عوامل مؤثر بر قیمت بلوک

بلوک سیمانی سبک و سنگین و کول چاه راد


راهکار های مختلفی برای تشخیص بلوک سیمانی مرغوب از نامرغوب وجود دارد که در این مقاله این راهکارها را ارائه داده ایم.

کارشناسان فنی حوزه عمران اعتقاد دارند که بلوک سیمانی سبک پوکه ای (طرح لیکا) در برابر رطوبت مقاوم نیستند و به همین اساس برای رشد قارچ و خزه شرایط خوبی ایجاد می‏ نمایند. اما از طرفی بلوک سیمانی سبک پوکه ای (طرح لیکا) را در دیوارهای بنا استفاده می‌ کنند و از آنجا که این نوع بلوک‏ سیمانی سبک هستند و در برابر آتش سوزی نیز مقاومند، گزینه خوبی برای استفاده در دیوارچینی بنا می باشند.

همچنین بلوک‏‌ سیمانی سبک پوکه ای( طرح لیکا ) عایق دما و صوت نیز است و امروزه حجم بیشتری از این بلوک‌ ها برای ساختمان‌های تجاری و مسکونی استفاده می شوند. از طرفی باید توجه داشت که در ساخت و اجرای نمای سنگی که سنگ‌های آن از نوع سنگین می‌باشد نمی‌توان از بلوک سیمانی سبک پوکه ای ( طرح لیکا ) در دیوارچینی استفاده نمود و در صورت استفاده از این نوع بلوک سبک صرفاً باید از سنگ‎های بسیار سبک در نما استفاده کرد .

بلوک‏‌های سیمانی ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساختمان را عمدتاً در دیوار و سقف به کار می‌برند و بلوک سیمانی سنگین اولین نوع بلوک ‎های ساختمانی ساخته شده بودند، ولی این بلوک سیمانی بسیار سنگین هستند و استفاده از آن‌ ها باعث افزایش وزن سازه می‌ شود. از طرفی با ورود بلوک سفالی به بازار، سازندگان و مهندسین به سوی استفاده از این نوع مصالح ساختمانی روی آوردند و این بلوک‌ها جایگزین بلوک سیمانی سنگین شدند.

امروزه علاوه بر بلوک‎های سیمانی، سفالی و بلوک‏‌ سیمانی سبک پوکه ای از بلوک های سیپرکس که بلوک‌های بتن گازی هستند نیز استفاده می‌شود این نوع از بلوک‎ها نیز از انواع بلوکهای سبک می باشند. بلوک‎های نیز تحت عنوان بلوک ترکیبی نیز نوع دیگری از بلوک ساختمانی نوین محسوب می شود که ترکیب بتن و پلی استایرن می باشد.

برای اجرای سقف یکی از گزینه ها جهت اجرا، بلوک ترکیبی مس باشد و گزینه دیگر جهت اجرا استفاده از سفال و پلی ‎استایرن می باشد که در ساختمان های مسکونی استفاده از این نوع مصالح برای سقف ها بیشتر رایج می باشد. برای دیوارهای ساختمان هم پیشنهاد می گردد که از بلوک سیمانی سبک پوکه ای، حتما توسط پشم شیشه و بصورت دو جداره عایق کاری صورت گیرد که این کار باعث کاهش اتلاف انرژی نیز می شود.

بلوک سیمانی سبک

مشخصات بلوک سیمانی سبک مرغوب

  1. لبه های بلوک سیمانی سبک مرغوب می بایست با دوام و محکم باشد، لبه های بلوک سیمانی نامرغوب با یک فشار دست خرد و خاک می شود که این امر به دلیل کمبود سیمان در ملات و یا عدم مخلوط مناسب سیمان با ماسه یا پوکه و یا آبی رسانی کم و یا نامناسب به بلوک می باشد.
  2. یک بلوک سیمانی سخت و درجه 1 نباید با افتادن از فاصله یک و نیم متری بشکند.  البته این امر می بایست بر روی نری بلوک تست شود که زاویه دارد و دارای مقاومت بیشتری نسبت به بقیه جهات بلوک دارد.
  3. یک بلوک سیمانی سبک درجه یک، دارای رنگی یکدست و رو به تیرگی دارد(به رنگ سیمان)، اگر متوجه شدید که بلوک دارای رنگارنگی می باشد، بدانید که یا ملات ها با میکسر به صورت صحیح هم نخورده است، و یا اپراتور میکسر نسبت ترکیب را در هر نوبت به صورت دلخواه می گیرد. البته بعضی از تولید کنندگان نیز برای گول زدن مشتری ها، از رنگ های مکمل سیمانی استفاده می کنند  که این امر باعث می شود رنگ بلوک، به شدت به رنگ سیمان نزدیک شود.
  4. هر چه اندازه ضخامت بلوک سیمانی بیشتر باشد آن بلوک سیمانی مرغوبتر و برای مصرف کننده بهتر می باشد. ولی برای تولید کننده بلوک هر چه مقدار گوشته بلوک نازکتر باشد، بهتر است زیرا ملات کمتری استفاده می شود. ولی ضخامت استانداردی نیز برای بلوکها تعریف شده، که برای بلوکهای دیواری و تیغه ای و سقفی متفاوت می باشد.
  5. بلوکی دارای مرغوبیت می باشد که دارای دانه بندی درشت و زمخت باشد، و بلوک نامرغوب دارای دانه بندی ریز می باشد، و در واقع این امر در استحکام بسیار تفاوت ایجاد می کند.
  6. یک ملات بلوک نامرغوب خاک دارد، این خاک در واقع باعث می شود به مرور از سخت شدن کامل بلوک جلوگیری کند.
  7. این موارد را می توان از روی مصالح و ملات مصرفی در کارگاه بلوک زنی تشخیص داد، البته این امر برای افراد با تجربه و کاربلد از روی بلوک ساخته شده هم قابل تشخیص می باشد.
بلوک سیمانی سبک

نکات تشخیص مصالح مرغوب در بلوک سیمانی  

1- برای تشخیص خاک دار بودن مصالح بکار رفته در بلوک می توان، مقداری ماسه مورد استفاده در مصالح بلوک را در یک لیوان شفاف به همراه آب ریخت، گل و خاک در ماسه کاملا رویت می شود. نسبت آب به ماسه باید یک چهارم ماسه و سه چهارم آب باشد.
2- استفاده از آزمایشگاه مصالح ساختمانی یکی از دقیق ترین راه های تشخیص است. این امر عملا کاری دشوار و زمان بر و نسبتا با هزینه بالا می باشد، اما این امر برای ساختمان های مهندسی و دقیق یکی از بهترین راه می باشد. در این آزمایشگاه ها می توانند مقاومت بتن را با کمک دستگاه های پیشرفته و مهندسی به دست آورند.

مجموعه بلوک راد با برترین تجهیزات و مصالح مرغوب در استان تهران، اقدام به تولید و توزع انواع مصالح ساختمانی سیمانی از جمله کول چاه و انواع بلوک سیمانی سبک و سنگین نموده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش فروش مجموعه از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *