تفاوت انواع بلوک سیمانی

تولید بلوک‌ های سیمانی و وفور کاربرد آن‌ ها در انواع ساخت‌ و ساز، انقلاب بسیار گسترده‌ ای را در این صنعت به وجود آورده و عملیات ساخت‌ و ساز را نسبت‌ به زمان گذشته بسیار راحت‌ تر و کیفیت سازه را نیز بسیار افزایش داده است. بلوک های سیمانی از جمله رایج‌ ترین و پرکاربرد ترین مصالح استفاده‌ شده در ساخت‌ و ساز های گوناگون هستند و با توجه به کاربرد، وزن و ابعاد نیز دارای انواع متفاوتی می‌ باشند. این بلوک ها از مواد اولیه‌ ای چون شن ریزدانه، ماسه، سیمان و آب تشکیل‌ شده‌ اند و از جمله انواع پرکاربرد آن‌ ها نیز می‌ توان به بلوک‌ های سیمانی سبک، نیمه سبک، سنگین، تو خالی باربر، توخالی غیر باربر و توپر اشاره نمود.

هر کدام از این بلوک ها نیز دارای ویژگی‌ ها و کاربرد های گوناگونی هستند و در ادامه این مقاله نیز قصد داریم تا با انواع بلوک سیمانی آشنا شده و تفاوت آن‌ ها را با یکدیگر بررسی نماییم. پس ما را در ادامه مطالب همراهی بفرمایید.

انواع بلوک سیمانی

جهت معرفی انواع بلوک سیمانی می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بلوک سیمانی سبک

در تولید و ساخت بلوک سیمانی سبک، از ترکیباتی چون سیمان، ماسه ریزدانه، آب و پوکه‌ های معدنی استفاده‌ شده و دلیل سبکی این بلوک‌ ها نیز وجود پوکه‌ های معدنی می‌ باشد. این بلوک‌ ها نسبت‌ به بلوک‌ های سیمانی سنگین، از وزن و چگالی بسیار پایین‌ تری برخوردار هستند و از جمله مهم‌ ترین کاربردشان می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در ساخت دیوار های غیر باربر، سقف و همچنین ساخت کف سازه اشاره نمود.

بلوک‌های سیمانی سبک به‌ دلیل وزن بسیار پایین خود، سرعت عمل فرآیند ساخت‌ و ساز را بسیار افزایش داده و عایق بسیار مناسبی نیز در برابر صدا می‌ باشند.

بلوک سیمانی سنگین

در تولید و ساخت بلوک سیمانی سنگین، از ترکیبات آب، ماسه و سیمان پرتلند استفاده‌ شده و به دلیل نوع بافت خود، دارای ساختاری بسیار مقاوم و مستحکم می‌ باشند. وزن استاندارد این بلوک ها در حدود ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم است و در ابعاد مستطیل شکل تولید می‌ شوند. از جمله مهم‌ ترین کاربرد های بلوک سیمانی سنگین می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در ساخت انباری، زیرزمین، دیوارکشی حیاط و باغ، دیوار های باربر خارجی و داخلی، دیوار های پانلی و غیره اشاره نمود.

بلوک های سیمانی توپر و توخالی نیز جزو بلوک های سیمانی سنگین محسوب شده و هر کدام نیز دارای کاربرد های متفاوتی در ساختمان‌ سازی هستند. از جمله مزایا و ویژگی‌ های بلوک سیمانی سنگ نیز می‌ توان به خواص عایقی آن‌ ها، مقاوم در برابر آتش‌ سوزی، استحکام و مقاومت بالا، قیمت مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه و همچنین سازگاری آن‌ ها با محیط‌ زیست اشاره نمود.


اینجا بخوانید: بلوک سیمانی سنگین و کاربرد آن

 

بلوک سقفی سیمانی

بلوک سقفی سیمانی

بلوک سقفی سیمانی، یکی دیگر از رایج‌ ترین و پرکاربرد ترین مصالح به‌ کار برده شده در صنعت ساختمان‌ سازی است و در ابعاد و اندازه‌ های متفاوتی نیز به بازار عرضه می‌ شود. در تولید و ساخت بلوک سقفی سیمانی، از مواد اولیه‌ ای چون آب و سبک دانه‌ های سیمانی به‌ کار برده شده و وجود پوکه های صنعتی با دانه‌ بندی ریز در آن‌ ها، سبب کاهش وزن این بلوک ها نسبت‌ به سایر بلوک های سیمانی شده‌ است. وجود تخلخل در بلوک های سیمانی سقفی نسبت‌ به بلوک‌ های سنگین بسیار بیشتر بوده و این بلوک‌ ها عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت و سرما هستند و استفاده از آن‌ ها در ساخت‌ و ساز سبب کاهش وزن کلی سازه خواهد شد. وزن استاندارد این بلوک ها بین ۸ تا ۲۰ کیلوگرم است و در عرض های ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌ متر تولید شده و دارای دوام و مقاومت بسیار مناسبی هستند. از جمله ویژگی‌ ها و مزایای بلوک سقفی سیمانی نیز می‌ توان به مقاومت آن‌ ها دربرابر حرارت و آتش‌ سوزی، دوام و استحکام بالای آن‌ ها و همچنین قیمت مناسب و مقرون‌ به صرفه اشاره نمود.

بررسی تفاوت انواع بلوک سیمانی

از جمله تفاوت‌دهای موجود میان بلوک‌ های سیمانی سبک و سنگین می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در تولید و ساخت بلوک‌ های سیمانی سبک، از پوکه‌ های معدنی استفاده‌ شده و در تولید بلوک های سیمانی سنگی نیز از ماسه و سیمان پرتلند به‌ کار رفته است.
  • بلوک‌ های سیمانی سبک دارای وزن و چگالی بسیار پایین‌ تری نسبت‌ به بلوک‌ های سیمانی سنگین هستند.
  • از بلوک‌ های سیمانی سنگین در دیوارچینی و ساخت دیوار حیاط، باغ، ویلا و تیغه چینی استفاده‌ شده و از بلوک های سیمانی سبک نیز در در ساخت دیوار های غیر باربر داخلی و خارجی و تحت عنوان پرکننده در کف و تیر به‌ کار برده می‌ شود.
  • مقاومت فشاری بلوک‌ های سیمانی سنگین نسبت‌ به بلوک‌ های سیمانی سبک بسیار بالاتر است.

در پایان

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده در این مقاله، هر کدام از بلوک های سیمانی بر اساس ابعاد و چگالی خود، دارای کاربرد های متفاوتی در صنعت ساخت‌ و ساز هستند و از قیمت‌ های گوناگون نیز با توجه به کیفیت و استاندارد های خود برخوردار می‌ باشند.

مجتمع تولیدی بلوک راد در زمینه تولید و ارائه انواع بلوک سیمانی سنگین و سبک، تولید کول چاه و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات مختلف بتونی و سیمانی دارای بیش‌ از یک دهه تجربه بوده و محصولات خود را در کیفیت‌ های بسیار بالا به مشتریان عرضه می‌ نماید. مشتریان عزیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش انواع بلوک سیمانی، با شرکت بلوک راد تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان این مجموعه دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *