انواع کول یا کبل

کول گذاری چاه ها زمانی رایج شد که چاه ها با گذشت زمان دچار فرسودگی و بر اثر عوامل طبیعی دچار تخریب شدند. کول ، به قطعه ای گفته می شود که از ملات سیمان یا بتن ساخته شده است. انواع کول به جهت جلوگیری از ریزش چاه مورد استفاده قرار می گیرد. کول ها در میله های استوانه ای چاه و همچنین انباره چاه جایگذاری می شود.

کول یا کبل چیست؟

کول سازه­ های بتی یا سیمانی هستند که دارای ابعاد و اندازه های متفاوتی می باشند و با هدف افزایش استحکام و مقاومت چاه ها و تونل ها ساخته و تولید می شوند. کول عملکردی مشابه یک ستون را دارد. زمانی که آن ها را داخل چاه یا تونل قرار می دهند، دیواره های چاه یا تونل هر گونه فشار از اطراف را تحمل می کنند و از تخریب و فرو ریختن چاه و یا تونل جلوگیری می کنند.


اینجا بخوانید: کول چاه

برای ساخت آن در وهله اول ملات مورد نیاز آماده می شود و سپس این ملات درون قالب هایی به شکل گرد و بیضی میلگرد و یا تسمه ای ریخته می شود تا شکل آن ها را به خود بگیرند. در نهایت پس از خشک شدن، آن ها را به مشتریان تحویل می دهند.

زمان انجام کول گذاری

کول گذاری زمانی انجام می شود که چاه های فاضلاب یا چاه های آب تخریب شوند و در حال فرو ریختن باشند. از این رو به جهت کنترل و پیشگیری از خراب شدن آن ها، اقدام به انجام فرایند کول گذاری می کنند.

انواع کول یا کبل 

کول ها انواع و اقسام متفاوتی دارند. همچنین در ابعاد و سایز بندی های مختلفی می باشد. انواع کول عبارتند از:

  • کول میله
  • کول انباری
  • کول تخم مرغی
  • کول بادومی شکل

در میان کول های نام برده شده، فقط کول میله در استوانه ی چاه مورد استفاده قرار می گیرد. ما بقی کول ها، در انباره چاه به کار برده می شوند.

  • کول میله

نام دیگر کول میله، کول دایره ای می باشد. این نوع کول حلقه ی سیمانی یا بتنی می باشد که دارای ضخامت 4 تا 5 سانتی متر بوده و ارتفاع آن 23 الی 25 سانتی متر می باشد. قطر های کول میله در اندازه های مختلفی تولید می شود.

کول میله مرغوب و با کیفیت می بایست از بتن با عیار بالای 350 ساخته شود.  ساختار این نوع کول به گونه ای می باشد که در جداره خود دو عدد میلگرد و یا دو عدد تسمه آهنی وجود دارد که عرض این میلگرد ها حداقل 10 میلی متر و ضخامت آن ها حدودا 1 میلی متر می باشند.

سایزهای مختلف پشت در پشت کول میله شامل 60، 70، 80 و … می باشد که با توجه به قطر چاه های کنده شده، تولید و عرضه می شود. در این بین کول سایز 60 به دلیل کوچک بودن، عموما در قسمت های میله چاه فاضلاب ها مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که سازمان ها قصد بازسازی فاضلاب ها را دارند و یا مغنی قطر چاه را بزرگتر حفر نکرده باشند؛ در هر دو صورت از کول میله 60 استفاده می کنند.

لازم به ذکر است برای قرارگیری درست کول میله 60، قطر حفاری شده چاه باید حداقل 68 تا 70 سانتی متر باشد.

  • کول انباری

کول انباری از دیگر انواع کول می باشد که کاربردهای زیادی دارد و در سه مدل تولید می شود: کول تخت دو تیکه، کول انباری کف تخت و تخم مرغی.  این نوع کول دارای ابعادی به طول 90 سانتی متر، عرض 47 سانتی متر، ارتفاع آن 25 سانتی متر و ضخامت جداره های آن 40 میلی متر یا همان 4 سانتی متر می باشد.

ظاهر کول انباری، به شکل بیضی می باشد و در مدل های مختلفی چون تخم مرغی، بادومی و … ساخته و روانه بازار می گردد که مرسوم ترین آن ها کول انباری تخم مرغی و در ابعاد 50 در 90 می باشد. آن هم به دلیل ابعاد کوچک آن ها می باشد.

از نظر متریال مورد استفاده در ساختار کول انباری، می توان گفت که مواد مصرف شده در آن مشابه کول میله بوده و تنها تفلوت آن شکل و ابعاد آن ها می باشد.

کاربرد اصلی کول انبار در انباره چاه ها یا همان اتاقک های مثلثی شکل در کف چاه های آب و فاضلاب ها می باشد. همچنین از این نوع در فاضلاب های زیر زمینی و فاضلاب های شهری به جهت جلوگیری از ریزش چاه ها استفاده می شود.  از کول انباری از علاوه بر جلوگیری از ریزش سقف چاه، باعث می شوند تا حرکت آب در چاه آب و فاضلاب به صورت روان و راحت پیش برود.

  • کول تخم مرغی

این نوع کول در سایزهای 90 و 120 سانتی متری ساخته می شوند و در فرایند نقاب زنی و زهکشی کاربرد دارد.

  • کول بادومی شکل

از این نوع کول در زهکشی با سایز 120 سانتی متر  و سایز چاه 90 سانتی متر استفاده می شود.

کول گذاری چاه چگونه انجام می شود؟

بهترین زمان برای انجام کول گذاری، در هنگام بازسازی بافت های فرسوده چاه می باشد تا از ریزش احتمالی آن در آینده جلوگیری شود. نحوه کول گذاری به این صورت است که در ابتدا کول انباری ( کول بیضی شکل ) در کف انباره ی چاه به صورت ردیفی چیده می شوند تا به سقف چاه برسند. برای آشنایی بیشتر با نحوه کول گذاری چاه اینجا را بخوانید.

قیمت کول یا کبل سیمانی 

در مورد قیمت کول نمی توان مقدار ثابتی را عنوان کرد. چرا که قیمت کول سیمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. با توجه به مصالح به کار رفته در آن می توان گفت که هر چه این مصالح باکیفیت تر و مرغوب تر باشند، استحکام کول نیز بیشتر خواهد شد و در نتیجه قیمت کول نیز افزایش خواهد یافت.

از دیگر عوامل موثری که بر قیمت کول سیمانی تاثیر گذار می باشند، این است که کول سیمانی به تسمه فلزی مسلح شده است یا میلگرد. میلگرد به نسبت تسمه فلزی، قطور تر می باشد. در نتیجه از استحکام بیشتری برخوردار هستند. از این رو گران تر بودن کول دارای میلگرد به این دلیل می باشد.

با کیفیت ترین محصولات بتنی اعم از کول سیمانی چاه، کول میله و کول انباری را می توانید از مجموعه بلوک راد تهیه کنید. این مجموعه با بیش از یک دهه سابقه درخشان در تولید محصولات بتی با قیمتی مناسب و بهترین متریال در خدمت شما عزیزان می باشد. جهت استعلام قیمت انواع محصولات مجموعه راد می توانید با این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *