مزایای بلوک سبک

اگر شما نیز تصمیم به ساخت سازه ای را دارید، قطعاً با مزایای بلوک سبک در ساختمان سازی آشنا هستید. یکی از مصالح مدرن ساختمانی پرکاربرد، که توانسته در بازه زمانی کوتاه مشتریانی زیادی را به سوی خود جذب کند، بلوک سیمانی سبک می باشد. بلوک های سیمانی جز مناسب ترین انتخاب ها برای ساختمان ها و آپارتمان های بزرگ می باشد.

بلوک سیمانی سبک چیست؟

بلوک سیمانی سبک جز مصالح ساختمانی محسوب می شود که وزن کمی دارند و چگالی آن کمتر از 1700 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

ترکیبات بلوک سبک از انواع مختلف دانه بندی پوکه های معدنی با سیمان تیپ۲ و آب است. از اصلی ترین کاربردهای انواع بلوک سیمانی سبک می توان به استفاده از آن ها در دیوار پیرامونی و یا داخلی ساختمان ها اشاره کرد.

بلوک های سیمانی سبک وزن را می توان به هر منطقه با اقلیم متفاوت ارسال کرد، حتی اقلیم های گرم که باعث حفظ برودت در ساختمانها می گردد. شکل ظاهری بلوک سیمانی سبک به صورت مکعب‌ مستطیل است و سطح آن ‌ها  دارای خلل و فرج هایی است که باعث پیوند بهتر بلوک با لایه های گچ و خاک و دیگر مصالح می شود.

ابعاد بلوک سیمانی سبک

بلوک سیمانی سبک در ۴ عرض تقریبی تقسیم بندی می شود:

  • بلوک ۷ سانت در تیغه چینی داخل انباری و سرویس ها کاربرد دارد و این نوع از بلوک سیمانی سبک کم کاربرد می باشد زیرا مزیت های چندانی ندارد.
  • بلوک ۱۰ سانت که در تیغه چینی های داخل ساختمان به کار برده می شود. این نوع بلوک سیمانی سبک در جداسازی پارکینگ ها نیز کارایی دارد.
  • بلوک ۱۵ سانت به جهت دیوارچینی دور ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بلوک ۲۰ سانت نیز همچون بلوک 15 سانت، در دیوارچینی دور ساختمان ها کاربرد دارد. همچنین در دیواره دور پشت بام و دیوار پیرامونی دور آسانسور نیز از این ابعاد بلوک سبک استفاده می شود.

مزایای بلوک سیمانی سبک در ساخت و ساز

همانطور که از نام بلوک سیمانی سبک مشخص است، وزن آن ها به نسبت به بلوک سیمانی سنگین کمتر است و این امر سبب به وجود آمدن مزیت های زیادی برای این دست از بلوک ها شده است. این مزایا عبارتند از :

  • عایق صوتی و حرارتی

از مزایای بلوک سیمانی سبک می توان به عایق بودن آن ها اشاره کرد. این نوع بلوک سیمانی، مقاومت بالایی در برابر حرارت و صوت دارد. افرادی که به صدای زیاد حساس هستند، بهتر است در ساخت و ساز از بلوک سیمانی سبک استفاده کنند و یا در هنگام خرید، ساختمانی را انتخاب کنند که از بلوک سیمانی سبک در ساخت دیواره ها استفاده شده است.

بلوک سیمانی سبک علاوه بر عایق صوتی، عایق حرارتی نیز می باشد و در برابر نفوذ هوای سرد و گرم، مقاومت بالایی دارند. به طور مثال؛ در فصول سرد سال، هوای سرد وارد محیط داخلی نمی شود. همچنین در فصول گرم سال نیز، هوای گرم به محیط داخل نفوذ نمی کند و هوای داخل را گرم نمی کند. پس می توان گفت که این بلوک ها می توانند سبب صرفه جویی در مصرف انرزی شوند.

  • سرعت بالا در اجرا

همانطور که پیشتر اشاره شد، بلوک سیمانی سبک دارای وزن پایینی می باشند. به همین دلیل در هنگام جابجایی به راحتی می توان این کار را انجام داد. این موضوع سبب می شود تا سرعت ساخت و ساز پروژه نیز افزایش یابد و جابجایی تعداد زیادی از بلوک سبک از مبدا تا مقصد، بدون فوت وقت و همچنین انرژی بالا انجام می شود.

  • مقاوم در برابر آتش سوزی

میزان مقاومت یک سازه در برابر آتش یک امر مهم به شمار می رود. یکی از مزیت های بلوک سیمانی سبک، مقاومت بالای آن در برابر آتش است. هنگامی که در ساخت ساختمان از بلوک های سیمانی سبک استفاده می شود، مقاومت آن ساختمان را در برابر آتش به شدت افزایش می دهد.

  • مقاوم در برابر زلزله

یکی از دلایل استفاده از بلوک سیمانی سبک در ساختمان، مقاومت آن ها در برابر زلزله می باشد. این نوع بلوک ها به دلیل وزن پایین خود، بار کلی ساختمان را کاهش می دهند.

  • کاهش نیروی انسانی

نیروی انسانی در پروسه ساختمان سازی بخش زیادی از هزینه و زمان افراد را به خود اختصاص می دهد. استفاده از بلوک سیمانی سبک، یکی از روش ها در کاهش نیروی انسانی می باشد. زیرا به دلیل وزن کم آن ها، افراد کمتری برای جابجایی آن ها مورد نیاز است. از طرفی، اجرای و پیاده سازی آن در پروژه ها، کار آسانی بوده و مهارت و تخصص خاصی نیاز نیست. مجموع این عوامل در کنار یکدیگر سبب شده است تا نیروی انسانی لازم کاهش یابد. در نتیجه هزینه های مربوط به آن نیز کمتر شود.

  • جلوگیری از ترک خوردگی دیوار

ترک خوردن دیوارها ممکن است به دلیل ضربات مختلف و یا فشار طبقات بالا به وجود آید. در اغلب مصالح ساختمانی بتنی، فشار طبقات بالا سبب می شود تا بخشی از فضای خالی خود را از دست بدهند. البته این موضوع در بلوک سیمانی سبک صدق نمی کند. زیرا که بلوک های سبک سیمانی دارای نرخ فشردگی پایینی دارد. به همین جهت در برابر فشار طبقات بالا از خود مقاومت خوبی نشان می دهند.

  • دفع انواع حشرات

بتن مورد استفاده در تولید بلوک ها، یک ماده ی مقاوم در برابر نفوذ انواع حشرات می باشند. استفاده از بلوک سیمانی سبک در ساختمان سازی می تواند به راحتی از نفوذ حشرات به داخل ساختمان جلوگیری کند.

بلوک سیمانی سبک را می توان جز پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی در کشور دانست. این نوع بلوک ها دارای مزایای زیادی می باشند که همین امر سبب تمایز آن از سایر مصالح ساختمانی شده است که در این مقاله به مزایای آن ها اشاره کرد. ما در مجموعه بلوک راد تلاش خود را کرده ایم تا بلوک سیمانی سبک با استفاده از مواد اولیه با کیفیت را تولید کنیم و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم.

با این وجود می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مجموعه بلوک راد تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *