انواع کول چاه

اگر دیواره چاه یا انباری چاه نیاز به مقاوم سازی داشته باشند بهترین راه حل استفاده از کول چاه یا کبل چاه است.

کول چاه چیست؟

کول چاه نوعی سازه بتنی و یا سیمانی است که به منظور افزایش استقامت چاه و به منظور جلوگیری از ریزش آن مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی عمر چاه زیاد می شود، به مرور دچار ریزش می شود. و در صورتی که این ریزش شدید نباشد می توانیم با استفاده از کول گذاری مانع از ریزش آن شویم و استحکام آن را افزایش دهیم. اما در غیر این صورت ناگزیر به پر کردن چاه و حفر چاه دیگر خواهیم بود.

اجرای عملیات قرار کول داخل چاه را کول گذاری و یا کول چینی می نامیم.

کول چاه در کجا استفاده می شود؟

 از کول چاه نه تنها برای چاه بلکه برای مقاوم سازی قنات، نقب، فاضلاب و همچنین طراحی گلدان های خیابانی استفاده می شود. این سازه نه تنها باعث افزایش استقامت چاه می شود بلکه از ورود خاک به داخل آن نیز جلوگیری می کند.

 

انواع کول چاه

 

انواع کول چاه

کول چاه در انواع مختلف و با توجه به نوع کاربرد آن تولید می شود و ابعاد کول چاه نیز با توجه به نوع کاربرد آن متفاوت است.

در حالت کلی کول چاه در دو مدل میله ای و انباری تولید می شود. اما با توجه به نوع کاربرد آن می توانیم کول را در دسته های دو تیکه میله، دو تیکه انباری، کول تخم مرغی، کول ابرویی و کول میله چاه تقسیم بندی کنیم.

  • کول میله ای

این نوع کول ها که به کول گرد نیز معروف هستند بیشتر برای چاه مورد استفاده قرار می گیرند. کول میله ای با قطرهای ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ سانتی متر و همچنین ارتفاع استاندارد ۲۵ سانتی متر ساخته می شود و ضخامت این کول ها ۵ سانتی متر است. دقت داشته باشیم که انتخاب نوع کول با توجه به نوع چاه مشخص می شود.

 

کول چاه میله ای
  • کول بیضی

این نوع کول چاه به کول انباری شهرت دارد و معمولا به وسیله میله قالب زده می شود. به طوری که حتی اگر سال ها از عمر کول گذشته باشد، این تسمه ها مانع از ترک خوردگی و یا هر نوع آسیب دیدگی دیگر آن خواهند شد.

از این نوع کول بیشتر برای چاه هایی با عمر طولانی تر استفاده می شود.

 

کول چاه بیضی

روش ساخت کول چاه

روش ساخت کول چاه به این صورت است که ابتدا درون قالب های مخصوص، میلگرد و یا تسمه کار گذاشته می شود. سپس ملات مورد نظر داخل قالب ریخته می شود. البته می توانیم با استفاده از دستگاه های مخصوص نیز این عملیات را انجام دهیم که در این صورت ملات با فشار مناسب وارد قالب می شود. محصولات تولید شده با دستگاه از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود.

تسمه کول چاه 

کول چاه همانطور که در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم با استفاده از تسمه فلزی ساخته می شود. البته تسمه پلاستیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که کیفیت جالبی ندارد. برای ساخت کول چاه از میلگرد نیز می توانیم استفاده کنیم. البته این محصول سفارشی است و طبق درخواست مشتری ساخته می شود.

این نوع کول چاه قیمت بالاتری دارد. چرا که میلگردها باید توسط آهنگر برش خورده و شکل داده شوند و از این محصول برای مکان های خاص استفاده می شود.

خرید کول چاه

هنگام خرید کول چاه علاوه بر قیمت، داشتن اطلاعات کافی از کیفیت محصول و استانداردها نیز لازم است.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع کول چاه با کارشناسان فروش ما در راد بلوک تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب با کول چاه و نحوه ساخت و انواع آن آشنا شدید و همانطور که اشاره کردیم بیشترین کاربرد این محصول برای افزایش استقامت چاه است. معمولا هر ۴ کول یک متر می شود. به همین خاطر قیمت کول به متر محاسبه می شود. البته قیمت این محصول با توجه به میزان کیفیت مصالح به کار رفته در ساخت آن و همچنین نوع تسمه ای و میلگردی آن متفاوت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *