بلوک سیمانی چیست

بلوک سیمانی چیست؟

در جواب این سوال باید گفت که بلوک‌ های سیمانی از مخلوط نمودن سیمان، آب، پوکه معدنی با همراه لرزاندن و متراکم نمودن آنها ساخته می شود. بلوک های سبک سیمانی در واقع به صورت تو خالی و تو پر در ابعاد استاندارد و مختلف ایجاد می شود. بلوک های سبک سیمانی در قسمتهای مختلف یک ساختمان مانند دیوارهای باربر، دیوار های غیر باربر و همچنین جدا کننده استفاده می شوند.

استفاده از این بلوکها در جاهایی بیشتر استفاده می شوند که صرفه اقتصادی داشته باشد و جایگزین مناسبی برای سفال و آجر باشد. استفاده از این بلوک سیمانی باعث صرفه جویی اقتصادی در مصالح ساختمانی و زمان اجرای پروژه ها می شود و در ضمن حمل و ترابری اسان تری و کم هزینه تری دارد و همچنین عایق مناسبی برای صدا و حرارت نسبت به آجرها می باشد.

پوکه معدنی و مصالحی  که با آن بلوک سیمانی سبک طرح لیکا می‌ سازیم در واقع وزن بلوک ما را مشخص می‌ نماید، مثلا بلوک سیمانی که با شن و ماسه طبیعی و رودخانه ای می سازیم دارای وزن معمولی می باشد (2 تن درهر متر مکعب)، ما نوع دیگری بلوک سیمانی می سازیم که وزنی در حدود 1.1 تن در هر متر مکعب دارد که در برابر بلوک های سیمانی سنگین ذکر شده بلوک سیمانی سبک نامیده می شوند. ما برای ساخت این بلوک ها از پوکه معدنی و پوکه ساختگی استفاده می کنیم. این کاهش وزن به منزله کاهش مقاومت بلوک های سبک نیست.

بلوک سیمانی چیست

انواع بلوک سیمانی سبک

بلوک های سبک سیمانی از نظر ظاهری به دسته های زیر تقسیم می‌شوند:

  • تو خالی دو جداره
  • توخالی سه جداره
  • تو پر
  • کام و زبانه یا ساده

اشکال بلوک سیمانی 

  • بلوک دیواری نماکاری و توکاری
  • بلوک تیغه ای
  • بلوک ستونی
  • بلوک سقفی

بلوک ها یی هم هستند که کاربرد های ویژه ای دارند مانند جدول‌های خیابانی یا فرش کف پیاده روها.

تولید بلوک های سیمانی

بلوک های سیمانی مورد استفاده در هر پروژه بایستی از لحاظ ویژگی های فنی و ظاهری با مشخصات نقشه و استانداردها پروژه تطبیق داشته باشد.

زمانی که دمای محیط برای تولید بلوک سیمانی در محوطه های باز کم باشد باید تولید متوقف شود و برای جلوگیری از تاثیر نا مطلوب نور خورشید، باران و وزش باد بر کیفیت بلوک ها به یکی از این روشها، عمل آوری بلوک ها را انجام دهیم.

  1. عمل آوردن بلوک ها با آب 
    در این روش نیاز به تجهیزات خاصی نداریم و تنها با آب پاشی به موقع( با احتیاط که به بلوک ها صدمه مکانیکی وارد نشود ) و یک سرپناه برای جلوگیری از صدمات احتمالی تابش نور خورشید و باد و باران. در این روش  برای ساخت بلوک با کیفیت حدود یک هفته زمان نیاز داریم.
  2. عمل آوری بلوک ها به روش گرما دادن
    در این روش،  بلوک های سیمانی را مقابل دستگاه های گرمایشی مجهز به بادزن قرار می دهیم تا هوا از بین بلوک ها رفت و آمد نماید و روی بلوک ها را محافظی می کشیم که رطوبت و گرمایش محفوظ بماند.
  3. عمل آوری بلوک ها با بخار آب 
    برای کاهش زمان تولید بلوکها از روش گرم کردن با بخار آب استفاده می نماییم. از این روش بیشتر برای تولید انبوه استفاده کنیم و نیازمند به سوله ای با تجهیزات خاص می باشیم که کاهش و افزایش دما در سوله به صورت آرام انجام می گیرد تا بلوک ها ضمن عمل آوری آب موجود در بتن را از دست ندهد. در این روش مدت عمل آوری بلوک ها حدود یک روز می یاشد.

بدون توجه به روش عمل آوری، باید بلوک ها را به مدت سه هفته نیز در محلی مناسب نگهداری کرد به صورتی که میزان رطوبت باقی مانده در بلوک حدود(2% تا 5%)  وزن بلوک باشد

 مصرف بلوک های خشک نشده در دیوار باعث ترک خوردگی دیوار می شود از این رو رعایت میزان رطوبت باقی مانده امری الزامی است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

 
 
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *