نکات اجرایی بلوک های سیمانی

به‌ طور حتم بسیاری از افراد دیوار چینی با بلوک سیمانی را از نزدیک مشاهده کرده و گمان می‌ کنند که کاری بسیار ساده و می‌ باشد. اما باید گفت که استفاده از بلوک‌ های سیمانی در اجرای تمامی بخش‌ های مختلف ساختمان مانند دیوار چینی، همچون سایر ساخت‌ و ساز ها از اصول و استاندارد های خاصی بهره‌ مند بوده و با پیروی نکردن از این استاندارد ها، سبب صرف هزینه‌ های هنگفت و همچنین خسارات جبران‌ ناپذیری خواهد شد.

انواع بلوک‌ سیمانی در ابعاد و انواع متفاوتی با توجه به نوع کاربرد ساخته و تولید می‌ شوند و جزء پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی در تمامی ساخت‌ و ساز ها شناخته می‌ شوند. نحوه اجرا و چیدمان بلوک های سیمانی با توجه به نوع بلوک با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام از قواعد و اصول متفاوتی پیروی می‌ کنند. در این مقاله نیز قصد داریم تا اصول و نکات مهم در اجرای بلوک‌ های سیمانی را بررسی کرده و نحوه چیدمان آن را مورد مطالعه قرار دهیم. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

مراحل اجرای بلوک های سیمانی

اجرای بلوک‌ های سیمانی در سازه‌ های متفاوت نیز همانند سایر مصالح ساختمانی شامل مراحل متفاوتی بوده و با رعایت درست این مراحل، ساز علاوه‌ بر ساخت اصولی دارای استحکام و مقاومت کافی در برابر آسیب‌ ها خواهد بود.

  • اولین مرحله برای شروع کار با بلوک‌ های سیمانی، استفاده از تجهیزات و لباس مناسب کار با مواد سیمانی است. به‌ عنوان مثال داشتن دستکش‌ های ضد آب برای کسانی که با بلوک‌ های سیمانی در ساخت‌ و ساز سر و کار دارند، می‌ تواند از بروز حساسیت و هر گونه مشکل در دستان آن‌ ها در هنگام تماس با بلوک‌ ها و مواد سیمانی جلوگیری نماید. مهارت و تجربه سازندگان نیز در استفاده از بلوک های سیمانی جهت ساخت و ساز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
  • دومین مرحله برای شروع کار، پی‌ ریزی جهت استحکام سازی و مقاوم سازی سازه مورد نظر با بلوک سیمانی می‌ باشد. پی سازه به‌ طور معمول در زیر زمین قرار گرفته و سپس بلوک‌ های سیمانی جهت ساخت‌ و ساز بر روی آن قرار داده می‌ شوند. این عمل از رسیدن آسیب‌ ها و صدمات جدی به سازه بتنی جلوگیری کرده و سبب مقاوم‌ سازی سازه مورد نظر می‌ شود. برای پی‌ ریزی ، سازندگان زمین مورد نظر را حفاری کرده و تمامی فرآیند های مرتبط با پی‌ ریزی و ساخت سازه بتنی را انجام می‌ دهند.
  • در مرحله بعدی پس‌ از ساخت کامل پی، بلوک های سیمانی با توجه به استاندارد های تعبیه‌ شده بر روی آن قرار گرفته و ردیف‌ های بعدی بلوک‌ های سیمانی را توسط ملات بر روی یکدیگر قرار می‌ دهند. توزیع ملات جهت چینش بلوک‌ های سیمانی بر روی‌ هم باید به‌ طور کاملاً یکدست انجام‌ شده و سازندگان باید پس‌ از هر ردیف از صاف بودن سازه و عدم تاب برداشتگی و خمیدگی آن اطمینان حاصل کنند. سپس مراحل ریسمان کشی را انجام داده و ساخت را به اتمام می رسانند.

نکات مهم اجرای بلوک های سیمانی با تمامی جزئیات

از جمله نکات بسیار مهم در اجرای بلوک‌ های سیمانی می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از یک جنس بلوک

همان‌ طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد، بلوک‌ های سیمانی دارای انواع گوناگونی بوده و بر اساس مواد اولیه به‌ کار رفته در آن‌ ها نیز شامل انواع متفاوتی می‌ باشند. بنابراین این بلوک‌ ها با توجه به متریال به‌ کار رفته، دارای ویژگی‌ ها و مقاومت‌ های متفاوتی هستند و سازندگان توصیه می‌ کنند که جهت ساخت سازه با بلوک‌ های سیمانی، بهتر است که از یک جنس بلوک سیمانی به کار برده شود. همچنین استفاده از بلوک‌ های سبک سیمانی نیز همراه با سایر مصالح سبب کاهش مقاومت سازه و ایجاد ترک در دیواره آن خواهد شد.

  • توجه به تراز چینش بلوک‌ های سیمانی

یکی از مهم‌ ترین و قابل‌ توجه‌ ترین نکات مهم در اجرای بلوک‌ های سیمانی، توجه سازندگان به تراز بودن چینش بلوک‌ های سیمانی بر روی یکدیگر است. بلوک های سیمانی باید طوری بر روی یکدیگر توسط ملات قرار گیرند که در هنگام گیرش ملات به‌ هیچ‌ عنوان از جایگاه خود جا به جا نشده و به‌ صورت یک رج در میان و قائم بر روی‌ هم چیده شوند.

  • استفاده از بلوک سیمانی با ابعاد یک اندازه

تمامی بلوک‌ های سیمانی که در ساخت یک سازه به کار برده می‌ شوند، باید در دارای ابعاد کاملاً یکسانی بوده و در صورت هم‌ اندازه نمودن ابعاد آن‌ ها، می‌ توانید از تجهیزاتی چون تیشه تیز و یا فرز گرانیت استفاده کرده و آن‌ ها را در اندازه‌ های معین برش دهید. در چنین شرایطی تغییر اندازه بلوک‌ های سیمانی توسط پتک و یا سایر تجهیزات که سبب خرد شدن و کاهش مقاومت بلوک‌ های سیمانی می‌ شود توصیه نشده و بهتر است که از سنگ فرز و یا فرز گرانیت جهت برش آن‌ ها و پرتی کم‌ تر مصالح استفاده نمایید.

  • ایجاد قفل و چیدمان اصولی

در زمان اجرای سازه توسط بلوک‌ های سیمانی، توجه به چینش درست بلوک ها بر روی یکدیگر و همچنین بست و قفل مناسب در آن، از بروز آسیب و صدمات احتمالی در سازه جلوگیری کرده و همچنین سبب عدم نشست و افتادگی آن به دلیل تحمل فشار های وارده خواهد شد.

  • مرطوب بودن بلوک‌ های سیمانی

یکی دیگر از نکات مهم در اجرای بلوک‌ های سیمانی، مرطوب کردن این بلوک‌ ها قبل‌ از استفاده از آن‌ ها برای اجرای انواع سازه می‌ باشد. زیرا مرطوب بودن استاندارد بلوک‌ های سیمانی، سبب می‌ شود که در هنگام اجرا رطوبت ملات را به خود جذب نکرده و از چسبندگی بسیار بیشتری در اجرا برخوردار باشد.

  • به‌ کار گیری لایه نما

برخی از بلوک‌ های سیمانی در اجرای انواع سازه به‌ تنهایی عایق مناسبی در برابر رطوبت نبوده و بهتر است که در هنگام اجرای این بلوک‌ ها، از یک لایه نما برای دیوار های خارجی جهت عایق بندی کامل رطوبتی استفاده نمود.

  • چینش رج اول بدون ملات

در ساخت دیوار چینی توسط انواع بلوک های سیمانی، ابتدا رج اول بدون ملات بر روی پی چیده شده و سپس بر اساس الگوی طراحی‌ شده، سایر رج ها و بلوک‌ های سیمانی به‌ صورت قائم و کاملاً تراز و توسط ملات با کیفیت بر روی هم قرار داده می‌ شوند.

  • توجه به ارتفاع

ارتفاع به‌ کار رفته در قسمت‌ های مختلف ساختمان و سازه های گوناگون، کاملاً استاندارد بوده و تجاوز از این استاندارد ها می‌ تواند سبب کاهش مقاومت و استحکام سازه و بروز آسیب‌ ها و صدمات جدی در بدنه آن شود. بنابراین باید در هنگام چینش بلوک‌ های سیمانی در ساخت‌ و ساز، به‌ طور حتم ارتفاع استاندارد آن را رعایت کرده و با توجه به نقشه اصولی ساختمان، چینش بلوک‌ های سیمانی را انجام دهند.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در خرید بلوک های سیمانی و اجرای آن‌ ها در سازه‌ های متفاوت، استفاده از بلوک‌ های سیمانی بسیار با کیفیت و مرغوب می‌ باشد. بنابراین بهتر است سازندگان، این مصالح ساختمانی را از شرکت‌ های بسیار معتبر و شناخته‌ شده خریداری کرده و از استحکام و مقاومت سازه خود در طول سالیان دراز اطمینان حاصل نمایند.


اینجا بخوانید: راهنمای افزایش استحکام در بلوک های سیمانی

در پایان

شرکت بلوک راد تولید کننده و ارائه دهنده انواع بلوک های سیمانی بوده و جزء معتبر ترین و شناخته‌ شده‌ ترین شرکت‌ های مشغول به فعالیت در این صنعت می‌ باشد. همچنین این مجموعه، تولید انواع کول چاه و بیش‌ از ۱۲ نوع محصولات بتنی را نیز در محصولات خود ارائه داده و آن‌ ها را با کیفیتی بسیار بالا و قیمتی مناسب به مشتریان عرضه می‌ کند. سازندگان عزیز می‌ توانند جهت کسب اطلاعات در رابطه با قیمت و چگونگی سفارش انواع بلوک های سیمانی، توسط شماره‌ های درج شده در سایت با این مجموعه تماس گرفته و از کارشناسان ما اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *