند
  • به دلیل وجود تنوع و کاربری های متفاوت در مصالح دیوارچینی، دست پیمانکاران در چیدمان و انتخاب بلوک‌ها آزاد است

معایب دیوارچینی

  • عدم نقش سازه و غیر بارور بودن در برخی موارد
  • امکان وجود مشکل در اجرا به دلیل صدمه‌ های احتمالی بلوک‌ها در صورت حمل‌ونقل غیراستاندارد
  • اجرا و عدم تحمل بار قطعات که لازم است با رول‌ پلاک به دیوار متصل شوند مانند کابینت‌ها
  • پرت زیاد به دلیل شکست در بارگیری ‌های غیر اصولی

شرکت بلوک راد، تولیدکننده و ارائه دهنده انواع بلوک سیمانی و محصولات سیمانی بوده و دارای بیش‌ از یک دهه تجربه در زمینه تولید انواع بلوک سیمانی سبک و سنگین و همچنین تولید کول چاه در ابعاد مختلف است. مشتریان می‌توانند جهت اطلاع از قیمت انواع بلوک های سیمانی توسط شماره‌ های درج شده در سایت با بلوک راد تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *