مقایسه بلوک سیمانی و سفالی

از گذشته‌ تا به امروز، بلوک های سفالی و بلوک های سیمانی جزو مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان‌ سازی به شمار می روند. از این رو در این مطلب برآنیم یه مقایسه بلوک سیمانی و سفالی بپردازیم.

درواقع می‌ توان گفت که برای ساخت یک ساختمان اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، مصالحی چون بلوک و سفال هستند. بلوک سیمانی و بلوک سفالی در ابعاد و شکل‌های متفاوت ساخته‌ شده و به بازار عرضه می‌شوند. بلوک‌های سیمانی و سفالی هرکدام دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب متفاوتی هستند و افراد بنا بر شرایط ساختمان و نحوه‌ی ساخت آن این بلوک‌ها را انتخاب کرده و استفاده می‌نمایند. برای درک بهتر تفاوت میان بلوک‌های سیمانی و سفالی و برتری آن‌ها نسبت‌ به هم بهتر است که با هر کدام از آن‌ها به‌طور مجزا آشنا شویم.

بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی به مصالحی گفته می‌شود که جهت ساخت ساختمان‌ها، سقف‌ها و دیوارها مورد استفاده قرار گرفته و در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. در ساخت بلوک‌های سیمانی از ماسه، شن، سیمان پرتلند و همچنین آب به روش ریخته‌ گری استفاده‌ شده و در کارگاه‌ های بلوک‌ زنی تولید می‌شوند.

بلوک‌های سیمانی به انواع بلوک سیمانی سبک و بلوک سیمانی سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • بلوک سیمانی سبک

 بلوک‌ سیمانی سبک در ساخت قسمت‌های تیرچه‌ بلوک کاربرد داشته و در ساخت آن‌ها از ریز دانه‌هایی که از نظر وزن سبک هستند استفاده می‌شود.

  • بلوک سیمانی سنگین

ابعاد بلوک سیمانی سنگین از بلوک‌های سیمانی سبک بزرگتر بوده و ضخامت آن‌ها نیز بیشتر است. این نوع از بلوک‌ها در ساخت‌وساز بنایی و یا ساخت دیوارهای محوطه دارای کاربرد هستند.

مزایای بلوک سیمانی

از مزایای استفاده از بلوک سیمانی در ساخت ساختمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

عایق صوتی و حرارتی: بلوک‌های سیمانی دارای خاصیت عایق صدا و حرارت بوده و تا حد زیادی از پخش شدگی صدا و گرما به بیرون از سازه جلوگیری می‌کنند.

وزن سبک: بلوک‌های سیمانی نسبت‌ به سایر مصالح مشابه، دارای وزن‌ سبکتر با استانداردهای مشخص هستند.

قابل‌ اجرا با انواع ملات ها: به دلیل وجود سطح زبر و خشن انواع بلوک‌های سیمانی، این بلوک‌ها می‌توانند با انواع اندود های گوناگون مانند گچ و خاک، ماسه و سیمان ترکیب و به یکدیگر جذب‌شده و با ضخامت کمتر قابل‌ اجرا باشند.

تنوع در اشکال و سرعت اجرا: بلوک‌های سیمانی دارای شکل‌های مختلفی بوده و سرعت دیوار چینی و ساخت سازه‌های بنایی با استفاده از این بلوک‌ها بسیار بالاتر از آجر یا قطعات کوچک‌تر مشابه است.

سهولت در اجرا : بلوک‌های سیمانی به دلیل وجود پوسته بتنی در سطح خود، دارای ویژگی‌هایی چون شیار زنی، برش و سوراخ‌کاری بوده و با کمترین پرتی و دورریزی و به‌آسانی انجام می‌شوند.

قیمت: قیمت بلوک‌های سیمانی نسبت‌ به بلوک‌های سفالی و دیوارهای آجری کمی ارزان‌تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌تر است.

معایب بلوک‌های سیمانی

از معایب بلوک‌های سیمانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این بلوک‌ها دارای استحکام کمی در ارتفاع بالای ۳ متر هستند.
  • میزان ضایعات بلوک‌های سیمانی در زمان حمل‌ونقل و ساخت سقف‌ها و دیوارها کمی زیاد است.
  • بلوک‌های سیمانی دارای مقاومت کمتری نسبت‌ به رطوبت هستند.

همان‌طور که مشاهده کردید بر طبق مطالب گفته‌شده در این مقاله، مزایای استفاده از بلوک‌های سیمانی در ساخت‌وساز از معایب آن بیشتر بوده و ازاین‌رو بیشتر مورد توجه ساختمان سازان قرار گرفته‌است.

بلوک سفالی چیست؟

بلوک سفالی به نوعی از بلوک‌ها گفته می‌شود که در ساخت و تهیه آن‌ها از خاک رس و افزودنی‌های چون آهک استفاده می‌شود. نحوه ساخت بلوک‌های سفالی به این صورت است که ابتدا پس‌ از خمیر گل و قالب زدن و برش زنی آن، بلوک‌ها را خشک کرده و سپس در دمای ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد در کوره آن‌ها را می‌پزند. عملیات ساخت بلوک‌های سفالی به‌ صورت صنعتی بوده و توسط ماشین‌آلات انجام می‌شود. بلوک‌های سفالی در قسمت‌های غیر باربر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به‌عنوان پرمصرف‌ترین مصالح در دیوارهای ساختمانی شناخته می‌شوند. این بلوک ها از آب‌ و خاک رس که به‌ صورت قالب‌های سوراخ‌دار هستند در ابعاد گوناگون ساخته پ تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

بلوک‌های سفالی دارای انواع بلوک سفالی دیواری، سقفی، فوم دار و تیغه‌ای هستند.

  • بلوک سفالی دیواری

این نوع از بلوک‌های سفالی از مخلوط خاک رس و شیل تهیه‌شده و در درون کوره‌های آجرپزی پخته می‌شوند. این بلوک‌ها دارای انواع گوناگون مکعب‌ مستطیل توخالی و توپر و سوراخ‌دار هستند و کاربرد آن‌ها در ساخت تیغه‌های جدا کننده، ساخت دیوارهای باربر و نماهای داخلی و خارجی ساختمان هستند.

  • بلوک سفالی سقفی

این بلوک‌ها به‌عنوان پرکننده در بین دو تیرچه در سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس بلوک‌های سقفی از سفال بوده و به شکل توخالی به بازار عرضه می‌شوند و به‌عنوان یک مصالح پوششی در سقف هستند.

  • بلوک سفالی فوم دار

در این شکل از بلوک‌ها، یک‌ لایه فوم جهت عایق‌بندی ساختمان‌ها قرار گرفته و نقش این عایق‌ها متعادل‌ سازی دمای خانه در فصول مختلف سال است. استفاده از این بلوک‌ها از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده و سبب کمتر آلوده کردن محیط‌زیست می‌شود.

  • بلوک سفالی تیغه

این بلوک‌ها از پرکاربردترین و پرطرفدارترین بلوک‌های مورد استفاده هستند و بیشترین کاربرد را در ساخت تیغه دیوارها دارند. متریال این بلوک‌ها از سفال بوده و به شکل توخالی به بازار عرضه می‌شوند. به‌ طورکلی از بلوک‌های سفالی در ساخت کف ساختمان‌ها، طاق ضربی بین تیرآهن‌ ها، دیوارهای بالابر و تیغه‌های جدا کننده و سقف‌های تیرچه‌ بلوک استفاده می‌شوند.

مزایای استفاده از بلوک سفالی

از مزایای استفاده از بلوک سفالی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت نصب آویز و یا لوستر توسط پیچ و دریل و رول‌ پلاک
  • عایق در برابر صوت، حرارت و آتش‌سوزی
  • دارای کیفیت بیشتری نسبت‌ به سایر بلوک‌ها در اندازه‌های یکسان
  • میزان تراکم بالا نسبت‌ به بلوک‌های سیمانی

معایب استفاده از بلوک سفالی

ازجمله معایب استفاده از بلوک سفالی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شکستگی در هنگام جابجایی و ایجاد ترک در سطح گچ
  • احتیاج به لایه ضخیم تر خاک و گچ جهت هموار سازی سطح دیوارها
  • دارای مقاومت فشاری پایین نسبت‌ به سایر بلوک‌ها
  • احتمال آلودگی خاک رس به آهک در کارخانه و بروز ترک در سطح گچ
  • وزن بالای بالغ‌ بر ۲۰۰ کیلوگرم در هر متر مکعب
  • سنگینی بالای وزن بلوک‌های سفالی که سبب سنگینی سازه و ساختمان می‌شود
  • سرعت اجرای پایین و کارپذیری نامناسب به دلیل مقاومت کم

با توجه به مشخصات، مزایا و معایب گفته‌ شده هر یک از بلوک‌ها در این مطلب، اگر بخواهیم بین بلوک‌های سیمانی و سفالی برتری را نسبت دهیم، باید این دو بلوک را از نظر هم‌ نوع بودن مقایسه کرده و سپس نظر داد، به‌عنوان مثال مقاومت بلوک‌های سیمانی نسبت‌ به بلوک‌های سفالی بالاتر بوده ولی عایق‌بندی بلوک‌های سفالی بیشتر از بلوک‌های سیمانی است. همچنین سرعت اجرای بلوک‌های سیمانی نسبت‌ به بلوک‌های سفالی بیشتر و به دلیل مقاومت آن‌ها در جابه‌جایی کمتر آسیب‌پذیر هستند.

شما از مقایسه بلوک سیمانی و سفالی کدام یک را مناسب ترین مصالح ساختمانی می دانید؟

مجتمع تولیدی بلوک راد با بیش‌از یک دهه سابقه درخشان در زمینه ساخت، تولید و عرضه انواع بلوک‌های سیمانی سبک و سنگین و همچنین کول چاه، توانسته است از برترین شرکت های تولیدکننده انواع محصولات بتنی باشد. زیرا کیفیت محصولات بلوک راد بسیار بالا بوده و علاوه‌بر قیمت مقرون‌ به‌ صرفه، بیش‌از ۱۲ نوع محصولات مختلف بتنی را نیز تولید می‌نماید. شما عزیزان می‌توانید جهت اطلاع از قیمت انواع بلوک سیمانی با مجتمع تولیدی بلوک راد تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *